Att ansöka om ett förhandsbesked tror jag är avgiftsfritt.
 
Skier12345 skrev:
Att ansöka om ett förhandsbesked tror jag är avgiftsfritt.
...och ett bra sätt att fastna i en ändlös diskussion och administration. Ingen mår dåligt av att yrrol kollar filmrullar i sin källare.

Yrrol.

Om du vill så kan du. Det är flera icke proffs här på forumet som grävt ur och gjutit mur. Visst är det lite jobb men inget oöverstigligt. Ser ut som ett perfekt ställe för en bio.

Jag säger såhär: Sätt fart för bövelen.

Bygglov: Skulle du skaffa bygglov för att putsa väggarna, rulla ut en matta och ställa dit en soffa som det ser ut nu? Näe. Varför då göra det bara för att du har en halvmeter högre takhöjd.
 
Beklagar MatihiasS men bygglov behövs när: byggnaden får väsentlig ändrad verksamhet, inte bara för att den ändrar storlek eller useende.
Klart att Yrrol kan göra en biosalong om han vill. Påpekade bara att det kan bli onödigt dyrt i efterhand.
 
Skier12345 skrev:
Beklagar MatihiasS men bygglov behövs när: byggnaden får väsentlig ändrad verksamhet, inte bara för att den ändrar storlek eller useende.
Klart att Yrrol kan göra en biosalong om han vill. Påpekade bara att det kan bli onödigt dyrt i efterhand.
Jag vet att lagen föreskriver bygglov men det betyder ju inte att man inte kan ge fasen i det för att bespara både sig själv och andra tid och pengar.
 
Skier12345 skrev:
Kan dssutom vara så att kommunens avlopp inte ligger tillräckligt djupt för att kunna ansluta golvbrunnar från den nya källaren.
Det går ju att hantera genom att sätta in en extra brunn med en dränkbar pump innan rensbrunnen...känns inte som en stor grej jämfört med resten av projektet.
Men har du alltså enskilt avlopp också, Yrrol?
 
JanneL skrev:
? En länk, till en som orkat göra det du tänker: [länk]
Symptomatiskt nog verkar det stått stilla ett tag nu, i alla fall blogguppdateringarna...
 
Y
Farzan skrev:
Men har du alltså enskilt avlopp också, Yrrol?
Yep, eget vatten och avlopp. bor ju på bondgård ;)
 
Ursäkta den "dumma" kommentaren.

Visste du att du har spöken därinne =) (Alla de där runda fläckarna i bilden tolkar vissa som spökfenomen.) Vad är det för förhållanden i utrymmet idag? (Torrt, fuktigt, dammigt ....) Bara för att ha ammunition mot stollarna framöver ... :)

Låter ju annars som ett hästjobb att gräva ur källaren.
 
Är det en bondgård så är det väl sannolikt utanför detaljplanelagt område. Då lär det väl inte vara någon större risk att någon nånsin kommer att bråka om bygglov för källaren..?
 
Y
shieldfire skrev:
Ursäkta den "dumma" kommentaren.

Visste du att du har spöken därinne =) (Alla de där runda fläckarna i bilden tolkar vissa som spökfenomen.) Vad är det för förhållanden i utrymmet idag? (Torrt, fuktigt, dammigt ....) Bara för att ha ammunition mot stollarna framöver ... :)

spökfenomen?

dräneringen kring huset funkar, det har dock varit en tjock djungel på den sidan så marken var himla fuktig(dock inte 20cm närmast huset). sen har det saknats värme i huset under några år. Vissa ventilationer kan ha fått stryk så de inte släpper genom full kapacitet med luft. I övrigt så vet jag inte, varit rädd att det där är mögel, har inte orkat fot igen nu ett halvår senare.

inte känt för krypa ner därunder heller för att skrapa på det som jag blev rådd för analyser om det är mögel eller ej.


Farzan skrev:
Är det en bondgård så är det väl sannolikt utanför detaljplanelagt område. Då lär det väl inte vara någon större risk att någon nånsin kommer att bråka om bygglov för källaren..?
ah, förvisso men jag vill allt vara seriös och ansöka isf.
 
Redigerat:
Spökfenomenen är bara vanliga dampartiklar i luften.
 
Lol - jo. Det är ju en vettig förklaring... försök framföra den till de frälsta :)
 
Tycker det ser ut som ett spännande projekt!! Ett hästjobb verkligen, men du har ju förutsättningar att göra huset oerhört mycket mer användbart med ett rejält utrymme i källaren. Som vid alla andra byggen gäller väl att planera in i minsta detalj, multiplicera den tiden med fem och fundera på om man tycker det är värt att lägga det antalet timmar.

OT: det kan ju inte vara folk som någonsin använt en kamera med blixt som får för sig att blixtfotograferat damm skulle vara spöken. Det var faktiskt bland det absolut dummaste jag har läst, mycket ska man höra innan öronen faller av... Eller läsa innan ögonen faller ur kanske det heter på internetspråk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.