Alko skrev:
Skulle jag ha pool så vore det inomhus typ i suterrängplan med öppningsbara panoramafönster mot trädgården, då pratar vi!

/A
tror iofs att du inte vill ha en pool inbyggd i huset. Det är verkligen att tigga om fuktproblem. En inomhuspool ska byggas i separat byggnad men kan vara anslutet till huvudbyggnaden.
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Alko skrev:
Pool är ofta ganska tacky om ni frågar mig, det ska vara riktigt välbyggt för att se bra ut, då kan det iofs absolut vara värdehöjande.

Men problemet är ju som sagts tidigare, i vårt land kanske vi har 10, max 20 ok pooldagar per år, och då räknar jag bort 15-grader-o-regn-dagar i juli som man bittert tvingar sig ner i vattnet för att rättfärdiga investeringen. Skulle jag ha pool så vore det inomhus typ i suterrängplan med öppningsbara panoramafönster mot trädgården, då pratar vi!

/A
Nu utgår du från dina behov. jag kan meddela att inga av mina ungar har några som helst problem att poolbada med "15 grader och regn i luften" när det är 30 grader i poolen hos grannarna,... baserat på den erfarenheten bygger vi nu en egen markpool som vi vill ha uppvärmd till minst 28 grader 4-5 månader samt under skjutbart pooltak.

För övrigt häpnade jag över trådförfattarens negativa inriktning/inställning, ... men ska inte säga nåt mer om det då han senare bad om ursäkt...

Men pool för min familj ger bara positiva vibbar,...
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Okej jag ger mig :)
Det var ju någr år sedan..... jag antar att det har blivit bättre konkurans nu när allt fler skaffar pool.
Såg att man kunde köpa en saltgenerator till helt överkomliga pengar nu. Det fanns ju inte på kartan ens tidigare.

Men det är intressant att se hur olika uppfattning om saker folk har. Jag förstår varför folk vill ha pool men för mig är det givetvis inte värt besväret
 
rsjowa skrev:
Nu utgår du från dina behov. jag kan meddela att inga av mina ungar har några som helst problem att poolbada med "15 grader och regn i luften" när det är 30 grader i poolen hos grannarna,... baserat på den erfarenheten bygger vi nu en egen markpool som vi vill ha uppvärmd till minst 28 grader 4-5 månader samt under skjutbart pooltak.

För övrigt häpnade jag över trådförfattarens negativa inriktning/inställning, ... men ska inte säga nåt mer om det då han senare bad om ursäkt...

Men pool för min familj ger bara positiva vibbar,...
Nä, det är klart, för barn är det inga problem, de har också mindre att jämföra med. En sak som avskräcker mig dock när det gäller barn och pool är säkerhetsaspekten. Senast förra veckan dog en liten pojke i en oerhört tragisk poololycka som ni kanske läst om i tidningen. Och veckan dessförrinnan avled en granne till mig på gatan intill i en poololycka, dock vuxen. Det finns självklart risker med allt, men jag är nog lite för orolig av mig för att låta ungarna leka en pool hela sommaren när en dödlig olycka kan inträffa på ett ögonblick.

/A
 
  • Ledsen
Hullefar
  • Laddar…
Milkshaken
Oj Alko,,, så det är rädslan du har.... Synd,,, Men som alltid har alltid barnföräldern ansvaret .... Min grabb badar inte själv eller med kompisar utan att vi är hemma, och då är han 13 år....
Första året vi flyttade hit så kom halva byns ungar och frågade om dom fick bada... (Vi e dom enda med en riktig pool, alla andra har plaskpooler..) Javisst sa vi, men då får era föräldrar komma och se till er.... Tro mig, det kom inga fler ungar och frågade sen...
Med detta Alko vill jag säga att det är ni som föräldrar som har ansvaret och därmed sätter gränsen för vad som sker.... Barnen får inte styra en sån sak...

Stilofunk: Ok, var finns det testet? kan du länka...? När jag sålde kirby så hade inte något annat märke en chans, electrolux värsting (Dörrknackarmodellen) var då nästan lika dyr som kirbyn, men man fick inte bort skiten med den... Sen kunde den heller inte tvätta mattoirna, eller rengöra soffor, sängar, eller bilklädsel med den heller.... Inte heller skura golvet (Med perfekt resultat) eller bona golvet..... Inte heller bevar dammet i påsen utan mycket skit blåser ut genom motorn... Motorn var på 1800watt vilket behövdes för att orka dra luften genom slang, påse, motor och hepafilter....
Kirbyn är på 625watt ... Nåväl.... Nog om Kirby nu...:)
 
Milkshaken skrev:
Stilofunk: Ok, var finns det testet? kan du länka...? När jag sålde kirby så hade inte något annat märke en chans, electrolux värsting (Dörrknackarmodellen) var då nästan lika dyr som kirbyn, men man fick inte bort skiten med den... Sen kunde den heller inte tvätta mattoirna, eller rengöra soffor, sängar, eller bilklädsel med den heller.... Inte heller skura golvet (Med perfekt resultat) eller bona golvet..... Inte heller bevar dammet i påsen utan mycket skit blåser ut genom motorn... Motorn var på 1800watt vilket behövdes för att orka dra luften genom slang, påse, motor och hepafilter....
Kirbyn är på 625watt ... Nåväl.... Nog om Kirby nu...:)
Nu låter du allt som en äkta damsugsförsäljare.....
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Stilofunk: Ok skrev:
När Dörrknackaren var hemma hos oss, troligen 2000, så begärde han 29000:- med alla onödiga tillbehör(sprutmålningsaggregat, massagemaskin etc.), försök hitta en Elektrolux för det priset !!

Testan jag refererade till finns på Råd och Röns hemsida, men du måste vara medlem.
 
Milkshaken
När jag sålde -97.... G5,an kostade den 13.900 Elux 11,500....

Men tar Råd o röns test upp även testerna då på mattvättningen, boningen, klädseltvätt och en del av det jag refererade till? Annars blir det väl inget rättvist testresultat?

Hobbe: :) ja kanske det, men jag brukar inte prisa saker om jag inte verkligen menar det heller.... så...

För att fortsätta med poolsnacket.... : Nu börjar jag få lite "svalt" i poolen... Allt regnande och blåsten har gjort att det ligger på ca, 18-19 gr... Ska ta ett dopp i helgen om vädret tillåter.... Kan bli det sista för i år, men jäklar vad den har använts i år igen...:)
 
Kul tråd, jag funderar på att gräva en pool om något år och uppskattar verkligen alla kommentarer, Både positiva och negativa omdömen ang pool.

MVH V8dc som har en såndär electroluxdammsugare man brukar se städfirmor ha, dvs en "puck". Helt överlägsen allt annat jag testat.
Och ja, även jag har drabbats av en 2 timmars "gratis mattvätt":rolleyes:
 
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Handlar denna tråden om pool eller damsugare?
För helvete skärp er.
Är det ingen som håller ordning här?
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
wanegardh skrev:
Handlar denna tråden om pool eller damsugare?
För helvete skärp er.
Är det ingen som håller ordning här?
fan vad du svär....
 
Efter att ha försökt mig mala igenom denna tråden har jag förstått att Nimajneb antingen är inne i en förnekelsefas där han verkligen försöker övertyga sig själv och sin omgivning om att hans ûberjobbiga o dyra investering verkligen var värd varenda slant.
Eller så har han verkligen haft skitkul i sin pool.Imponerande. I vårt usla Sverigeväder ..... Haha..

Ser framför mig ( o garvar högt) hur han i ur o skur ger sig ut för ett bad bara för att bevisa för grannarna att "åååh vad det är gott med pool"... Barnen vill åka till beachen o leka med de andra kidsen men :"åååh neeej vi har ju en pool här hemma nu babies, bada för i helveteeeeee" - "men vi vill till de andra barnen" - "baaadaaaa nuuuu"...

Nimajneb :"-Vad e klockan älskling?"
Nimajnebs fru: "-23:00 det är mitt i veckan, kallt o nattsvart, hurså?"
Nimajneb :"-jo, jag tänkte fläscha lite inför grannarna så jag häller upp ett glas vin o glider ut i poolen, tänder du utebelysningen o höjer musiken så ingen missar mig?"
Nimajnebs fru:"-eeeh okej(!?)"
Nimajneb: "-Förresten, laptopen!!! Var fan e min laptop, jag skall fläscha lite på internet också.... Har jag lagt ut så här mycket pengar på en pool så skall alla veta hur cool o häftig jag ä.. så jag skall nog berätta för svennarna om hur avundsjuka de skall vara."
Nimajnebs fru:"-mm fast hade det inte varit gott o åka någonstans på semestern någon gång?"
Nimajneb: "-TYST!!!"


Allvarligt nu, Nimajneb, hur länge har du haft din pool?
(o btw en pool höjer i regel inte värdet på din fastighet)
 
  • Gilla
Fregun och 2 till
  • Laddar…
Underbar satir silverpilen!!!!

Uppriktigt så stämmer den säkert på många men inte på oss.

Inte ens vädret lyckades du pricka rätt, om du inte menar att bevattningsförbud o eldningsförbud pga torkan gjorde det iblans svårt att hinna med o fylla på poolen i avdunstningens dilemma. Men det är sant, för 2 eller 3 år sedan så regnade det en hel del en sommar.

Angående frågorna:

Vi har haft olika typer av pooler i olika fastigheter dom senaste 10 åren. Varannan med o varannan utan, men den senaste poolen o fastigheten är från förra året och överlägset den bästa so far.

Betr värdet så baserat på min egen erfarenhet plus några mäklarkompisar så är en bra pool värdestegrande.

Det jag generellt retar mig på är att så många mindre kunniga tycker att det är så dyrt o flashigt... det kostar ju inte mer än ett extra gästrum till Svärmor att användas 3 nätter per år.......
 
För mycket känslor och prestige här.
Fram med fakta för oss som funderar på pool istället för att vara endast för eller imot .

Eller kan man man inter vara rakryggad och skriva om nackdelar och fördelar rent tekniskt och praktiskt när man har plöjt ner x antal kr och timmar i en pool.

Damsugare avhandlas väl på ändra ställen på detta forum.
 
Är det någon
som har patronfilter till poolen? Behöver veta vilka delar den består av. Firman som monterade den har inga ritningar över vilka delar den ska innehålla och monteringsanvisning.
Har man pooltak behöver man inte rengöra poolen så länge man badar under pooltaket. Och det har man börjat med nu när det bara regnar och är kallt på nätterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.