Hej! Vad är arbetskostnad och tid för att tättskikta, kakla och klinka, dra rör till ducsh och toastol för 2*3 badrum? tack
 
Hur lång är en bräda?
 
nino skrev:
hur lång är en bräda?
Jo de e ju sant...hur lätt är det att svara på...

:D:D:D
 
Julnisse skrev:
Hej! Vad är arbetskostnad och tid för att tättskikta, kakla och klinka, dra rör till ducsh och toastol för 2*3 badrum? tack
Jag kan bara ge ett exempel från vår renovering som avslutades i helgen..

Vårt badrum är ca 6m2 och vi köpte kakel, klinker själva. Snickarjobb och rörläggning gjordes av behöriga bekanta!

Fakturan från plattsättaren landade på 24.500:-
Arbetstimmar - 16.000:- (36h)
Material - 8500:-
 
Som indikerats så är frågan omöjlig att svara på.

Men jag kan försöka ge en uppfattning.

Tätskikt innebär att man målar (rollar) ca 3 olika skikt plus en del fiberemsor och liknande (primer, ångspärr, vattenspärr), men det skall vara flera strykningar av vart och ett, i allra bästa fall klarar man det på 6 strykningar, när jag gjorde det själv i mitt badrum blev det 12 strykningar innan allt var klart (man skall förbruka en viss mängd per kvm). Om vi antar att varje strykning i ett badrum av din storlek tar 1,5 timmar, plus reskostnader, tid för rengöra verktyg osv. Så räkna 15 - 30 timmar.

Sedan kommer plattsättningen. Om vi antar plattor av normal storlek och normalt många hörn och kanter (som skall skäras), så tror jag att det tar typ 2 kvm per timme, ditt badrum har ca 25 kvm yta på väggar och golv. Så räkna 16 timmar (2 dagar) inkl. att bära in material, rengöra verktyg osv. Här är troligen spridningen i tid avsevärd, vissa plattsättare kan troligen göra det på halva tiden, andra behöver en vecka.

Fogning en halvdag.

Mjukfogning ytterligare typ 2 timmar en annan dag.

Jag tror att om du begär offert på detta så kommer du att få uppskattningar som ligger med en enorm spridning.

VVS delen är helt omöjlig att avgöra på det du skriver, det kan vara allt från 1 dags jobb till 2 veckor beroende på förutsättningarna. Skall avloppen dras om? Behöver golvbrunnen bytas?

Sedan är det ju helt avgörande att du har allt färdigt för plattsättning, dvs godkända underlag av godkänt material att sätta plattor på, färdig avloppsdragning i golv och väggar etc, färdig el osv. Att golvet är färdigt flytspacklat med rätt fall.

En väsentlig faktor är också hur det ser ut runt omkring, är resten av huset också en byggarbetsplats, så att plattsättaren kan slabba, eller är det bara badrummet han får hålla till i, är det lång väg, trappor att bära in material. Det är drygt 500kg som skall in.
 
Just alla dessa faktorer är ju den stora anledningen till att det inte går att svara på ens mellan tummen och pekfingret...

Personligen föredrar jag att göra hembesök så jag kan bilda mig en klar uppfattning om arbetet eftersom det blir rättvisast för både mig och kunden,
I annat fall får jag dra till så i beräkningen för att rädda min ekonomi ifall det är ett besvärligt arbete...
 
Ni är allt bra snälla ni som skriver utförliga svar till en frågeställare som inte ens tar sig tiden att beskriva förutsättningarna.

Här är exempel på en annan fråga från julnisse
Hej!

Är det någon som kan ge lite kunskap om vad är ungefär arbetskostnad för parkett eller trägolvläggning genom hantverkare?

Samma fråga för enbart kakel och klinkersättning?...


Den har ännu inte besvarats. Jag kan gissa varför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.