Hej!

Vårat radhus har halva baksidan täckt av plast-tak. Nu när vi ska måla fasaden funderar vi på bästa lösningen att måla ovanför detta plast tak.

Det är såpass högt att vi behöver ställa en stege på plast-taket för att nå upp över de markiser som sitter på fönsterna ovanför, det känns dock lite skakigt.
Ställa en stege på ett lutande halt plasttak ??

Det är första gången jag ska måla, hur gör ni som behöver måla ovanför era uteplatser som är täckta med tak ?

tacksam för tips
Anders
 
Hyr eller snickra en ställning, så gör vi.
 
Min kompis hade precis samma problem när han skulle tvätta och måla fasaden. Han tog en skiva och fäste gummislang längs långsidorna på undersidan så att skivan satt ordentligt fast på taket när man lade ner den. Sen fäste han en regel längs ena långsidan som han kunde ställa stegen mot och sen var det bara att köra på!
 
Gummislang på undersidan av skivan var tipset jag sökte!
Helt perfekt idé för att inte få skivan att glida,

tackar!
 
Hyr en lift med arm.

Målningen kommer gå sååå mycket smidigare både över taket och överallt annars där du inte når från marken. Inget hängande från stege, (så gott som) alltid en behaglig arbetsställning.
 
Hur långt i sidled, eller utifrån och in, når en sån där lift?
Har en takkupa som ska åtgärdas nån gång över ett verandatak - och taket gör ju att liften inte kommer närmare än c:a tre meter från fasaden.
Har också en gavel som behöver fasadbyte inom några få år, där ett vidbyggt garage täcker halva gaveln (bara nedre delen), så även där skulle en ev. lift behöva sträcka sig två-tre meter åt sidan. Det är klart att det skulle gå med ställning, även om den är lite mekig att rigga på ett sluttande tak, men det låter smidigt med lift.

Sen undrar jag också hur pass smidig en lift är när man jobbar över en lite större yta. Om man byter fasad på en hel vägg t ex. På en ställning kan man ju obehindrat gå fram och tillbaka medan man river ner/spikar upp brädor. Kan det kännas bökigt att hålla på och manöverera liften hit och dit på motsvarande sätt? Finns det bättre och sämre liftar i det avseendet?
 
Vi hade en lift förra helgen när vi målade de sista partierna på huset, gavlarna och kupan. Värt varenda öre! enkel att flytta och kom åt nästan överallt. på sidorna av kupan kösrde vi den så långt fram att man kunde stå på taket och hålla sig/luta siog mot korgen som ett räcke när man målade partierna längst in.
Liften var en nio-meters, 1600 kr från fredag kl 16 till måndag kl 09. Rekommenderas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.