Dags att bygga ny utvändig entre till källaren. Utvändigt är allt klart, gjutit trappa m.m. Så till min fråga, behöver jag lägga in en avväxling för det blivande dörrhålet(bredd 90cm), ??? källarväggen är murad med ngn typ av cementsten.
 
Bob_the_builder
Ja, det kan jag nästan svära på att du måste. En stålbalk ingjuten i muren skulle nog bli bra.

När jag murade min grund så gjöt jag egna balkar direkt i murverket (skruvade fast en form mot muren) med ordentligt med armering. Det finns balkar i leca som är hanterbara viktmässigt, men jag misstänker utan att veta, att de är tokdyra.

För en ny öppning i muren tror jag att den vedertagna metoden är stålbalk.
 
Precis vad jag misstänkte. Jag gjöt en balk, armerade underkant med 12'or, jackade ur för balken som sticker ut 250mm på var sida om dörrhålet. Eftersom betonghålsten ger en minst sagt ojämn kant vid håltagning, så undrar jag om någon har bra tips på hur man jämnar till sidorna i dörrhålet? Underlaget till tröskeln gick bra att avjämna med reparationsbetong, men det vill liksom inte stanna kvar på väggsidorna. ;D
 
Har du fuktat väggsidorna ???? Reperationsbetongen får inte vara tunnflytande utan mer fast till koncistensen. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.