Hej

Skall installera en kamin om en månad och jag skulle vilja ha lite tipps på hur man kan göra en snygg tilluft anslutning. Kaminen kommer att stå på andra våningen. Ca 2m från en yttervägg, jag kan inte dra ner genom golvet den för då kommer den ner i mitten i vårt sovrum. och jag vill inte dra den i golvet. En tanke som jag har är att skaffa ett fyrkantigt rör som jag kan ha som golv list. Är det någon som har gjort något liknande eller har en annan ide. Bifoga gärna en bild om det går.

Mvh
Martin
 
Måste den anslutas utifrån?Tilluft utifrån behöver du bara om du har ett fläktdrivet frånluftssystem som skapar ett ordentligt undertryck i huset. Röret måste annars vara isolerat mot kondens vilket gör det lite klumpigt.
 
Exakt därför så behöver jag tilluft. Jag har en frånluftvärmepump i huset. Ha en granne som har samma system och han måste öppna dörren för att få eld. Jag vill gärna slippa allt sådan. Sedan så tycker jag det är synd att elda upp uppvärmd luft. Elden brinner så vitt jag vet effektivare när luften är kallare. Så det finns många anledningar att ha det. Synd att inte ha det om det går att fixa på ett enkelt och snygg sätt. Därför undrar jag om någon har en bra lösning.
 
Har precis samma problem som du..
Jag har fått beskedet att det krävs ett rör med diameter 100mm plus 50mm isolering. Dvs ytterdiameter på 200mm. Inte så litet!
Har funderat på om det inte skulle räcka med 25mm isolering när röret ändå är inbyggt i en kanal av gips.
Vet någon om detta räcker?
Jag funderade på att lägga röret längs golvet och bygga in det med gips, där gipskanalen skulle utgöra lägsta hyllan i ett platsbyggt hyllsystem.
 
Har ingen lösning - men undrar om däremot om det är vettigt att ta tilluft från källaren (ej uppvärmd) till kaminen?
 
Så här står det i min manual från Handöl
Anslutningsstosen på kaminen har en utvändig diameter på Ø64 mm.
I varma utrymmen skall kanalen kondensisoleras med 30 mm mineralull som utvändigt förses med fuktspärr (byggplast). I genomföringen är det viktigt att täta mellan
röret och väggen (alt. golvet) med tätningsmassa. Vid längre rördragning än 1 m skall rördiametern ökas till 100mm och motsvarande större väggventil väljas.
Som tillbehör finns 1 m kondensisolerad förbränningsluftsslang.
Det innebär att röret blir 64+30+30=124mm tjock om det är under en meter. Över blir 100+30+30=160mm.
Eftersom arian på ett runt 64mm hål (ca32cm2) är det samma som en kvadratiskt rör på 80*40 så borde man hunna bygga ihålig list som är rektagelformad. Isolerar man den med 30mm stenull så blir den 140*100mm. Denna skulle jag vilja lägga i våran vägg som är bakom kaminen. Undra om det går. med alla reglar som finns i väggen.
 
Hur och i vilket material har du tänkt bygga listen 80*40 ?
 
Vet inte riktigt. våtrumsskiva kanske.
 
Håller på som bäst med detta nu.
Har beställt en Handöl 35 T som ska levereras nu i veckan.

Kaminen blir placerad mitt i huset och tilluften blir lite knepig.

Det är fyra meter till yttervägen och jag måste passera sovrummen. Som tur är, så är väggen mellan två av sovrummen byggda av garderober. Jag kommer helt enkelt att dra en kanal under garderoberna och vidare ut genom ytterväggen.

Kommer lägga Myson 100 mm kanaler med tillhörande isolering för detta.
http://www.myson.se/
Isoleringen har ytterdiameter 148.
Kommer att ordna detta så att det blir inspekterbart med tanke på kondensproblemet och så.
 
Låter som en bra lösning. Själv så får jag fundera på en annan lösning. Som det är nu så räcker det med att öppna en dörr vid uppstarten sedan efter 10min så klarar sin kaminen själv så jag få se under vintern hur mycket jobb det är med "dörr" lösningen. Annars så hade http://www.myson.se/ snygga kanaler VTM Höjd: 55 mm. Bredd: 110 mm ca 100kr /m Skulle ha en sådan som är lite större och isolerad på insidan.
 
marw77 skrev:
Som tillbehör finns 1 m kondensisolerad förbränningsluftsslang.
Jag läste även jag detta i anvisningen. Jag har inte fått kaminen ännu tyvärr.
Vet du om det följde med nån slags anslutningsslang till kaminen överhuvudtaget. om än av mindre diameter? Eller får man greja detta helt själv?
 
Hej

Vi fick inte med någon slang. Kollade i en kamin butik vad den kostade. hade för mig att hon sa 785kr för en meter slang. då ingår även anslutning för att gå igenom en vägg. Lite mycket för en slang tycker jag men det brukar originaldelar vara.
 
marw77 skrev:
Hej

Vi fick inte med någon slang. Kollade i en kamin butik vad den kostade. hade för mig att hon sa 785kr för en meter slang. då ingår även anslutning för att gå igenom en vägg. Lite mycket för en slang tycker jag men det brukar originaldelar vara.
Okey, ja det priset var lite styvt. Jag får hitta på nån lösning.
 
marw77 skrev:
Låter som en bra lösning. Själv så får jag fundera på en annan lösning. Som det är nu så räcker det med att öppna en dörr vid uppstarten sedan efter 10min så klarar sin kaminen själv så jag få se under vintern hur mycket jobb det är med "dörr" lösningen. Annars så hade [länk] snygga kanaler VTM Höjd: 55 mm. Bredd: 110 mm ca 100kr /m Skulle ha en sådan som är lite större och isolerad på insidan.
Även med tilluft måste man öppna dörr vid uppstarten. När jag tänder min så skall luckan stå lite på glänt innan det blir varmt Ca 10-15 min. Innan dess så orkar det inte att dra tillräckligt från tilluften. När värmen kommer så får man skorstenseffekten och först då får man suget.
 
Ja det är samma med min. Luckan i uppstartläget dom första 10minuterna. Upptäckte en sak som gör att jag troligen måste sätta i en tilluftsrör till kaminen. Har inte haft kaminen mer än 5-6 veckor så man är ju ny i ämnet men jag tycker det luktar lite mycket rök i huset när man startar den. Även dagen efter. Att det kanske luktar vid start köper jag eftersom man har luckan på "glänt" men dagen efter. Hur som helst så gjorde jag ett test. Lade in ett reklampapper och tände på och stängde luckan Reklam rycker som f.... Samtidigt som jag kollade om det kom någon rök någonstans. Som jag misstänkte så kom det en hel del ut ur tilllluftshålet. Detta beror troligen på att vi har en frånluftspanna i huset och gör att det är undertryck i huset så den suger luften bakvägen när kaminen är kall. Inte så kul. Känns som jag måste fixa något A.S.A.P. Någon som har haft liknande bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.