C
Hej!
Vad f-n ska man använda för att såga i lecablock (även kallade lättklinkerblock)?
"En gammal begagnad fogsvans" hörde jag nånstans, men efter att ha sågat genom ett 19x19 block två gånger har jag inga tänder kvar alls på mina två gamla begagnade fogsvansar. Så vad gör man? Dessutom lär jag ha rejäl träningsvärk imorron, för det nyper som satan...
 
B
yxa funkar, finns special sågar också.
eller snitta me sten klinga, på alla fyra sidor,
och knacka med mejsel och slägga
 
Vinkelslip med coromantklinga tar all sten/tegel annars kostar ett "sten"sågblad till tigersågen ca 150:- . Använder själv en gammal klyvsåg med klingor från co,jula billigt och ok att använda man dammar rejält samt har jag visir pga stensprut ibland....
"byggare"
 
Köpte en 'fogsvans' med hårdmetallskär på Jula för ~300:- när jag skulle mura på lecavarvet på garagegrunden.
 
Tigersåg och specialblad har jag kört med. Dock behöver det vara en rejäl tigersåg, det tar rätt bra att såga i leca (som du redan märkt)...
 
Billig tigersåg från öb och ett dyrt blad. funkade kanon.
 
C
Vi har en tigersåg från harald på 750W, blir till att köpa boschblad på classe imorron då kanske. två för 139 sa pappa att han hade sett.
 
De gånger jag murat med leca (ett stall och ett förråd så det blev ganska många stenar) så hyrde vi en, om jag minns namnet rätt, alligatorsåg. Som att skära smör med en varm kniv (ok nästan iaf :p) och bladen håller relativt länge. Hyran för sågen är minimal, men bladen kan kosta en slant.


En sån här tror jag det var (kanske inte exakt den modellen, förmodligen någon generation äldre då det var en hyr maskin).
 
Redigerat:
Jag tycker yxa ger alldeles utmärkt resultat. Gick över till det efter att ha förstört ett par billiga fogsvansar. Ger raka fina kanter efter lite träning.
 
Mikael_L
cheetah1 skrev:
Vi har en tigersåg från harald på 750W, blir till att köpa boschblad på classe imorron då kanske. två för 139 sa pappa att han hade sett.
Tänk på att det ska vara blad med hårdmetalltänder pålödda, annars är det ingen ide att köpa dyra blad.

Jag körde med yxa. Knacka en skåra, brottanvisning, där blocken ska kapas, sen ett rejält hugg och sist lite putsning med yxan.
Men när några redan murade block skulle kapas ville jag inte riskera att dom skulle spricka helt fel, så då blev det Biltema billiga tigersågblad som räckte till 2-3 kap innan tänderna helt försvunnit. Men det var ju bara 4 kap det gällde, så .. ;)

Här bjuder Maxit på några förslag:
http://www.maxit.se/2156

Motorsåg med hårdmetallkedja är ju grejen. :)
 
Mikael_L skrev:
Motorsåg med hårdmetallkedja är ju grejen. :)
Hehe definitivt, eller bandsågen! Men det kan vara att ta till aningens i överkant för en amatör att köpa en sån kanske? :D Fast sugen blir man ju alltid, maskinerna kan aldrig bli för många :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.