Hjälp! Varför bubblar sig färgen och släpper bitar? Det är ett hus från -62 och jag tror det är gipsskivor som är målade sedan tidigare. Använder jag fel färg?
 
Vad målar ni med för färg?
 
Det låter nästan som att det tidigare var limfärg i taket. Målar man över limfärg med en vattenbaserad latexfärg löses limfärgen upp. Vi hade samma problem här (hus från 66 med betongtak). och man kunde dra bort färgen i stora sjok. Lösningen är att "patentera" taket med en lösningsmedelsbaserad färg, då sitter det. Vi körde lösningsmedelsbaserad takfärg och det har inte flagat något alls och det är fem år sedan. Försök att få bort allt löst innan du målar om du går på den linjen.

Lasse
 
Aa det var min tanke oxå.. Limmfärg, men också att det är något annat än gipsplattor i taket.. Är det limmfärg testar du det genom att blöta fingret och sedan gnugga hårt på färgen... får du en tunn yta av färg på fingret som känns "kalkig" då är det limmfärg... skrapa då ner allt du kan.. Sedan pattentera "spärra" med en alkydbaserad oljefärg... sedan vänta ett dygn, måla med färdigfärg.. OBS! måla alkyden tunnt..
//Målarn
 
  • Gilla
Judit-F
  • Laddar…
Japp! Limfärg it is! Jag har tvättat, tvättat, tvättat och faktiskt bara målat ett par gånger med Beckers takfärg. 36 timmar senare sitter det och bubblar inte ;-)! Såg era svar efter att detta var gjort men annars hade jag nog testat att spärra. Tror heller inte det är gipsplattor utan något brunt material som liknar gips. Typ hård papp nästan. Jaha, där får man för att man är ivrig och inte tar reda på fakta först! Nu grämer jag mig över resterande tak... Tack alla!
 
Har du övervägt måla med ny limfärg? Är det ett tunt lager innan behöver du bara måla på över den gamla färgen (men pröva först i ett hörn så att det inte krackelerar, det kan det göra om limkoncentrationen skiljer sig stort åt). Limfärg är nästan gratis, vackert, miljövänligt och täcker oöverträffat. Och du slipper isåfall patentera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.