Hej,

Bygger till ett hus från 1907 (rött med vita knutar) som nu ska få ett stort matrum bland annat (ca 7x4 meter med många fönster, lite glas-veranda-stil).

Funderar på att sätta pärlspont både i tak och på väggar och måla allt vitt alternativt något gulare väggar.

Vad tror ni, blir det för mycket pärlspont?
 
Ja, för mycket pärlspont. Hade inte hus från 1907 släta tak och pärlspont på nedre delen av väggen, alltså slät vägg ovanför 120 cm eller så?
 
T
Asvagen3 skrev:
Hej,

Bygger till ett hus från 1907 (rött med vita knutar) som nu ska få ett stort matrum bland annat (ca 7x4 meter med många fönster, lite glas-veranda-stil).

Funderar på att sätta pärlspont både i tak och på väggar och måla allt vitt alternativt något gulare väggar.

Vad tror ni, blir det för mycket pärlspont?
Ja, det är väl ingen bastu du bygger : )
 
smaksak, har det i hallen, inte så jättestor iofs men jag gillar det. jag röstar för
 
Vi har det i vårt kök. Pärlspont både i taket och på väggarna. Jag tycker det är snyggt. Det beror ju på vad du ska ha för köksinredning sedan. Har du tänkt ha någon slags pärlspontsskåp också så tycker jag det blir för mycket. Vi har satt upp spegelluckor istället och jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Vårt hus är också från 1907.
Du kan se hur det ser ut hos oss i den här tråden. Nu har vi målat lister och annat sedan dess, men du ser i alla fall om du tycker det är för mycket pärlspont.
Smaken är ju som bekant som baken.
 
Redigerat:
tank77 -> BASTU! Precis... det var exakt min farhåga att det skulle kunna få den känslan med för mycket av den fina pärlsponten!

Skier12345 -> Tack för den idén! Det lutar nu åt att vi gör såsom du föreslår! Den kan ju bli kanonsnyggt! Stort tack!

AstaS -> Oj vilket kök och vilka snickerier! Jag amatörsnickrar lite och blev mycket imponerad av detaljerna i ditt fina kök!
 
Kan nog också bara hålla med om att det blir lite för mycket bastukänsla, men visst...allt är en smaksak...och smaken är som baken...delad. ;)
 
AXS
Jag tror mycket av bastukänslan kan försvinna en hel del om man har olika dimensionen på pärlsponten vägg/tak och sedan inte målar allt i vitt. Bryt färgerna, kanske en i det lite gulare du hade tänkt och kanske mer grönt i den andra.

Går ju alltid att leka i datorn eller måla provbitar för att se hur det blir.

Lycka till!
 
Vi har ett sommarhus, en villa med mycket fina snickerier och fönsterpartier, från 1926. I köket has vi en träpanel som liknar pärlspont men är av en äldre profil som man slutade tillverka på 1970-talet. Väggar och tak är målade i halvblank stockholmsvitt, slipat och lackat golv, bänkskivor i stavbok och franskt mönstrat blåvitt kakel. Det finns ingen som tyckt att det finns en tillstymmelse till bastukänsla i det köket!
Bastukänslan kommer nog ifrån omålade träytor och grova träpaneler.
 
Nu är vi klara - det blev 2/3 pärlspont och tapet över samt slätt tak.
Vi är supernöjda!
 
  • P1010855 - Kopia.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser snyggt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.