Testar att fråga här, i detta otroligt kompetenta nätverk.
Mitt strykjärn Philips Azur har typ 3-4 år på nacken och har fungerat alldeles ypperligt. Jag använder den "automatiska" avkalkningsfunktionen med ojämna mellanrum, och det har som sagt funkat ypperligt tills nu.
Helt plötsligt droppar det, både vid själva strykningen, och när det står upp, så att det till slut står i en vattenpöl. :(
Jag har testat att avkalka igen, ingen skillnad. Vet att det kan vara problem med ångfunktion om man stryker med för låg temperatur, men jag stryker på tre prickar och det borde ju funka precis lika bra som det gjort tidigare.
Att lämna in för lagning är inte att tänka på, att låta nån titta på det kostar väl lika mycket som att köpa ett nytt. Men hur kan jag felsöka det själv? Nån som har tips och teorier?
 
Detta tips har jag bara använt en enda gång själv och då med lyckat resultat, men jag vet inte om det kan skada strykjärnet.
Töm systemet på vatten, blanda i en skvätt ättika och rent vatten (precis som när du kalkar ur kaffebryggaren) och ta sedan ut strykjärnet utomhus eller annan välventilerad plats. Kör på maxvärme och håll strykjärnet så det flåsar på så gottt det går. Tänk på att skydda eventuella saker i närheten för det kan blåsa iväg kalkräster i ångan.
Kör sedan igenom med rent vatten några ggr för att få bort dofter.
 
Ta tillfället i akt och köp ett nytt. Då vill jag pusha för strykstationer med separat ång/vatten behållare. Testade denna typ när vi bodde hos svärföräldrarna under byggtiden. Nu har vi införskaffat ett dylikt själva av märket Tefal. skillnaden är enorm, man tror inte att det är sant. som att hugga ved med flintyxa vs. modern vedklyv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.