Hej,

vi har kikat på ett fritidshus där vi är intresserade av tomten. Tomte är på 3000 kvm och det ligger idag ett gamalt fritidshus på 47 kvm (byggt 1909), en lada på 60 kvm och en mindre frigga. Vi är intresserade att bygga ut eller bygga nytt, ca 130 kvm.

Det finns idag inget som helst byggnadslov eller något förhandsbesked. Jag har pratat med byggnadskontoret och en person gav mig följande information:

Ligger utanför bullerområde, samlad bebyggelse, ingen detaljplan och inga fornminnen samt att det ligger större villor runt omkring. Han trodde att det kunde finnas invändningar till att riva torpet eftersom det är äldre och har en viss historia. Han trodde dock inte att det skulle vara några problem att få bygga en ny byggnad brevid. Har pratat med miljökontoret och det är inga problem att installera ett minireningsverk eller annan lösning. För borrning av brunn behövs inga tillstånd.

Känns inte som om det är så stor chans att mäklaren skriver in i avtalet att köpet återgår om vi inte får bygga nytt/bygga ut. Vågar man lite på det muntliga "beskedet". Hur skulle ni ha gjort?

Våra tankar är antigen något av detta:

Allternativ 1, renovera och successivt bygga ut torpet till ca 130 kvm... En rejäl utbyggnad :) Utbyggnaden får samma stil som nuvarande.

Allternativt 2, Bygga ett nytt 1 1/2 plans hus på 140 kvm brevid. Samt behålla torpet som gästhus.
 
Jag tror jag skulle ringa till byggnadskontoret en gång till och prata med en annan handläggare och ställa samma frågor. Stämmer svaren skulle jag vara ganska lugn.

Om ekonomin och tomten tillåter skulle jag sedan välja alternativ 2. Det är nog enklare att bo i torpet medan nybyggnaden pågår, än att bo i en byggarbetsplats som det ju blir om man renoverar och utökar torpet. Dessutom, stannar ni länge på platsen kan ni ju inhysa tonåringarna i torpet med tiden...

Hur är det med flygplansbuller i praktiken? Åk dit en dag och sätt er i närheten någon timme och lyssna.
 
Satsa på alternativ 2
alternativ ett känns lite fel med tanke på närheten till grannar, stor chans att någon skvallrar om "utbyggnaden" klassas som svartbygge:surprised: vill jag minnas...
"byggare"
 
Efterssom det inte gäller detaljplanerat område så är det väl så att grannars synpunkter väger tyngre än om man bygger enl en detaljplan.

Om vi antar att myndigheten är positivt inställd så ligger troligen risken i att en granne kan motsätta sig. Visserligen kan kommunen köra över grannen, men det blir en faktor på minussidan när kommunen skall besluta.
 
Pratade med byggnads på kommun igen, haffade en annan person enligt tipset oven.

Han sa samma sak som den andra personen att han på rak arm inte kunde se något som skulle sätta käppar i hjulen. Men han nämnde även en annan sak som kunde tas i beaktande. Dom tittar även på hur kringligande fastigheters avlopp och vatten. De vill inte att det ska bli för många ennskilda avlopp, då kan de ha som förslag att en detaljplan skall upprättas och sedan dra in komunalt vatten och avlopp.

Men på sikt antar jag att det kan vara possetivt? Jag vågar nog vara med vid en eventuell budgivning. Vi sitter inte i sjön med boende då vi inte har sålt vårt ännu :) Om inte annat får vi en fin sommarstuga ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.