Hej

Sitter och planerar ett husbygge. En stor del är ju förstås värmesystemet. Ved har jag bestämt mig för. Men det är också det enda som är spikat.

Efter lite forskande på forum och hemsidor samt kikande på mässor är jag inne på en Calmarpanna. V33 eller V65 har jag ej riktigt bestämt.

Stor ackumulatorvolym och stor panna ger bekvämlighet har jag förstått. Konstigt är det dock att återförsäljarnas och tillverkarnas paket har så jäkla liten ackvolym, de borde väl tjäna på att sälja mer kg "skrot"? Dimesionering är en av de svåraste frågorna tycker jag.

Ytan som ska värmas upp är inte hundra spikad, men ca 150 kvm boyta samt ca 80-100 kvm garage (kan ju vara kallare där).

Som det ser ut nu kommer jag bygga huset och garaget i leca.

Radiatorer eller golvvärme är inte spikat. Golvvärme ska man ju ha lägre temperatur på värmesystemet, men radiatorer är lättare att komma åt och stoppar kallras vid fönster. Vad rekommenderar ni?

Pannrum kommer ligga i garage som är åtskilt från boningshuset, så det blir kulvert till huset. Behöver man en varmvattenberedare i huset då?

Calmarpanna med V65 och en 3kbm acktank, kan det vara något för mig kanske? Ca 200 l expantionskärl ska man även ha om jag förstått det rätt.

Många frågor och tankar (hihi), hoppas någon kan ge lite input.
 
Redigerat:
Helt klart golvvärme finns inget som slår det i komfortväg samt att du får ett lågtemp system från början.Dagens moderna energi effektiva föster begränsar kallras bra. Bygger du en enplanskåk så kan du ha ett öppet expkärl i pannrummet,200l räcker.:)
 
Sammep skrev:
Konstigt är det dock att återförsäljarnas och tillverkarnas paket har så jäkla liten ackvolym, de borde väl tjäna på att sälja mer kg "skrot"?
Det är inte konstigare än att man underdimensionerar värmepumpar när man lämnar offerter. Köparna går i 95% av fallen på priset. Ska du som säljare sälja ett bra system innebär det mer jobb. Tänk dig vad mycket jobb det blir att sälja en 5-kubikstank när kunden "tänkt sig 2x750"

Samma sak med dig, du har ju bestämt dig för att 3 m3 är stort :) Själv tycker jag att det är vansinne att montera en så liten tank när man bygger nytt. Jag tror att vi sålt ETT system under 4 m3...

Med den ytan och kulvert så går dom minsta pannorna bort (V33 mfl). I övrigt bygger man ett okomplicerat system. EN stor tank, öppen expansion i pannrummet vare sig det blir över eller under golvvärmen, bara golvvärme, en shuntgrupp för hus och en för garage, ev aerotemper om man snabbt vill få varmt i garaget, 4-pipig kulvert, TVA, VVC.

När det är dax kan jag ge dig en offert på hela kitet :)
 
Matss skrev:
Det är inte konstigare än att man underdimensionerar värmepumpar när man lämnar offerter. Köparna går i 95% av fallen på priset. Ska du som säljare sälja ett bra system innebär det mer jobb. Tänk dig vad mycket jobb det blir att sälja en 5-kubikstank när kunden "tänkt sig 2x750"

Samma sak med dig, du har ju bestämt dig för att 3 m3 är stort :) Själv tycker jag att det är vansinne att montera en så liten tank när man bygger nytt. Jag tror att vi sålt ETT system under 4 m3...

Med den ytan och kulvert så går dom minsta pannorna bort (V33 mfl). I övrigt bygger man ett okomplicerat system. EN stor tank, öppen expansion i pannrummet vare sig det blir över eller under golvvärmen, bara golvvärme, en shuntgrupp för hus och en för garage, ev aerotemper om man snabbt vill få varmt i garaget, 4-pipig kulvert, TVA, VVC.

När det är dax kan jag ge dig en offert på hela kitet :)
Tjena Matss

Jag tyckte nog att jag klippt i lite med 3 kbm. Man brukar väl säga 18 gånger eldstadsvolymen = 18*150=2700liter? Fast det kanske är minimi för den där Svanenmärkningen jag tänker på? Som regel har man ju en elpatron i tanken om man skulle behöva vara borta från huset en tid, större tank innebär väl då att elpatronen får jobba mer? Men jag gissar på att du har bra argument för en större tank.

Aerotemper, är det någon slags vattenmantlad fläkt till garaget? Låter ju smidigt. Är inte så sugen på golvvärme i garaget, och radiatorer brukar ju kunna vara i vägen. Kostar?

Vad tror du om man behöver en vvb inne i huset vid kulvertlösning?

Har noterat ditt namn inför offert senare :)

Mvh Sammep
 
C
Golvvärme i garaget är nog bekvämt om man ska jobba där, men inte så bra för bilar man kör ut och in dagligen, då är radiatorer bättre. (Golvvärmen värmer upp smältvattnet från bilen, så att det förångas och fastnar på hela den kalla bilen som kondens, och jag har inte hört talas om några bilar som mår bra av att vara fulla av kondens..)
En aerotemper är som en stor fläktkonvektor, tror vi hade två stycken i verkstaden jag jobbade i innan, dom var inte större än kanske 60x60x60 och dom värmde hela verkstaden, 200 kvadrat kanske på ett par minuter från 15 grader till uppåt 30 om man glömde stänga av dom (kass termostat, så det var på/av med varsitt vred, vilket också ledde till att det var rätt kallt på morgnarna, tidvis).

I mitt huvud (jag är inte så insatt) så borde det vara rätt lämpligt med en tekniktank på kanske 750l med varmvattenslinga och elpatron i (kanske solslinga om man vill förbereda sig för såna idéer), och sen ha en acktank på typ 4 kubik på sidan av.. (MEN DET ÄR JAG DET.. >_>)
 
Sammep skrev:
Tjena Matss

Jag tyckte nog att jag klippt i lite med 3 kbm. Man brukar väl säga 18 gånger eldstadsvolymen = 18*150=2700liter? Fast det kanske är minimi för den där Svanenmärkningen jag tänker på? Som regel har man ju en elpatron i tanken om man skulle behöva vara borta från huset en tid, större tank innebär väl då att elpatronen får jobba mer? Men jag gissar på att du har bra argument för en större tank.

Aerotemper, är det någon slags vattenmantlad fläkt till garaget? Låter ju smidigt. Är inte så sugen på golvvärme i garaget, och radiatorer brukar ju kunna vara i vägen. Kostar?

Vad tror du om man behöver en vvb inne i huset vid kulvertlösning?

Har noterat ditt namn inför offert senare :)

Mvh Sammep
Det är minimivolym för att kunna lägga i ett fullt ilägg utan att koka pannan, det dubbla är ingen nackdel. När du bygger nytt är det ju inga problem att få till tankvolym. En "liten" tank på 2*2*2m blir hela 8 m3, plåtarna är 2 m så det är smart att utnytja det, tex 2*2*1,5m blir 6 m3.

Elpatron kan man sätta en högst upp på sidan av tanken för minimal energiförlust.

Skippa golvvärmen i garaget då och kör aerotemper/fläktkonvektor.

Istället för VVB i huset kör du 4-pipig kulvert där två rör skickar shuntat vatten ToR till GV och två är tappvarmvatten med cirkulation. Vattnet bereds i en tappvattenautomat ute i pannrummet. En pump som är termostat- (och ev tids-)styrd cirkulerar vattnet så att det kommer varmt direkt då du öppnar kranen.

Enda undantaget från den lösningen är om kulverten blir jättelång.
 
Målet med stor ackvolym och pannar är ju som sagt bekvämlighet. 6-8 kubik låter ju oerhört mycket. Hur ofta skulle man få elda på vintern, var tredje dag?

Borde det inte finnas någon gräns när det blir för mycket vatten? Stor tank ger ju även större förluster?

Tappvattenautomat, tex en sån här?
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=25
Då kan man alltså välja en tank utan vvb?

Pannan hade jag tänkt ska få finnas i ett pannrum i garaget, vilket givetvis blir en brandcell. IE30 eller IE60 som gäller? Innebär väl att man måste ha branddörrar, men om man vill kunna gå in i garaget från pannrummet, måste man då ha en sluss eller liknande eller räcker branddörren?

Mycket frågor blir det, men jag är väldigt tacksam för alla svar!
 
Sammep skrev:
Målet med stor ackvolym och pannar är ju som sagt bekvämlighet. 6-8 kubik låter ju oerhört mycket. Hur ofta skulle man få elda på vintern, var tredje dag?

Borde det inte finnas någon gräns när det blir för mycket vatten? Stor tank ger ju även större förluster?

Mycket frågor blir det, men jag är väldigt tacksam för alla svar!
Vänd på det istället. Varje gång du startar pannan har du förluster, innan den värmer vattnet så varmt att det går ut i tanken. Mao tjänar du på att elda många brasor i rad i pannan, mot en stor tank. Finns nog ingen övere gräns för hur stor tanken kan vara. Noggran isolering!

MEN..... du ska bygga nytt. Nybyggen går mer och mer mot att inte kräva tillskotts-energi överhuvudtaget. Vilken energiåtgång har du kalkylerat med?
Med en "liten" tank på "Bara" 2,5m3 kanske räcker i 3 dygn även på vintern........

Lägger du pengarna på energibesparing så kan du spara in på värmeanläggningen istället

Mats
 
Ok, bra poäng där med uppstarter. Just sånt jag ville få fram med diskussionen.

Eftersom jag fortfarande inte har spikat hus/planlösning har jag ingen energiberäkning. Men innan man spikar värmeanläggning så får jag se till att göra en sån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.