Hej!
Jag hade igår en liten konsultation med en installatör av luftvärmepumpar. Han var och tittade på vårt hus för att kunna föreslå placering av anläggningen.
Vi har en enplansvilla med hel källare där det finns en stor gillestuga i källaren. Hans förslag var ( för att det skulle bli så billigt och enkelt som möjligt) att sätta inomhusdelen i gillestugan och ställa upp dörren till trappan ner dit så att varmluften kunde komma upp den vägen, samt ut i resten av källaren så att värmen kunde sprida sig ut dit. Hans åsikt var att montera värmespridare inte var värt besväret och kostnaden.
Jag funderar dock på om man inte kunde sätta ventiler högt uppe i väggarna i trapphuset mot alla rum som angränsar, utan fläktar kanske men för att ändå hjälpa varmluften att sprida sig. Eller räcker det med att ta väck dörren ner till gillestugan? Å andra sidan så skulle det ju kanske vara bra med en dörr där, så att man kan föra lite väsen (läs ha biorum och bar där) utan att väcka resten av huset. Som man ser på bilderna så är ju trapphuset väldigt centralt belägen i huset.

/Jari
 
  • Källarplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske det är så att han som konsulterade dig är en säljare?
En innomhusdel till en luftvärmepump ska sitta så centralt som möjligt och fungerar bäst i öppna planlösningar.
Jag har svårt att föreställa mig att du skulle få upp värme till de bortre sovrummen.
En tanke skulle kunna vara att ha en duopump med 2st inomhusdelar.

Billiga pumpar och billiga installationer tror jag inte ett dugg på.
Pumpen ska jobba i många år.
Gör en test låna en byggfläkt och ställt där han rekomenderade sätta inomhusdelen så får du se hur/om du får varmt i de övre bortre rummen.
//Jojje
 
Killen jobbar som installatör, säljaren var dock med, men det är min svåger...:)
Så vi skulle få köpa till inköpspris.
 
Jo, det var ju det... de rummen som hamnar längst bort från pumpen på övre plan är köket och det lilla sovrummet som vi har som kontor... och där har jag minst en dator och ett frysskåp som står på dygnet runt och producerar värme..

Men frågan är ju om det skulle kunna hjälpa att sätta in ventiler i väggarna från trappan och ut åt olika håll i huset där det är möjligt?

En duo-pump är ju inte heller en helt otänkbar lösning...
/Jari
 
Det viktiga är att få runt den varma luften.
Värmeflyttare vet jag dom som satt genom golv upp genom golv till nästa våning. Men jag vet inte vad det gett för resultat.
Svåger jahaja jamen då ska du nog passa dig,,, jag har en själv. :)
 
Redigerat:
Häng lite tejpremsor i dörrkarmar uppe i huset. Ställ en liten byggfläkt i gillestugan, gå runt och se vart tejpen rör på sig.
Är tejpen stilla så blir det aldrig någon märkbar värme där.

tittade närmre på dina ritningar och tror spontant inte all på att du kan få varmt i mer än max halva övervåningen, även om innedelen sitter på ytterväggen riktad rakt mot trappan upp. Luften kommer helt enkelt att studsa/ta stopp till största delen mot trappväggen. Värme stiger, det stämmer, men luft (det värmen färdas med) stiger inte av sig självt utan behöver mer fri fart.

Ett annat problem är att gillestugan kommer bli uppvärmd långt före resten av huset och då stänger pumpen av sig.
 
Redigerat:
Har du direktverkande el idag?Om du har vattenburen värme skulle en L/V VP vara klart mer effektiv.
Husets planlösning är långt från optimal för L/L VP. Oavsett vilket rum du sätter L/L VP i kommer det rummet att bli varmare än resten av rummen. Bättr med två separata L/L VP en på varje våning.
 
Då var det som jag misstänkte. Ja, vi har direktverkande el, annars hade jag definitivt övervägt en L/V värmepump. Om man sätter värmeflyttare i trappan som suger upp varmluften, typ 2-3 st som suger åt olika håll, skulle det hjälpa? T.ex en in i vardagsrum, en till allrum och kanske ev. någon på något annat ställe.

Ett alternativ som dykt upp är att sätta värmepumpen i markplan och fixa in en vedkamin i gillestugan, för både trivsel och och värme. Problemet är att placeringen och dragningen för att få en bra placering av innedelen på markplan blir allt annat än snygg.

Iofs så går det på lika mycket pengar som att installera en värmepump till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.