Hej alla,

Jag har haft en firma som har gett ett ca pris för montering och renovering av ett kök på ca 10 m2.

De skulle göra följande:
Riva det gamla
Montera ett ikea kök
Lägga golv ca 10 m2
Lägga kakel ca 2,5 m2
Måla (inte mkt att måla tak och två små väggar.)

Nu fick jag dessutom veta att el och vatten inte ingår i det pris jag fick, jag och tjejjen tolkade det som att även det skulle ingå???

Nu får jag fakturan och den är ca det dubbla mot vad som sades innan det startade.
De har haft tre personer som jobbat i det lilla köket samtidigt. Hut vettigt är det, två jobbar en tittar på i bästa fall.
Hur fasen kan detta ta närapå 90 timmar och då är inte el och vatten medräknat!!!

Det är inte ölogiskt att det är två veckors jobb att lägga ett klick golv, sätta lite kakel och montera och skruva ihop ett ikea kök!!!

Jag begärde in offerter och nu är denna firma dyrare än de andra som jag valde bort då jag gick på deras muntliga utfästelser angående tidsåtgång!!!

Vad ska jag göra?
Detta var inte alls roligt. :confused::(
 
Har du inte sett till så att du har en skriftlig offert så är du tyvärr torsk och har ganska svårt att komma någon vart har jag en känsla av.

Personligen arbetar jag i huvudsak med just kök och det är svårt så här på rak arm att säga något när man inte ser hur det gamla och det nya ser ut.

Dock kan jag uppskattningsvis säga att tidsåtgången är tokigt fel.

Utrivning & bortforsling ----- 1 dag
Läggning av golv inkl. lister ----- 1 dag
Packa upp samt montera ihop stommarna & måla ----- 1 dag
Montera upp köket ----- 2 dagar
Kakelsättningen ----- 1 dag

Totalt 6 dagar x 8tim = 48tim

Nu är detta bara en enkel uppskattning, men den är garanterat mer rätt än det som inträffat hos er tyvärr...

Utan att ha sett saker & ting så skulle nog ett pris på arbetet landat på strax under 20000:- +moms = 25000:- inklusive förbrukningsmaterial och infästningsmaterial och sen hade körersättning tillkommit beroende på sträckor, men det är inga större summor.
 
Ett avtal är bindande även om det är muntligt, och eftersom dom har lämnat ett ca-pris så får dom inte debitera mer än det lämnade priset +15% enligt Konsumenttjänstlagen.
 
Samt att ni är ju två som hörde det muntliga avtalet = ni kan bevisa.
Som sagt, muntligt gäller, det är en bevisfråga bara, och ni är ju två som hörde....
 
Visst... teoretiskt fungerar det ju som så... men i verkligheten...

VEM orkar driva det genom alla instanser...
 
Det drivandet ligger ju på byggaren om lillan06 bestrider fakturan och håller inne med resterande belopp.
 
Förvisso sant om inte de betalt ännu...

Måste vara drygt att vara en hantverkare som säger en sak och som sen vill ha dubbelt så mycket betalt i slutänden...
Han kan inte få speciellt många nya arbeten genom sina kunder...
VAR får sådana jobb ifrån kan man ju då undra...
Blocket - Radannons i morgontidningen m.m
 
Ja, skamset.
Visst, alla kan väl räkna fel/missbedöma tidsåtgången, men att dubbla tiden är bra jobbat. Man kan ju räkna ut med det kladdiga hålet där bak att det inte håller att stå tre man i ett kök på 10 kvm..
 
Hej alla,\n\nVi har inte betalat ngt som tur är.\nOch jag ser därför ingen anledning till att köpa saker och ting rakt av.\n\nJag vill göra rätt för mig men detta är ju helt absurt.\nDe hävdar att det är så mycket pill, luckor och annat som ska skruvas och monteras. \n\nProblemet ligger i att det är tre man samtidigt. Hade det varit två personer hade de fått lika mycket gjort. 3 dagar* 2 personer*8=48 timmar.\nNu har de en extra person på plats lägg till 24 timmar och de är ändå inte klara...\n\nJag kommer aldrig att betala dessa timmar.\n\n Paul-Staffanstorp visar en mycket rimlig uppskattning och det är ngt sådant vi också hade räknat med, det låg dessutom i linje med vad som sagts.\nVi insåg att det skulle behövas lite mera tid, men de måste ju själva inse att det inte är rimligt att tre personer jobbar i ett kök. \n\nPaul-Staffanstorps pris är det utan el och vatten arbete?\nVad kan det kosta på ett ungefär?\n\nNgt som fick mig att börja ana oråd är när snubben undrar om jag har pengar på mig för han ska åka och köpa material.?! \n\nman får skratta åt eländet, min sambo är helt kncäkt så jag hoppas det löser sig.
 
Aj aj aj...

Börja med att be kunderna om pengar för att köpa material...SERIÖST ! :eek:
Är han inte kreditvärdig eller hur står det till med det företagets likviditet...

Självklart är det inte rimligt att vara tre personer därinne och jag kan säga att jag hade valt att vara ensam...
Möjligtvis om man nu tvunget ska ha hjälp så kanske en man kan vara med i ett annat rum och montera ihop stommarna medan jag hade lagt golvet typ...
Dock känns det onödigt...

Mycket pill med luckor och annat...:D:D:D
DET borde de väl för f-n begripa innan de gav sig på arbetet...
Börjar ju undra om det är första köket de monterar om de inte ens begriper det.

Mitt pris och min tidsberäkning är på en person utan EL & VVS ja...
Dessa två moment är svåra att uppskatta då man inte har mer fakta.

Jag brukar räkna på köksmonteringar som tar allt mellan 20 och 60tim och det diffar mycket sällan på mer än några få timmar...
Men visst... jag sysslar nästan bara med köksinredningar också.
 
T
Heter det inte "saltad räkning"?
 
tank77 skrev:
Heter det inte "saltad räkning"?
He he... jag har väntat på just den kommentaren faktiskt.
Brydde mig inte om att dra i det, men visst heter det egentligen så...:D
 
saltad räkning ha ha

suck detta var och är en pärs.
Det är väldigt lätt för en hantverkare att säga att saker och ting tar tid och att det är mkt saker att göra.
 
Nu ska firman ha 80 timmar och de är ändå inte klara.
Jag har anmärkt på flera saker.
Bla var kaklet så jäkla dåligt gjort så att det bara var att riva ner. Ni skulle sett eländet... Det var definitivt inte ngn som hade satt mkt kakel som hade gjort det.

Elkablar som var infrästa direkt i väggen där kaklet ska sitta utan det minsta skydd runt elkalblarna. Jag frågade om det var tillåtet att göra så, svaret jag fick var att man kan göra det....

En bänkskiva som sluttar ner mot hörnet...

Etc

De erbjöd sig att dra av några timmar, men vem fasen vill betala för 65 timmar om man inte är nöjjd. Jag litar inte på det utförda jobbet.

Kan man inte klara av ett jobb är det tydligen trevligt att gå på löpande räkning. Då blir det kundens provblem om man skruvar ihop dörrar i två veckor....
 
Kan bara säga att det är skrämmande...
Har väldigt svårt att förstå hur folk har mage att behandla sina kunder så här...

Kan bara beklaga !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.