Skulle någon av er köpa ett hus byggt -63 för 4 mkr? Det ligger intill en sjö med egen brygga i ett mkt attraktiv område. Det kommer inte att sjunka i värde.

Vi har en nettoinkomst på ca 50 000kr... Men ganska unga och inte direkt jätte händiga. Vi har ett barn och tänker skaffa ett till inom ett par år. Vi räknar med att kunna betala handpenning kontant.

Det finns indiktation på förhöjda fuktvärden i en garderob samt på golv vid en av toaletterna. Extra fuktmätning är beställd. Golvet är i övrigt uppreglat från platta på mark. Det finns lite byggskräp därunder som avger viss lukt, enligt besiktningsman. Huset behöver genomgående renoveras men som vi bedömmer inget som är akut utan endast tapet + färg och byte av golv.

Känns som mycket pengar för ett hus som ej är tipptopp.

Tack så länge!
 
Du skriver inte så mkt mer om huset (storlek, storlek på tomt, uppvärmning etc) så det är svårt att göra en bedömning. Men om ni inte planerar att göra så mycket av renoveringen själva så bör ni nog räkna med runt en miljon till för renovering (speciellt som det verkar som att ett våtrum är i halvakut behov av att byggas om pga fukten, något som lätt kan kosta 150-200 000 om det är ett badrum det handlar om).

Skulle det ligga i någon attraktiv närförort till Sthlm eller Gbg kanske priset är mer skäligt, men annars krävs det att det är väldigt speciellt för att motivera ett sådant pris. Med en ränta på 8-9 % handlar det ju trots allt om 20-25000 i månaden med driftskostnader och ränta.
 
Huset är ca 260kvm stort. Ligger ca 7 km utanför Karlstad. Området är mkt poppis och det blir få till inga lediga hus till salu längsmed vattnet.

Fukten i badrummet är i den minsta toaletten som är ca 2 kvm. Vi inväntar rapport från en extra fuktutredning som säljaren beställt.
 
M
Om ni ska köpa huset eller ej kan inte jag säga. Men rent spontant tycker jag att 4 miljoner är mycket för ett hus, men då tjänar vi heller inte så mycket som ni. 260 kvadrat är stort, det blir mycket att värma upp, mycket yta att renovera och mycket att städa ;-)

Att man inte är så händig ska inte hindra en från att köpa hus, men det underlättar om man inte helt har tummen mitt i handen. Är man inte så händig så får man köpa tjänsterna som behöver göras ifrån hantverkare istället, vilket inte är helt billigt. För det finns alltid något att göra (renovera) på ett hus, såvida kanske det inte är helt nytt.

Lycka till med ert beslut!
 
Vi har ungefär samma förutsättningar som er och köpte ett hus för ungefär halva ert pris för ett år sedan. Då räntan låg på 6-7% och en hel del extrakostnader tillkom i smb med inflyttningen så var det faktiskt ganska svårt att klara det hela ekonomiskt under hela hösten. Från lånelöftet till överlåtandet gick räntorna upp nästan 4 % och alla ränterabatter var som bortblåsta - det hade vi inte kunnat föreställa oss. Så vi fick minska renoveringsambitionerna och har sedan gjort all renovering utom elen själva och har på så sätt kunnat hålla kostnaderna nere. Men det kostar faktiskt en hel del bara i material med lite ytrenovering, nytt kök och sådant.

Gå in på någon sajt där ni kan räkna på räntor och testa med 5,10 och kanske 15% och se om ni kommer klara detta, förr eller senare lär vi få se höga räntor igen och då gäller det att man klarar det (inte minst eftersom huset lär vara mkt svårsålt just då).

Rent spontant tycker jag dock att det låter väldigt dyrt för ett hus med renoveringsbehov i Karlstad, men jag har inte järnkoll på priserna därnere skall erkännas. Det viktiga är ju att ni klarar att betala för det även när räntorna återgår till mer normala nivåer och under perioder med höga räntor. Det var inte länge sedan räntorna låg på 12-13 % och vi lär nog komma dit igen någon gång framöver.
 
Vad har huset för värmesystem?
Vad är det för takbeläggning och när gjordes denna?
Sjö med egen brygga måste vara värt en del pengar.
Är ni många spekulanter? Om huset är värt pengarna bror på hur många som är beredda att betala för det.
Hur stor är fastigheten? Är den i bedrövligt skick?
Det finns inga hus som är i" toppskick" när de säljs. Det finns alltid något att underhålla, renovera eller bygga om.
 
Huset har fjärrvärme, takpannor - vilken sort vet jag ej. Ingen av de spekulanter som finns är villiga att gå över 3,5, inte vi heller, helst. Men säljaren vill inte gå under 4 mkr, just nu.. Men naturligtvis hoppas vi på att detta skall ändras. Hus i värre skick säljs för mellan 2,5-3,5 mkr på samma gata..
 
Om ingen annan är beredd att betal 4 så är inte huset värt det. Vad säger banken om lånelöfte, de har ju numera en mer nykter inställning till husvärden jämfört med ett år sedan då vem som helst i princip kunde låna hur mycket som helst.
Lägg ett bud 50 k över det högst och avvakta att betala 500 k mer än någon annan låter inte bra.
Fjärrvärme är väl prakyiskt men kanske inte så billigt. Vattenburen värme går att byta till VP om ni vill.
Vad är husets energiförbrukning?
 
Konstigt resonemang, då är ju aldrig hus värda vad dom säljs för eftersom ingen annan än köparen ville betala vad huset såldes för.....
 
tror att huset har en förbrukning på ca 30 000 kWh, för värme och el. Huspriser här i krokarna brukar skena iväg, så vi kommer säkerligen ha lite is i magen och invänta säljaren. Tyvärr är ägaren av huset en gammal, gammal, dam och den som för hennes talan är syster, systerdotter samt någon annan arvinge. Självklart vill inte de pruta på priset. Inte när det är arv inblandat...
 
Nu misstolkade du mig nog Husbyggartomten. Huset får anses vara värt det som köparna är beredda att betala. Om det då fins tio köpare md bud runt 3,5 och en som är beredd att betala 3,9 skulle jag nog påstå att huset inte är värt 3,9 utan något över 3,5. För den enskilde kan det givetvis vara värt de 4 men tydligen inte för de andra.
Håller du inte med?
 
Låter som ute på Gunnarskär. Det finns ett objekt där tillsalu på Ringvägen 30, som stämmer ganska väl på beskrivningen.

Byggnaden har ett nyproduktionsvärde på cirka 4-5 Mkr. Vilket innebär att man bör reservera 60-75 Kkr om året som kostnad till långsiktigt underhåll. Eftersatt underhåll kan ni räkna in som en kostnad i samband med köp.

Det finns absolut ingenting som säger att något hus aldrig i någon framtid kommer att sjunka i "värde". Däremot kan vi enas om att marken som denna byggnad står på har tillräckligt bra läge för att locka fler framtida köpare än många, många andra objekt.

Vill ni ha en allsidig och djup värdering bör ni (på kommunens bygglovsenhet) ta reda på fastighetens byggrätt och detaljplaneföreskrifterna. Ju större byggrätt, dess bättre framtidsutsikter på MYCKET lång sikt.
 
Ni själva är naturligtvis dom enda som sed sanning kan besvara frågan om det är värt vad det kommer att kosta er.

Några reflektioner från mig:
Ingen fastighet kommer vara värd fyra mille för mig i dagens pengar räknat, då mina värderingar är andra än att lägga så mycket pengar och stå med så stora risker på ett boende.

Själva har vi ett lågt belånat "billigt" hus och kan därmed jobba mindre i yrken som inte är karriärsbaserade, "vanliga" jobb med ca 20k ut på heltid.
Som det ser ut idag så har vi tre barn, jag jobbar heltid, frugan 25% + vårdnadsbidrag ca 4000kr för tvååringen. sparande+amortering ca 6k i månaden, fjällresa varje vinter, långresa ca vart tredje år, fräsch bil, inget försummat till barnen osv. Detta är livskvalitet enligt mig, framför allt att frun har så mycket tid för barn och hushåll, inga stressiga dagishämtningar, panikhandlingar osv......ett liv i harmoni där vi kan skita blankt i om den ena blir arbetslös, rent ekonomiskt sett.

Betänk även att minst en av er kan bli arbetslös/sjukskriven och då minskar ju naturligtvis inkomsterna radikalt, särskilt om man tjänar relativt bra och inte har extraförsäkringar.

Så tänker noga för innan ni skriver på för fyra mille, det känns spontant som ni har ganska mycket att komma till rätta med innan ni kan ta ett avgörande beslut med tanke på att ni ställt frågan på ett forum.

Hur ni än kommer göra så önskar jag er all lycka till !
 
Rent spontant så tycker jag ni nog bör tänka er för med husköp på dom summorna och er inkomst.
En 5% ränteuppgång från dagens nivåer (dvs till samma nivåer som gällde i höstas) och 36kkr i driftskostnad på helåret och 400 000kr i kontantinsats. Ja då hamnar vi på månadskostnader som ligger omkring 20 000kr i månaden cirkus.

dvs ni får räkna med att halva lönen springer iväg till huset med lite "fix och trix" och det finns inte mycket urymme för minskade inkomster av någon anledning. samt att utrymmet för sparande och konsumtion minskar i samma grad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.