Fick precis vår bänkskiva. Naturligtvis har dom gjort fel och det saknas ett gäng centimetrar men när jag la upp den för att se hur det ser ut så upptäckte jag att väggen är sned. Oturligt nog är det på den längsta sidan (3,8m).

Innan jag reklamerar och beställer en ny så skulle jag gärna få lite tips på hur jag löser det här med väggen. Det kommer ju inte se bra ut alls om det diffar 6 centimeter på ena sidan mot den andra.

tack för hjälpen!
 
T
Är det inte du som har mätt själv från början och givit uppgifterna till Ikea.

Senast jag var på ikea och köpte kök så fick man skriva på ett papper att man stod för allt som stod på ritningen. Detta på grund av att man inte skulle kunna skylla på den person som hade hjälpt till med köksplaneringen.

Inte ofta gamla kök/hus är i vinkel, inte ens nybyggnationer. Detta måste man kolla upp medans man renoverar och regla upp en ny vägg som är i vinkel.
 
Jo jag har mätt själv och dom måtten stämmer. Men Ikea-killens uppgift var att fylla hela den väggen och det saknas 4 centimetrar. Dessutom har han lagt en 54cm bänkskiva på ett skåp som är 50 centimeter. Alltså har han på nått sätt råkat få över 4 centimeter från ena till andra. Man tycker ju att det är deras uppgift att inte göra såna grundfel.

Hur som helst. Väggen är sned och det är inte deras fel men jag vet fortfarande inte hur jag ska göra med den.
 
Beatnutz skrev:
Dessutom har han lagt en 54cm bänkskiva på ett skåp som är 50 centimeter.
Är det ett fristående skåp (utan högskåp på sidorna)? Då är det väl rimligt med 54cm eftersom man gärna vill ha lite överhäng, speciellt om det skall vara täcksidor på skåpet.
 
Dessutom skriver du fortfarande på och godkänner de mått som knappas in för beställningen av skivan. Även om det var hans jobb att fylla i det så fick du skriva under avtalet som finns i 2 ex. att alla uppgifter är korrekta, samt även en checklista på att leverans kan levereras hem till dig. jag kan helt ärligt inte förstå vad ikea-killen har gjort fel? Var ni inte med? Hade ni själva inte ritat upp en grund?

Vi hade när vi kom till butiken ritningen så som vi ville ha det, killen där hjälpte oss med vissa smådetaljer såsom ett underskåp som borde va mindre, täckskivor mm. bänkskivan beställde vi måttanpassad, vi stod brevid och han kontrollräknade 3-4 gånger, vi fick kontrollräkna, sen skrev vi på avtalet om att alla mått stämde.
 
Antar att det inte sitter underskåp under hela s´kivan, annars skulle problemen uppenbara sig tidigare.
Det verkar som om väggen buktar inåt rummet på mitten, därav 6cm diff.
Skall du ha kakel över? Isåfall kan du rita av väggens kontur och såga ut så att den kommer in vid hörnen.
Ett alternativ kan också vara att ta ut underskåpen på var sida ca 2 cm (skivan var 4 cm överhäng och 2 cm är mer än tillräckligt), sedan har du en glipa på ca 1 cm per sida som du kanske kan dölja med en list.
 
B
om det är ett ensamt skåp(50skåpet) utan diskmaskien eller annan vitvara på någon sida. så kan det vara snyggare med 1 till 2cm nos på var sida.
har du byggt med passbitar utan ha mätt upp det??
har du liten fin ritning som kan titta på eller foto?
 
Den sneda väggen borde du ju upptäckt redan när du monterade upp stommarna, att de inte linjerade med väggen...
Känns som "pbengtsson" skriver...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.