Ventfirman som ska installera värmeväxlaren på vinden kommer uppenbart behöva kraft till denna (drar som mest 1200W med eftervärmebatteri) men använder en separat firma för eldragning. Dock undrade de om jag hade några synpunker på hur de drar upp strömmen dit. Har antagit att ett FTX-aggregat bör jord (vilket våningen under vinden saknar) så då måste man ändå starta från elcentralen i källaren och arbeta sig uppåt.

Frågan är nu om det är tillåtet / lämpligt att dra VP-rör i samma utrymme som den vertikala avloppsstammen? Utrymmet som sådant går förbi elcentralen i källaren och går hela vägen upp till vinden. Förutom ett 110mm HT-rör så är det tappvatten och en radiatorslinga till övervåningen som går där. Om det är tillåtet / lämpligt behöver elektrikern dra någon speciell kabel pga närheten till avlopp och andra rör där?

// Mats
 
Mikael_L
Nära varma rör är ingen hit.
Max 30 grader omgivningstemp, är att rekomendera.
Det finns specialkabel för högre temp.

+ Skydd mot mekanisk skada.

Förövrigt tror jag inte det finns några regler mot sådan samförläggning.
 
Inga hinder att samförlägga VP-rör med avloppsrör. Vilken kabel som behöver användas hoppas jag installatören vet annars skulle jag byta firma :)
 
Det var mer ur ett kostnadsperspektiv jag undrade om specialkabel, man vill ju bara förberedd på om man ser räkningen och en specifikation på extremt dyr specialkabel pga att rören drogs brevid stammen eller om man ska förvänta sig "normala" priser där.

Ska se till att man kommer åt enkelt då i ett hörn på utrymmet där den varma sidan på tappvattnet går

// Mats
 
Drar du en separat matning till aggregatet är det inga problem med kabelvalet även om den ligger mot varmvattnet, lägger du dessutom ett rör som du drar in kabeln i blir det mycket bra.
 
Normalt är väl vattenrören värmeisolerade så det kan inte bli så varmt.

Protte
 
Först en korrigering av mitt inlägg 15:52, menade givetvis att jag skulle hitta ett hörn så långt bort som möjligt från tappvattnet som möjligt.

Normalt är väl vattenrören värmeisolerade så det kan inte bli så varmt.
Skulle bli glad om det är isolerat, gissar på Prisolrör, men jag ska ta upp ett hål och se närmare. Så länge rören är i pannrummet är det dock standard 60-tal med isolering samt gasbinda runt men jag vet inte vad standard var på 60-talet för dragning i stammar osv.

// Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.