Jag behöver en bänksåg med bra parallellanslag, vad jag har kunnat se är det bara DW744 som har "kuggstyrt" vilket rimligen bör ge bra noggrannhet. Finns det någon anledning att välja Bosch GTS10?
Sågen skall mest användas för "finsnickeri" och behöver inte vara "lätt flyttbar".
Vilka andra alternativ finns?
 
Jag har ELU 744qs som är väldigt lik dewalten. Det är en underbar maskin (efter att jag installerade ett överlastskydd: http://www.byggahus.se/forum/verkty...7-overlastskydd-pa-dw744-m-fl-bordssagar.html), och jag skulle absolut inte byta den mot en bosch. ANhållet är mycket trevligt, och exakt. Desutom går det att ställa det frammåt/bakåt (vet i och för sig inte om boschen kan det - det kanske den kan).

Ett annat, dyrare alternativ är festool CS50 eller CS70. De är inte så vanliga, men de är säkert toppenmaskin, även om jag vet att en del har varit lite missnöjda med anhållet. Fast då missnöjda i förhållande till vad man förväntar sig.

Sök också här på forumet, detta har diskuterats en hel del tidigare.

Oavsett vilken såg du väljer så är det för finsnickeri är det dessutom bra med följande: ett zero clearance insert, en riktigt bra klyvklinga och en riktigt bra kapklinga, en egentillverkad klyvkniv som tillåter spårning, ett nytt kapanhåll tex incra (eller åtminstone shimsa upp den befintliga anhållsskenan - jag gjorde det med alutejp - kommer att rapportera efterhand hur det blev).

Samt gärna lite jiggar.

straight edge jigg är toppen om du inte har en sänksåg (eller ja, är bra i vilket fall):
http://www.woodmagazine.com/woodworking-plans/tablesaw/straight-edge-cutting-jig/

här finns några andra bra jiggar: http://www.southpointhawaii.com/include/pdf_files/10bestsawjigs.pdf
 
Går själv i bänksågsköpar-tankar men för mig är valet enkelt eftersom färgen ska vara blå.
Men dewalten ser helt klart mycket trevligt ut.
 
Elu är ju blå eller i alla fall blågrå så var är problemet? *ler lite*

/K
 
snickarboden skrev:
Elu är ju blå eller i alla fall blågrå så var är problemet? *ler lite*

/K
Tyvärr är det nog bara TGS-erna som är blågrå...min 744a är mer typ stålgrå.....men oavsett...jag är tvunget lite nyfiken på varför man tveklöst väljer blått när man väljer bordssågar i den kategorin?
 
Daniel_N skrev:
...Ett annat, dyrare alternativ är festool CS50 eller CS70. De är inte så vanliga, men de är säkert toppenmaskin, även om jag vet att en del har varit lite missnöjda med anhållet. Fast då missnöjda i förhållande till vad man förväntar sig...
Eller CMS, som är mer att likna vid en "vanlig" bordssåg. Men som Daniel skriver, det blir dyrt... eller egentligen ännu dyrare eftersom man gärna vill ha förlängningsbord, justerbord mm...

Jag håller med om att (vinkel)anhållet som följer med inte är helt hundra - det gör sig bäst tillsammans med justerbordet. Själv "uppgraderade" jag till Längdanslag LA, och vilken skillnad det blev! Den lilla justerratten gör att man verkligen kan finlira och låsningen av anslaget gör att det sitter som berget.

Personligen gillar jag inte dagens DW speciellt mycket - blå Bosch ser jag däremot som prisvärda. Men... de DW-maskiner som kan härledas till ELU är oftast schyssta prylar, som tex 744:an och 625-fräsen (MOF177 på ELU-språk). Med tanke på hur många som verkar står där med brända GTS10-motorer hade jag nog satsat på DW:en som dessutom har ett klar bättre anhåll. Om du inte är beredd på att hoppa ner i Festool-träsket förstås... vi är ganska många där idag, och har det faktiskt ganska bra ;)
 
Om sågen inte måste vara flyttbara, är det verkligen rätt att kika på denna typen av sågar då? Givetvis gör Festool fruktansvärt bra saker, men skulle deras, mobila lösning kunna mäta sig med en såg i de här formaten? Nu tog jag bara sågen från Axminster som ett exempel, men vad jag menar är rejäla gjutjärnssågar modell lite större. För pratar vi i prisklasser som CS70 eller likande finns det ju faktiskt en hel del rejäla sågar att välja på?

Efter en himla massa kikande på diverse snickeritips (Woodworking etc) så verkar det onekligen som att de som jobbar med finsnickeri föredrar denna typ av rejäla sågar? Om trådskapare inte hade något behov av att flytta sin såg vill säga. Beror lite på vad trådskaparen menar med "inte lätt flyttbar" :)

Det ni tipsat om tidigare ser jag kanske lite mer som en mobil lösning av problemet?
 
Visst är det så MrVoodoo. Jag föreslog mobila, och relativt (kontra felder/hammer etc) billiga prylar för att trådstartaren började med 744 och gts10.

Men jag har svårt att tro att någon av dem blir valet för ett snickeri som inte behöver flytta runt på sakerna....
 
I nån mån tror jag att det är jämnt skägg mellan Bosch/DeWalt/Makita på det här området. Kuggstångsanhållet talar till DeWalt/Elus fördel absolut. Att Boschen bränner så lätt kan jag dementera efter att ha plågat två GTS10 med skeva två- och tretumsplank, det har nog att göra med hur hårt man lägger på och dessutom vilken klinga man har: Jag har en universalklinga som inte är bäst på något och halvbra till det mesta. Klyvklinga anbefalles för klyvning.

Men!
För det första skulle jag mer än gärna byta upp mig till CS50/70 vilken dag som helst om jag hade råd. CMS TS55 är för liten även om den möjligen sågar bättre än de förstnämnda.
För det andra skulle jag inte alls titta på maskinen under 150kg om mobiliteten är oviktig. Det är mycket roligare att finsnickra med en såg som tål mer och sågar bättre. Här finns en uppsjö, allt beroende på tycke och smak. Hellre en begagnad dyrare modell än en ny Kinamaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.