Det ar sakert 1 m tjocka granitvæggar i min kallare. På golvet rinner det ganska mycket vatten tvars øver till en golvbrunn nær det regnar. Min pappa havdar att man ska grava upp, dranera och tata. Takhojden ar 190 och taket ar helt tort, det doftar inget skumt i kallaren. Kan det verkligen skada huset? Misstanker att det varit så jamt. Grunden ar mycket aldre en sjalva huset. Kanns som nog med saker att oroa sig for med gammalt hus.
 
Det lär ju ha varit så länge, så jag skulle nog nöja mig med att sätta in en fuktighetsmätare och då och då kolla så det inte börjar växa något.
 
Sådär var det i mitt f.d. hus också. Jag hade en frisk blindbotten (tak) i källaren. Enda vanskliga vore nog att täppa till ventiler i ivern att spara energi, samt inte ställa trämöbler på golvet.
 
Vi blev varnade av vår besiktningsman för att gräva upp runt huset. Enligt honom finns en risk att grunden spricker när man gör det. Han hade varit med om det sade han, grunden delade sig i två delar.

Om det rinner mycket vatten just när det regnar, kanske det läcker in på något speciellt ställe. Det borde man väl kunna täta till med murbruk? I övrigt är det bra att se till att vatten leds bort från huset. Marken ska luta utåt och vatten från stuprännor ska ledas bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.