En fråga till detta forum, bygger jag rätt eller har jag fått nåt om bakfoten? Jag är mitt i ett bygge av vedeldad fristående bastu i en 10m2 Sorselefrigga som delas i en relax och en bastu del. Ytterväggarna blir det oisolerade planktimret 45mm tjockt och innerväggen gör jag av likadant material. På bastudelen lägger jag ett innertak för att få samma takhöjd i hela bastun, takhöjden blir 210cm. Innertaket i bastudelen blir bastupanel och isolering ovanpå det. Golvet i relaxen blir spontat trägolv med 95 mm isolering i en trossbotten. I bastudelen blir det oisolerat golv, en oljad furutrall som jag ska lägga glest (~3mm mellanrum). Aggregatet en Harvia M3 med Harvias egen golvplåt och väggskydd. Harvias glasdörr med luftspalt under, in mot relaxen. Ventilation endast genom golvet, (här blir jag osäker), både till och frånluft genom det glesa golvet har jag fått höra ska funka. Kan det vara riktigt? Teorin är att varm luft runt aggregatet stiger mot taket där det sprider sig och sedan pressas ned mot golvet och ut genom detsamma i andra ändan av bastun.
Vad tror ni om detta??
 
Ok för Tylöprincipen men vedeldad kamin med dess luftbehov och hela golvet gleslagt måste ju rimligtvis innebära andra förhållanden i basturummet. Skulle gärna vilja höra kommentarer från någon med gleslagt trallgolv. Att jag känner för den lösningen beror inte minst på enkelheten, inget golvbrunn eller spygatt och inga ventiler.
 
Har stött och blött detta i denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/bastu/123891-ventilation-nya-roen.html

Till slut tröttnade folk nog på mig och en berättade att han gjorde tre eller om det var två ventiler som han sen testade att öppna och stänga för att se hur skillnaden blev. Resultatet var att även när han en gång helt glömde att öppna (alltså tätt) så märkte han ingen skillnad i upplevelsen :)

Hur som helst så är det väldigt rimligt att skorstenen blir den absolut huvudsakliga utventilen och det med besked när det brinner. För att inte luften "ska ta slut" behövs regält med inluft, och genom ett glest golv blir det antagligen utmärkt. Om inte så öppna fönstret en glipa.

Har fått för mig att ventilationen är något mera viktig vid elbastu.
 
Har läst tråden du länkade här ovan, mitt beslut om att bygga glesgolv och ventillöst blir bara fastare och fastare. Skulle det visa sig att det finns problem med lösningen har man ju alla möjligheter kvar att modifiera.
 
Vi har byggt Harvias Keitele-bastu i sommar. Den har glest golv i bastudelen, och ingen ventilation utöver skorsten, dörr och fönster. Än så länge funkar det utmärkt.
 
Har inte heller någon utventil i min vedeldade fristående bastu, funkar utmärkt! I mitt fall får jag in luft i huvudsak genom golvbrunn. Brukar ha lite öppet i fönstret/dörren innan man går in o börjar bada också. Det jag kan tänka mig om man har glesa golvbrädor är att det kan dra lite väl kallt om man bastar i smällkalla vintern, eller ?
 
Redigerat:
anders.lindberg skrev:
En fråga till detta forum, bygger jag rätt eller har jag fått nåt om bakfoten? Jag är mitt i ett bygge av vedeldad fristående bastu i en 10m2 Sorselefrigga som delas i en relax och en bastu del. Ytterväggarna blir det oisolerade planktimret 45mm tjockt och innerväggen gör jag av likadant material. På bastudelen lägger jag ett innertak för att få samma takhöjd i hela bastun, takhöjden blir 210cm. Innertaket i bastudelen blir bastupanel och isolering ovanpå det. Golvet i relaxen blir spontat trägolv med 95 mm isolering i en trossbotten. I bastudelen blir det oisolerat golv, en oljad furutrall som jag ska lägga glest (~3mm mellanrum). Aggregatet en Harvia M3 med Harvias egen golvplåt och väggskydd. Harvias glasdörr med luftspalt under, in mot relaxen. Ventilation endast genom golvet, (här blir jag osäker), både till och frånluft genom det glesa golvet har jag fått höra ska funka. Kan det vara riktigt? Teorin är att varm luft runt aggregatet stiger mot taket där det sprider sig och sedan pressas ned mot golvet och ut genom detsamma i andra ändan av bastun.
Vad tror ni om detta??
Teorin med en ventil högst upp i/vid taket kommer från vedeldade bastu. Du vill naturligt ha en tydlig luftström ut ur bastun högst upp för att oförbrända gaser från ved samt eventuell rök mm ska vädras ut. Extremen kan ju annars bli syrebrist och game over om man t ex råkar somna på en lav när bastun nästan brunnit ut. Så är teorin från början iaf.

Personligen skulle jag tveklöst sätta en ventil högst upp i en vedeldad bastu. Inluft självklart genom golvet låter ju smidigt, men som sagt en ventil högst upp att kunna ha lite öppen när man badar bara för att det ska kännas tryggt. Om inte annat så kanske ens ungar rätt som det är har fest och det värsta kan hända. En skitförsäkring mot sådant som jag ser det.

Just my 2 cents.

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.