Hej. Har just köpt en kåk där pannrummet inte är godkänt av sotaren. Enl honom måste det vara dubbelgips i taket, men eftersom det är betongväggar är det OK. Dörren in till pannrummet ska vara branddörr. Ok, det låter sunt men varför så mycket säkerhet och skydd i just pannrummet när jag kan ha en öppen spis eller kamin i vardagsrummet? Om jag sätter pannan i vargagsrummet då, måste jag gipsa taket där med? Eller om jag sätter en kamin i källaren i "pannrummet"? Jag tycker det är bra med brandskydd, det är inte det jag bara undrar hur man resonerar? Någon som vet?
 
Sotaren har rätt i reglerna, även om dessa regler nyttjas olika strikt. Du ska normalt uppfylla EI30 till ett pannrum.

I småhus, villor är normalt de enda rummen som behöver byggas som egna brandceller just pannrum (om de används som pannrum) samt vidbyggda garage.

Brandcell (se 5:232 och 5.61)

Större pannor måste placeras i pannrum > 60 kW. (5:421)

http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/BBR_15/BBR_avsnitt5_brandskydd.pdf
 
En tanke om det här med brandsäkra pannrum: för ett tag sedan läste jag lite konferensmaterial från räddningsverket som handlade om bränder i bostäder. Man hade inspekterat och fotograferat bostäder efter brand. Många bilder visade fullständigt belamrade källarutrymmen där det börjat brinna i pannrummet och sedan spritt sig snabbt via klädbackar, kassar med leksaker, skidutrustningar, trädgårdsmöbler, travar med bra-å-ha-grejer o.s.v. Jag tror att det kan vara en anledning, även om jag bara gissar. Så ser min källare också ut, även om jag försöker hålla rent framför pannrummet. Sedan är det kanske så att man vanligen har bättre tillsyn på sin trivselkamin i vardagsrummet än man har på pelletspannan, och att pannan därför behöver bättre självskydd.
 
Har du en panna som är på över 60kW? Troligtvis inte!

I så fall finns det en lösning: kalla inte rummet där pannan står för "pannrum". Säg till sotaren att du inte har något pannrum och att din panna inte kräver något pannrum.

Så enklet är det!
 
injonil skrev:
Har du en panna som är på över 60kW? Troligtvis inte!

I så fall finns det en lösning: kalla inte rummet där pannan står för "pannrum". Säg till sotaren att du inte har något pannrum och att din panna inte kräver något pannrum.

Så enklet är det!
Har forskat lite i det där och riktigt så enkel är det inte tror jag.BBR gäller ju nybyggen.Fast har du inte gjort någon större förändring i pannrummet så kan inte sotaren underkänna ditt pannrum.För jag antar att det har varit godkänt när huset byggdes?
 
Hej. Jo, det har ju varit godkänt tidigare. sista kontrollen var -03. Huset är byggt 1930 Jag ringde sotarenoch han sa att om jag ville börja elda skulle jag slamma skorstenen, kolla murningen ovan tak och sätta dubbelgips i hela pannrummet, samt branddörrar. Pannan står i hallen i källarplan, så det är en öppen trappa upp till entreplan, en dålig trädörr ut mot trädgården och bara en oregelbunden öppning i väggen till resten av källaren. Ska jag då bygga in trappan och införskaffa 3 branddörrar? Någon som vet hur litet ett pannrum kan vara? måste man kunna gå in där, eller kan man ha veden på utsidan pannrummet och bara öppna dörren för att komma åt pannan? Vad är det som gör ett pannrum till just pannrum? Om jag köper en kakelungspanna och sätter i vardagsrummet eller om den står i källaren är det samma sak för mig men olika regler? Jag köper dock Gunnars argument ang bättre tillsyn. -Johan
 
sotaren verkar yr.Han kan ju inte plötsligt begära att du skall sätta gips,branddörrar om du inte har gjort en omfattande förändring.

Mitt förslag är att du ringer boverket och rådfrågar.
Jag har pratat med en kille där som kan det här om brandskydd.Skicka pm om du vill ha namn/email
 
Jag ska installera en pelletsbrännare och då vill sotaren att jag ska ha en branddörr mot trappen upp, klass B30 eller något annat som jag inte kommer ihåg nu.
Finns de i olika höjder? Eller kan man kapa ner karm och dörr? Jag har bara lite över 180cm i takhöjd...
 
Behöver reda ut en del här:

Först och främst, behöver du bry dig om reglerna för din ändring?
Ja är den en nyinstallation av en eldstad så tolkar jag det som att du måste det. Är den ett byte av en panna där det redan stått en panna, tolkar jag det inte som någon omfattande ändring. Men redan här är det en tolkningsfråga. Notera att bygglagstiftningen inte är retroaktiv, så har du t.ex ett godkänt pannrum från 30-talet och inte gör omfattande ändring så ska de gamla reglerna gälla (beträffande pannrummet, eldstaden är en annan sak).

Se Boverket:
"Gäller BBR vid ändring av byggnader?
Med begreppet ”ändring” avses i bygglagstiftningen två saker; tillbyggnad och annan ändring. Det är viktigt att skilja mellan begreppet ”ändring” enligt BVL och BVF och begreppet ”ändrad användning”. Ändrad användning av en byggnad innebär inte med automatik ”ändring” enligt BVL och BVF. För att det ska vara ”ändring” enligt BVL och BVF förutsätts att man gör en fysisk åtgärd i byggnaden.

BBR gäller inte för annan ändring än tillbyggnad, alltså det som man i dagligt tal kallar ombyggnad. För detta fall har Boverket inte skrivit föreskrifter utan i stället gett ut allmänna råd: BÄR, Boverkets allmänna råd om ändring av byggnad (allmänna råd 1996:4). I BÄR:s allmänna råd hänvisas i flera fall till BBR. Det innebär att i dessa fall har BBR statusen allmänt råd när det gäller ”ombyggnad”. De krav som ställs i lag och förordning vid ändring beskrivs i handbokstexten i BÄR.

BBR gäller för tillbyggnad. Med tillbyggnad menas att man ökar byggnadens volym oavsett i vilken riktning det sker. Som tillbyggnad räknas alltså påbyggnad och utgrävning för källare. Däremot inte en vind som inreds inom befintlig byggnadsvolym. Att bygga en inglasad balkong är att betrakta som en tillbyggnad, till skillnad från en oinglasad balkong som är att betrakta som annan ändring än tillbyggnad. När man tillämpar BBR på den tillbyggda delen ska man ta hänsyn till tillbyggnadens omfattning och byggnadens förutsättningar (14 § BVF). BBR gäller vidare vid uppförande av byggnader (bygger nytt) liksom vid mark- och rivningsarbeten.

BBR innehåller inte regler med s.k. förbättringskrav. I en befintlig byggnad behöver i regel bara de krav vara uppfyllda som fanns i den bygglagstiftning och de byggregler som gällde när byggnaden uppfördes eller ändrades. Men i några få avseenden gäller dock krav som införts senare, s.k. förbättringskrav. Det gäller bl.a. undanröjande av enkelt avhjälpta hinder till och i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser. Boverkets regler för undanröjande av enkelt avhjälpa hinder finns samlade i BFS 2003:19, HIN.
Beställ eller ladda ner: Allmänna råd om ändring av byggnad, BÄR."

Referens http://www.boverket.se/Kontakta-oss...lmanna-fragor-och-svar-om-BBR/Nar-galler-BBR/

Om du behöver kapa i en branddörr och karm kan det bli mycket svårt att få den så tät att den uppfyller kraven. Dörrarna är ju testade t.ex. på SP för att uppfylla röktäthetskravet (E = entegrety) och isolationskravet (I=Isolation). Det första uppfylls ofta med hjälp av infrästa smältlister i dörr eller dörrkarm. Jag skulle inte som lekman försöka göra en egen branddörr.

Din sotare verkar inte riktigt ha hängt med. Det är dels inte säkert att reglerna han hänvisar till (om han hänvisar) gäller enligt ovan, dels är hans krav på B30 en så gammal betäckning att han knappast kan hänvisa till denna. Gällande klasser hittar du i länken jag gav i det tidigare inlägget till brandskydd i BBR, kap 5:221 Klassbeteckningar. Därifrån kan man utläsa att en branddörr t.ex. kan heta EI30-C där C betyder självstängande funktion.

Kan en rejäl vedpanna ligga på över 60 kW, jo det är fullt möjligt. Men det finns också många pannor på marknaden som ligger under den gränsen. Det kan ju vara ett tydligt argument (med referens).
 
Sotarn sa en nyare beteckning som jag inte kommer ihåg, sen tipsade han om att köpa en beg B30 dörr. Så den skulle ju då vara godkänd, vad jag förstod på honom...

Finns det någon sida med karm-mått på?
Har letat men inte hittat något...
Maxhöjd hos mig är ca 180cm.

Är helt ny på det här området, så jag frågar på :)
 
Hittade den här tråden när jag letade annat, så jag kan uppdatera lite hur det blev för mig :)

Jag har fortfarande samma gamla trädörrar i "pannrummet". Sotarmästerskan som provtryckte och inspekterade insatsröret jag satte in sa att jag skulle kunna sätta en tunn plåt på dörrarna som extra skydd. Det skulle inte behövas, men vissa är kinkigare än andra sa hon.

Dock så blev det aldrig av, och jag hade en brandskyddsbesiktning för några månader sedan. Den blev helt utan anmärkning :)
 
Krilleman
Dubbla trädörrar in i pannrum hos mig, brandskyddskontoll för 6mån sen...
 
Är det inte för egen säkerhet att man vill ha ett säkert pannrum, man kanse har småbarn som sover själva någon kväll och börjar det brinna i pannrumet då är det bra att ha det så säkert som möjligt, och inte skryta med att man har trädörrar och trätak och att sotaren har godkänt det, tänk efter vad som kan hända.
 
Redigerat:
Jo, självklart.
Själv ska jag flytta ut pannan i garaget nu när jag bygger nytt.

Jag vet inte vad som orsakar mest pannrumsbränder, men läste att felaktig askhantering stod för 1/5 av bränderna.
Soteld är inte inte så vanligt bland pelletsbrännare, hon jag talade med sa att det varit två fall av soteld på 6-8 år i vårat distrikt. Det var pelletskaminer som inte hanterades rätt eller vad det var för fel.

Har man en ren spontad trävägg på minst 50 mm så klarar den EI 30.
Likaså en oisolerad 45x70 cc 60 med minst 12 mm gips på var sida.

Dock så rekommenderade hon att man satte dubbelgips med förskjutna skarvar ändå.
Det var stor skillnad på motståndskraft med dubbelgips, de får ju se lite praktiskt. Hade inte varit fel att få vara med om själv.
 
-PC- skrev:
Dock så rekommenderade hon att man satte dubbelgips med förskjutna skarvar ändå.
Det var stor skillnad på motståndskraft med dubbelgips, de får ju se lite praktiskt. Hade inte varit fel att få vara med om själv.
Hur är det med brandgips om man jämför dubbelgips.
Vilket står emot brand bäst ?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.