hejsan har läst lite men som jag förstår så får man inte ha vatten rör genom golv? är det korekt eller får man ha vatten rör genom golv t.ex bakom toalett, och handfat?

tacksam för svar

mvh andreas
 
Endast avlopprör och golvbrunn är godkänt, inga vatten- eller värmerör.
 
Varför är det så Acme?

För det inte ska spruta rakt upp i taket vid läckage? :)
 
Man vill minimera antalet ställen där det kan läcka vatten i golvet.
 
Ursäkta om jag är korkad :) , men är det bättre om det blir läckage i väggen, då kommer dte juh till golvet ändå via innerväggen, eller tänker jag fel igen?
 
Det är inte läcka från röret man är orolig för utan tätskiktet. Om det blir en glipa i tätskiktet vid rörgenomgång i väggen under handfatet så skall det till rätt mycket otur innan det blir en vattenskada. Om du har en glipa i tätskiktet vid rör i golvet så är det oerhört mycket större risk att vatten skall leta sig ut.
 
Enligt vår badrumsentreprenör är det inte så noga med den regeln. Det är många badrum som byggs idag där det kommer upp vattenrör genom golv, t ex blev det så pga byggfel. =(
 
Hur gör man t ex vid en badrumsrenovering som har inkommande vattenrör upp genom golv, måste man bila om det då?
 
Bambi skrev:
Hur gör man t ex vid en badrumsrenovering som har inkommande vattenrör upp genom golv, måste man bila om det då?
Det framgår inte av branschreglerna. Tyvärr.
 
Gör en klack runt rören som kommer upp
Iaf länsförsäkringar godkänner den metoden
 
ACME skrev:
Endast avlopprör och golvbrunn är godkänt, inga vatten- eller värmerör.
Jag vet ju att det heter så med, men hur gör du i ett badrum med element där rören kommer upp genom plattan t.ex... ;)
 
Är det inte så att detta är nybyggnadsregler.
Om det finns befintliga rör genom golvet så ska man inte behöva ta bort dem.
Men om du ska dra nytt så får du inte dra dem genom golvet.
 
Problemet är att branschreglerna endast verkar avsedda för totalombyggnation eller nybygge och det finns väldigt lite om hur man ska tänka vid en mindre renovering. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom det ligger i just branschorganisationernas intresse att man gör så omfattande ombyggnationer som möjligt (och förstås eftersom det är svårt att täcka in alla tänkbara renoveringsscenario). Mitt försäkringsbolag sade dock att man alltid måste ta hänsyn till utgångsläget eftersom de insåg det orimliga i att bila upp golv etc bara för att uppfylla kraven. För dem innebar ju ändå renoveringen en klar förbättring jämfört med ursprungsläget, som ju var godkänt baserat på väldigt gamla regler.
 
Mmm...

Allting handlar om SUNT FÖRNUFT !
 
johancarlen skrev:
Är det inte så att detta är nybyggnadsregler.
Nej, dom gäller även vid renoveringar.

Enligt branschreglerna så ska rören dras om, men sen måste man ju alltid agera inom rimliga gränser. Innebär omdragningen att halva plattan måste bilas upp för att kunna dra nya skarvfria rör så skippar man naturligtvis den biten. Har man anlitat en behörig byggare för jobbet så får han upplysa om problemet och ta upp det som en avvikelse i kvalitetsdokumentet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.