Använd dessa istället, så slipper ni skruvar som går av eller gängar upp sig, ni slipper stickor i fötterna efter trä som trispar upp sig vid skruvskallarna. Smidiga att lägga och riktigt snyggt utan synliga skruvskallar/skruvhål.
Lite dyrare än trallskruven men resultatet blir MYCKET snyggare, säljs på Beijers...

http://www.strongtie.se/HDMS-2+terrassbeslag.906.aspx
 
Byggmax rostfria duger, men bäst är grabber´s rostfria trall skruv....

(Grabber U2 A9, rostfri ´is da shit´)
 
Redigerat:
H
Grabbers trallsruv testade vi och den skulle vara bäst för lärk, men den var helt värdelös, vi köpte valnliga billiga trallskruv och det fungerade och fungerar forfarande bra efter 2år
 
HEM2121 skrev:
Grabbers trallsruv testade vi och den skulle vara bäst för lärk, men den var helt värdelös, vi köpte valnliga billiga trallskruv och det fungerade och fungerar forfarande bra efter 2år
Vi alla har ju lite olika tekniker..
 
Kör på Byggmax skruv. Har precis dragit i 1250 st utan att en enda har pajjat. Billigt och bra. Dock är bitsen som följer med i varje paket värdelösa. Köp bra bits!
 
AndersS skrev:
Byggmax har två olika sorter, varav en är rostfri. Sedan finns det olika sorters rostfri trallskruv, men här finns många olika åsikter vilken klass som ska väljas. Men är det trall i vanlig husmiljö så kan du köra med Byggmax rostfria, trallen lär bli ful/sliten före skruvarna. Trall i miljö med saltvatten kanske jag skulle valt en bättre klass. Vet att jag kört med Gunnebos Bryggskruv som är A4.
Jag fuskade med en mindre yta för dryga 20 år sedan (före skruv) och snålade vid valet och tog elförzinkad kamspik, den är rostig nu men håller, däremot så börjar trallen se tråkig ut och ful.
I trall är det alltid bäst att köra med A4-kvalité eftersom A2 inte står emot impregneringen i virket lika bra. Tycker även det känns riktigt dumsnålt att snåla på nåt som inte kostar många kronor extra, speciellt inte om man slår ut det på hur många år trallen skall hålla.
 
Humlan65
Har läst allt här under 'Altan & uteplats' i sommar och lärt mig mycket mycket. Tack alla!

Är nu mitt i bygget av 45 kvm altan. Allt mellan markliggande och 2 meter upp på grund av kuperad tomt, med hörnplacerad och infälld bred kaffetrappa och en sida figursågad mot sluttande berg. Detta har gett mig en hel del tänk men långsamt känner jag hur tummarna börjar släppa från handflatorna :)

Har nu börjat trallandet. Har köpt Essve Cutters 4,2x55. Först en "startask" hos Woody, resten hos Beijer. I tron att det var samma skruv...
Ser nu att Woodys är 'rostfri A2' och Beijer 'corrseal C4'. Har försökt läsa mig till hur dessa skiljer i praktiken, men inte hittat något mer än just att en är rostfritt stål och en är ytbehandlad.
Hjälp! Vilken av desas ska jag välja??! Alla ni som lovordat Essve Cutters, vilken variant har ni använt och varför? :confused:

PS. När jag såsmåningom är klar lovar jag en fin illustrerad berättelse hur jag gjorde allt.
 
Men det är väl i första hand en prisfråga, rostfri brukar minst vara dubbelt så dyr. Har använt både rostfri och corrseal och måste säga att resultatet när den är i trät är likvärdigt, den enda nackdelen med rostfri förutom priset är att den är lite mjukare och kan bli lite skev om du trycker för hårt. Hade inte kört på rostfri, corrseal är helt ok.
 
Corroseal C4 har jag använt.
 
Spännande att läsa, har ingen tänkt på att använda skruvautomat till trallskruven,den finns bandad tar en timme att skruva 1000skruv max......
"byggare"
 
Går att hyra skruvautomat ca: 150-250 /dygn samt att bandad trallskruv är billigare än på ask,hur konstigt det än låter men så är det!
 
Har använt mig av några Byggmax rostfria skruv samt HECO rostfria, heco säljs på ÖB för 129kr asken á 200st.
Tror Byggmax kostar 119kr för 250st.
Hur som helst verkar båda helt ok, HECO är dock spårad dvs självborrande.
Bra drag och fin kvalité vad jag kan uppskatta.
Har skruvat ca 2700 skruv av HECOs rostfria 4,2x54mm.
 
Pagno skrev:
Spännande att läsa, har ingen tänkt på att använda skruvautomat till trallskruven,den finns bandad tar en timme att skruva 1000skruv max......
"byggare"
Jag skulle gärna använda en skruvautomat både inne och ute, problemet för den som renoverar kvällstid och helger är att man inte gör allt på en gång. Man skulle behöva åka till hyresaffären 100 gånger innan man blir klar. Det tar både tid och kostar pengar. Det som är rationellt i byggsvängen är inte alltid det för hemmafixaren.

...däremot har jag lovat mig att hyra en picka för pappspik nästa gång jag lägger om ett tak.... ;)
 
Härligt! bor du nära kan du låna mina......;) Använder dem bara ibland.....Skruvautomaten är oslagbar när man bygger badrum! "pickan" gillar jag inte men den sparar tid....spikar med fördel för hand..
"byggare"

Är det ingen som bor i en "förening" som kan samköpa in specialverktyg. Brukar bli smutskastning om vem som har haft sönder sakerna bara men köp kvalitet med bra garanti.....hämta ny när den går sönder! Kan vara värt att ha sådana saker....Bor på landet så jag får väl köpa själv..(lånar av firman)

Mvh "Dalmas"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.