Förlåt om jag la ämnet i fel kategori, något möbelsnickeri är det väl kanske inte egentligen, men jag vet inte vad som skulle passa bättre.

Jag ska flytta till en lägenhet som har ett rum som är lite drygt 200cm brett (201-202cm). Tanken är att få upp sägen lite från golvet, så att man kan ha förvaring under, dock så ska det inte vara någon regelrätt loftsäng utan det räcker att den kommer upp kanske någon meter eller så.

Min tanke är att skruva upp två reglar på väggarna och lägga på mina två 90x200 resårmadrasser enligt bifogad bild, har dock bara ritat en på bilden. Kommer det att hålla? Jag tänker att i normalfall kan ju en resårmadrass stå på endast 4 ben utan att man oroar sig för att den ska falla sönder i sina beståndsdelar.... Två vuxna människor ska kunna sova och "röra sig" utan att man behöver vara orolig för att det ska ramla ihop. Man kan ju fästa resårbottnarna i regeln med ett "platt vinkeljärn" (plattjärn?)

Jag är ingen erfaren byggare så jag vore tacksam att få rekommenderat lämplig dimension på regeln, samt vad för typ av skruv jag ska använda och med vilket avstånd de bör sitta. Jag minns tyvärr inte väggarnas egenskaper men den ena borde vara betong och den andra befarar jag tyvärr att det är gipsvägg. Är det kört att köra min idé i så fall? Hade varit så skönt att slippa ha några ben på sängen, men om det är nödvändigt, så är det. Ett alternativ kan ju vara att i så fall ställa t ex fotändan (den ändan som blir mot gipsväggen) på typ gamla köksskåp eller vad som helst, och ha ett lite finare skåp som vetter ut mot rummet. Man offrar ju lite av utrymmet under sängen då, men det kanske är värt det för att slippa oroa sig för att väggen rasar ner. Som sagt, jag är ingen byggare så jag ska nog hålla truten och invänta svar innan jag oroar mig för mycket :)
 
  • sangen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En regel, 45x95, fastsatt i betongväggen med expanderbult torde sitta som berget.
På gipsväggsidan skulle iaf jag ordna nån sorts ben eller, som du skriver, ett skåp.
 
Om du inte hittar reglarna i gipsväggen och fäster med ordentliga skruv där i. Det skulle jag i min enfald lita på men det är inget expertutlåtande...
 
Fransk skruv i reglarna i gipsväggen så borde det inte vara några som helst problem. Finns många loftsängar som sitter uppe så. Är man orolig av sig så går det ju att sätta ett par stående reglar efter väggen mellan golv och sängregeln.
 
Nooooo! Det är en expander till betong...
"byggare"
 
Du behöver inte gå till överdrift....
 
Varför inte lägga "platta ben" av reglar intill väggen samma som ditt förslag med reglar men med två stående under...
"byggare"
Skruva med plugg samt gipsexpander i väggen.... då kan du även skruva i reglarna,,,
 
Jag brukar bygga saker så dom håller för både en och två och fler elefanter än så... men jag skulle tippa på att det funkar om du tar vanliga träskruv av tjockare sort och sätter fyra, fem stycken med nylonplugg i betongväggen och sedan skruvar samma skruv direkt i reglarna i gipsväggen. Kanske sätta en regelsnutt som benet på ett T vid varje väggregel så du får några skruvar extra som tar upp skjuvkraften för det finns väl en viss risk att du bara kommer åt två eller tre väggreglar på den sträckan. Förutsatt att det är träreglar alltså. Annars har jag ingen aning om hur det fungerar.
 
Okejdå, tänkte att betongexpander i betongväggen var käckt om man vill att det ska sitta ordentligt men där var man fel ute då. Alltid lär man sig något nytt :) Tack så mycket för era tips, det känns som att jag har fått lite bra uppslag på hur man kan lösa det, det kommer nog bli superbra :)
 
Jag vill bara förtydliga att det är vad jag skulle ha gjort. Jag har inga belägg för att det kommer att hålla. Jag skulle kanske tagit i dubbelt så mycket skruv själv men som sagt så brukar mina "projekt" ha marginal för ett par tre stycken elefanter ungefär.
 
Nylonplugg är bäst i vägg... Expandern är mera anpassad för golv,den lossnar i väggen eftersom den inte har någonting som "dämpar" vibrationer... Lät lite spännande;)
"byggare"
 
  • Gilla
bibedibabedibo1111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.