Hej.

A_elias: Inntressant att det tog 10dagar. Jag har nu haft avfuktaren i 3dagar och det sjunker konstant men sakta. Är nu nere på 82% i ena valvet och 86% i andra. Verkar fungera om man ger det tid. Får se vad som har hänt fram i helgen.
Jag har också snackat med konstruktionsansvarig på hustillverkaren som tyckte jag skulle ligga lågt med åtgärder. Han ansåg att om man bara har minimal påväxt och endast hög luftfuktighet under varmare perioden så är det helt ok. Tyckte inte jag skulle göra åtgärder utan bara inspektera 1-2ggr/år och se så inte lukt m.m uppstår.
Jag är lite rädd att det kan vara för sent den dagen jag upptäcker större problem och vill gärna förekomma.
Han sa att lite mikrobiologisk påväxt finns alltid och är enligt byggnorm ok. "Finns överallt, under huv i bil, under takpannor etc". Hur ställer ni er till det?

Har ännu inte bestämt hur jag skall göra. Verkar också som om man bör inskaffa antingen 2st avfuktare (1/valv) eller fixa med fläkt imellan.

zettra: om du har tvätt och badrum i källaren så kan det nog vara vettigt med avfuktare. Inte bara för att undvika problem utan man får ju tvätten torr snabbare också. Och svarta t-shirts behöver inte lukta fukt. (varför är det bara de svarta??) .

Tacksam för kommentarer och åsikter!
 
Min källare är på 78 kvm och ska som sagt dränera/isolera grunden. Hade tänkt skaffa mig en avfuktare woods ds28 men är den overkill efter en dränering ellerlika så bra??
 
Ett sidospår...En positiv bieffekt av att jag tvingats avfukta grunden är att jag nu har en avfuktare som, när den inte är i grunden, får tjänstgöra i duschrummet. Vilken fantastisk apparat - där vi alltid haft problem med fukt som efter en dusch låg kvar i timmar, får vi nu snustorrt på en dryg timmes körning + att badlakan o sånt torkar snabbt. Så nu har jag gett upp tanken på extra ventilation i form av paxfläktar o sånt, blev enklare såhär ;-)
 
Kan man räkna/gämföra en avfuktare som en frånluftsventil???
 
zettra skrev:
Kan man räkna/gämföra en avfuktare som en frånluftsventil???
Nej, frånluftsventlilen ser ju till att ny, fräsh luft kommer in via tilluftsventiler på andra ställen i huset och ersätter man detta med en avfuktare måste man montera en frånluftsventil på något annat ställe för att bibehålla luftomsättningen i huset (som ju inte bara handlar om fukt utan också om att tillföra nytt syre etc).
 
Tack för svaret. Med andra ord så blir luften torrare med avfuktare men du får inget "drag" via denna genom tilluftsventiler för att få in ny luft utifrån.
 
Precis. Så koldioxid vädras inte ut och inget nytt syre kommer in. I dagens supertäta hus tror jag att man ganska snabbt skulle börja känna av den sämre luften genom huvudvärk och trötthet. I ett gammalt hus spelar det inte lika stor roll eftersom en hel del luftbyte sker genom väggar och genom otätheter.
 
rollo skrev:
Jag har kopplat slang till avfuktaren och leder vattnet ned till ett kärl som kanske håller ca 5 liter. I detta kärl har jag en dränkbar pump (Clas Ohlson artikel nr 30-9761 à 298,00 kronor). Pumpen kopplas in 15 min per dygn med hjälp av ett kopplingsur (Clas Ohlson artikelnummer 36-1049 39:- ). Fick kontakta en rörmockare som fixade en "adapter" mellan pumpens utlopp till en trädgårdsslang med mindre dimension. Slangen tar jag ut ur grunden via ett av de tilltäppta ventilationshålen.

Fördelen är att jag får ut fukten ur grunden (jämfört med att leda ner den under plasten) och jag får varje dag ett synligt kvitto på att avfuktaren fungerar genom kondensvattnet.

Har i år dragit ner undertrycksfläkten till minimum o märker en stor skillnad i att avfuktaren inte behöver jobba så mycket för att hålla nere fuktnivån. Dvs mina teorier om att undertrycksventilationen skall hållas nere stämmer. Detta bidrar ytterligare till att kondenasavfuktare drar mindre energi jämfört med sobtionsavfuktare.
Hej
Kolla på Clas Ohlsson pumpen, den har ju nivå vakt, går inte denna att använda istället för tid ur?
 
När man kör med avfuktare i källare, bör man stänga igen alla ventiler då? Blir ju ingen fräsch luft in...
 
Hej
Kolla på Clas Ohlsson pumpen, den har ju nivå vakt, går inte denna att använda istället för tid ur?
Utan timer: Flera korta tillslag under dygnet

Med timer: Ett tillslag per dygn. Bättre att samla ihop och tömma vid ett tillfälle
 
Angående dräneringspump med nivåvakt.
Mitt problem är att jag har får låg takhöjd, så jag kan inte ha tillräckligt djupt kärl för att nivåvakten skall fungera. Annars är det nog OK att använda den.

Om ventilation av grunden.
Här verkar diskussionen lite förvirrad. En avfuktare kan inte ersätta en ventil - förstår inte frågan helt enkelt. Men om man har aktiv avfuktning bör man stänga ventiler/täta grunden.
 
Kan man ha minusgrader i krypgrunden? Bott i mitt hus sedan i maj i år, och undrar hur avlopssrör m.m skulle klara minusgrader där nere.
 
I normalfallet blir det inte minusgrader i krypgrunden. Avloppsrören klarar sig nog även om det skulle bli några minusgrader, du spolar ju varmt vatten genom dem regelbundet och det ska inte stå vatten i dem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.