Snart drar sommarens pannbytesprojekt igång och en av sakerna som jag funderar på är hur man bäst och enklast isolerar ackumulatortankarna. Jag ska ha 3*750 liter som ska isoleras med cirka 25-30 cm och byggas in bakom en gipsvägg. Så här hade jag tänkt mig: jag reglar upp och isolerar de tre väggarna i utrymmet samt taket med fast isolering (förslagsvis 95+45+45 mm) och avslutar med en gipsskiva. Sedan ställer jag tankarna cirka fem centimeter från väggarna och fyller upp det resterande utrymmet med lösull. Eftersom jag inte kommer åt att fylla i lösullen uppifrån så tänker jag att man sätter upp en liggande gipsskiva, fyller med lösull upp till kanten, sätter en bit gips till, fyller upp, och så vidare. Det finns två tankar med det här. Dels isolerar inte lösullen lika bra, dels slipper man så hemskt mycket lösull som trillar ut om man nån gång skulle behöva ta sig in till tankarna. Låter det här vettigt, eller är det bättre att köra med enbart lösull?

Sedan undrar jag lite hur jag ska göra med alla rör, kopplingar och ventiler. Tankarna ska kopplas ihop i topp, mitt och botten. Denna sammankoppling med tillhörande ventiler kan man antingen göra så nära tankarna som möjligt, eller så drar man ut ett rör från varje anslutning på tankarna och kopplar ihop allting utanför. Fördelen med att ha allting inne i isoleringen är givetvis att det blir bra isolerat. Fördelen med att ha det utanför är att man kommer åt ventiler utan att behöva ha luckor i väggen och gräva inne i isoleringen. Dessutom har man bättre kontroll över eventuella läckor. Nackdelen är att isoleringen på de utanpåliggnade rören blir mindre (30mm?) och det skulle kunna leda till onödiga värmeförluster och omblanding i tankarna. Men det kanske är försumbart i sammanhanget?

Svar på ovanstående och alla andra tänkbara tips om isolering av ackumulatortankar mottages tacksamt!

 
Det låter som om du gör det mer invecklat än vad det behöver vara.
Om du nu skall regla upp och göra ett eget "rum" åt tankarna så räcker det att isolera ytterväggarna och låta tankarna stå fritt. Då skulle du helt enkelt bara kunna öppna en dörr och komma åt alla kopplingar.
Två nackdelar; skitningen i tankarna kommer att bli lite lidande och om du stänger av ena tanken kommer den ändå att värmas av de andra via luften.

Frågan är om man tjänar ngt på att göra det mera komplicerat.

/Jögga
 
Om tankarna står där varje värmeläckage är ren förlust så tycker jag att det verkar motiverat med lösull. Att ha skivor där det går låter också som en bra idé.

Vad det gäller ventiler så kan det vara en kompromiss att dra ut rören ganska nära väggen och montera kulventiler med lång spindelhals. Låt bara handtaget sticka ut utanför tankfodret. Då kommer all rördragning att vara välisolerad och ventilerna lättåtkomliga.
 
De ventiler med lång hals som har har sett är lagom avpassade för att komma utanför en vanlig rörisolering, och då kan det kanske kvitta. Annars kan man ju försöka förlänga.

När det gäller att ställa tankarna i ett isolerat rum utan isolering närmast tankarna så funkar det givetvis när det gäller att isolera sig mot omvärlden, men däremot blir det rejält med luftcirkulation inne i rummet, vilket leder till sämre skiktning.

När det gäller problemet med att tankarna kan kyla varandra hade jag tänkt mig lite isolering mellan första och andra tanken, men inget mellan andra och tredje. Jag resonerar så att antingen kör man nog med bara en tank (sommar med elpatron eller solfångare i framtiden) eller så använder man alla tre för att kunna ta hand om ett fullt vedinlägg.
 
Jag kommer att köra med en färdigisolerad 500 liters tank som primärtank(solslinga, beredare mm.) och två oisolerade 1000 liters som slav. Dessa bygger jag in tillsammans i som en stor garderob. Möjligvis kanske jag sätter ngt formbart runt tankarna för att skitningen inte ska störas för mycket. Som formbart material hade jag tänkt sån här "liggunderlagsisolering" som används vid gjutning, borde fungera.

/Jögga
 
Ja, du har ju rätt i att de förlängda halsarna är anpassade för standardrörisolering. Möjligen kanske man kan vinna lite på att det bara är en sida av, och en kortare bit av, röret/ventilen som har tunn isolering.

Givetvis ska man inte ställa upp oisolerade tankar. Då får man bastu. :) Frågan är bara hur mycket man vinner på att isolera jättemycket i utrymmen som ändå ska värmas en stor det av året. Det är en balansgång mellan investering, utrymme och besparing. Helt klart är ju att man har störst kontroll på energin om man isolerar mycket och sätter in en radiator. Å andra sidan är energin ganska billig om man eldar med ved.
 
En annan sak som påverkas av rördragningen är givetvis avståndet mellan tankarna. Drar man ut anslutningarna utanför isoleringen så blir det lite längre rör, och i toppanslutningen blir det dessutom en extra vinkel per tank. Men naturkrafterna (kallt vatten tyngre än varmt) är ju rätt starka, så det borde väl inte vara några problem. Jag hade dessutom tänkt mig 35mm rör, så det borde funka rätt bra ändå.

Det jag är mest rädd för är faktiskt att det ska bli avkylning i de utanpåliggande rören, med omrörning i tankarna som följd. Men det funkar väl för folk som köper färdigisolerade tankar och måste koppla ihop dem utanför isoleringen, så det borde väl fungera hos mig också.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.