Ska dränera/isolera huset, har källargrund.
Firman jag ska anlita säger att dom tar bort asfalten mgenom att skrapa med grävarens skopa. Kan man göra det och få ett fullgott resultat? Låter lite brutalt/riskfullt att skrapa så med tanke på väggen, eller???
Huset är byggt -61 vad är vanligt med för beläggning då??
 
Redigerat:
B
går väl snabbast. en skicklig gräva skadar inte din vägg nämnvärt.
annat får väl bli skrapa för hand och då tar det längre tid
 
Jag använde Julas blästertank och blästersand grån biltema. Gick åt 5st säckar och c:a 1 timmes arbete att blästra 8x1,7 meter.

// Per
 
B
smart. det kom jag inte på
 
ok, lät ju smart. Dock ska hela huset runt om dräneras.
Men ni ser inga större risker eller dåliga resultat med att skrapa med skopan?
 
Det finns ju alltid en risk att gå på med en grävskopa och skrapa. Jag skulle inte tillåta det iaf! Lätt att han skrapar bort puts och även orsakar större skador. Olyckor kan hända även den bästa...
Grävarn jag lejde var väldigt försiktig med att ens komma nära grunden för att inte orsaka skador.
Jag hade hellre offrat en slant och en dags eget arbete för att blästra eller låta dom göra det. Vill man inte köpa en blästertank så hyr Cramo och liknande företag ut för en billig peng.

// Per
 
Jag håller helt med "pellepite" och skulle inte heller låta någon försöka att skrapa bort asfalten från grunden med en grävskopa. Dels är det lätt hänt att de skadar grunden och en skopa är ju inte direkt vass så jag har svårt att se att det skulle vara optimalt.

Jag gjorde "slitsar" i asfalten med vinkelslip och bilade bort asfalten mha borrhammare. Annars tror jag på blästring.

Henrik
 
Vår entreprenör slog bort delar av asfalten med en yxa. Jag har fått uppfattningen att det viktiga inte är att få bort alla asfalt utan det blir många öppningar i den.
 
Skier12345 skrev:
Vår entreprenör slog bort delar av asfalten med en yxa. Jag har fått uppfattningen att det viktiga inte är att få bort alla asfalt utan det blir många öppningar i den.
Minst 30 % är den uppgift jag har fått.
 
Beror väl på vilket material du väljer att isolera med? Isodrän rekomenderar 50% vid sulan har jag för mig sen räcker säkert 30%.
Sailorman, du hade ju gjort detta. tog du bort 30% då?
 
Ja jag tog bort minst 30 % och lite mer ner mot berget som delar av grunden står på.
 
H
Jag gjorde vid min dränering 2003 och satte då Isodrän. Asfalten tog jag bort med en högtryckstvätt med bra tryck samt ett munstycke som roterar, skär igenom trä om man vill. Fick bort 60% vilket räcker enligt isodrän. Vattnet blev svart samt att väggen var helt intackt för övrigt, tog mig 2 timmar samt att man slipper en massa onödig sand som kan stoppa i den nya dräneringen.
 
På vad sätt slapp du sand?
Använde du vanlig högtryck bara??
 
H
Ja men den ger 180 bar, c:a 1000 minutliter och är en trefas. Med det roterande munstycket så räknar man med ett omräknat tryck på c:a 270 bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.