Hej

Tylö rekommenderar INTE att man använder bastufilm i väggar och tak. Eller någon annan plast/fuktspärr heller för den delen. Motivationen är att när det blir stor temperaturskillnad på de två sidorna av plasten så blir det kondens som sedan inte ventileras ut, utan istället rinner ner och förstör.

Kommentarer på detta?
 
Tylö får anses ha stor trovärdighet vid konstruktion av bastu. De har byggt betydligt fler än jag.
 
Helt rätt, använd inte bastufilm eller vad de nu kallar produkten för. Det har visat sig att du får kondens med medföljande bekymmer med plast i väggen. Jag tror inte man behöver vara kärnkraftskonstruktör eller raketforskare för att inse det.

Jag har genom åren byggt flera bastu och aldrig använt plastfilmer, det funkar alldeles utmärkt. En av de äldre basturum jag byggt har i efterhand rivits och där var tort och fint, inga skador. Ett bra sätt att bygga på är att lägga isoleringen båda vägarna, dvs horisontellt och vertikalt. Då slipper du tjuvdrag vid reglar om det skulle finnas glipor och rummet blir tätt och bra. Jag har beskrivit hur det kan göras i tidigare inlägg.
 
B
hej
har använt bastufolie, ingen fuktspärr bara som en värmesköld typ
(papper med tunt alufolie på)
 
Va och hur ska en plastfilm hålla värme/kyla på bara ena sidan?

Utanför plastfilmen är ju isoleringen och innanför en ventilerad spalt. Var kommer fukten ifrån? Bastun? Utifrån? Isoleringen är ju inte kall bara för att det är -25 på andra sidan om den, nollpunkten ligger ju en bit inne i isoleringen, på ytan mot plasten är den samma temp som plasten.

Folien finns där för att hindra att fukten går från bastu-->vägg. Nu är ju inte bastun så jättefuktig i lång tid men ändå.

Egentligen tror jag att folie eller ej är skitsamma mer tycke och smak.
 
Mina grubbel rör det nerreglade taket.

(Väggarna är massivt timmer, allt är utomhus)

Från himlen sett:

Plåt (som är kall)
1 - 2 cm luftspalt
Fuktspärr
Luftspalt på mellan 5 cm och 80 cm (snedtak)
Isolering (teoretiskt sett skulle jag kunna lägga in väldigt mycket)

Nu kommer då frågetecknen. Tylö vill att jag ska sätta takpanelen direkt här. Andra ser det som självklart att ha en fuktspärr här.

Jag tänker så här, kör jag utan fuktspärr kommer fukten passera panelen och isoleringen som ånga utan problem. Den kommer in i loftet och landar på den översta fuktspärren som är kyld av plåten och uteluften. Här kondenseras allt till droppar. Dessa droppar faller sedan ner i isoleringen i vätskeform.

Eftersom det är öppet i takfoten och antagligen även blir en loftglugg i nocken, så ska väl den denna bundna fukten så småningom ventileras bort. Men klarar den det om den ligger bunden i ett tjockt lager med mineralull?

Kör jag med fuktspärr så menar Tylö (tror jag) att fukten kommer stanna framför denna och kondensera eftersom det är kallare bakom. Den kommer då rinna/droppa ner på panelen och missfärga denna. Och eftersom ventileringen i taket enbart sker genom tylös självdragsprincip in till relaxen så kommer den stanna.

Tylö låter ologiska men som en annan nämnde, de har byggt betydligt fler bastu än mej :)
 
Fast fuktspärr ovanför isoleringen under plåttatket låter bakvänt. Då vandrar fukten genom isoleringen och droppar tillbaka till den.Ska du ha fuktspärr ska den ligga underst: fuktsp, iso, luftsp, yttertak
 
Ja men jag pratade med exacta idag och då tyckte han det var en bra ide med fuktspärren där uppe. Mycket pga det stora avståndet mellan yttertaket och isoleringen. Tanken med plasten blir då att ta upp kondensen från plåttaket och hindra den från att droppa ner rakt i isoleringen (typ när bastun inte används och är kall, eller nått)

Exakta ansåg absolut att jag skulle ha en bastufilm mellan nedreglingen och takpanelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.