Behöver byta tak på mitt torp från cirkus 1860. Taket idag består av lertegel från 1930-talet, halvrutten läkt, jord från föregående torvtak och sedan näver och stående, barkade småträd.

Hur skulle ni göra för att enklast byta tak?Vad lägger jag för undertak osv?

Har funderat många turer kring att ta bort teglet helt och hållet och återställa torvtaket, men detta känns som väldigt mycket jobb. Någon som har erfarenhet om detta och kan svara på om det är någon idé?

Alla tankar och funderingar är välkomna! :)
 
Barkade småträd?? Kanske Pert (från nedre delen av rotstocken) Halm är snyggt men tidskrävande... varför inte ett grästak? krävs en viss konstruktionsändring,taket måste styvas upp men blir helt underhållsfritt....
"byggare"
 
Pagno skrev:
Barkade småträd?? Kanske Pert (från nedre delen av rotstocken) Halm är snyggt men tidskrävande... varför inte ett grästak? krävs en viss konstruktionsändring,taket måste styvas upp men blir helt underhållsfritt....
"byggare"
hehe ja, småträd. Mer eller mindre alla gamla hus här i trakten har undertak av mängder med stående småträd typ gärdesgård, och sedan näver. På detta har det sedan legat torv. Så planen har väl varit att försöka hålla sig till de lokala traditionerna och få på nytt torvtak. Det känns dock väldigt förvirrande som sagt, varav tanken på att lägga nytt tegeltak också finns med i bilden, men med bevarat undertak.

Om jag ska lägga grästak (torvtak) vad bör jag tänka på?
 
Har byggt ett för många år sedan men utvecklingen har gått framåt.. finns nya material att ha till undertaket, kan inte svara på det i dagsläget men om jag hittar något spännande så bifogar jag det...

om du funderar på tegel kanske det skulle fungera med gammeldags"hjärt"tegel
ett tips bara!
 
Snyggt! skippa teglet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.