Jag räknade lite (detta bygger på uppgiften att det går åt 1,16Wh för att värma 1 liter vatten 1 grad, som jag hittade på internet):

160 + 45 = 205 liter vatten i maskinen
Pumpen ger ca 6970 W
7 grader => 1665 Wh => 0,24 h = 14 min
11 grader => 2615 Wh => 0,375 h = 23 min

I praktiken går min pump 8 respektive 12 minuter. Detta är lägre än de ovan framräknade siffrorna, men det beror troligtvis på att allt vatten hinner inte värmas upp. Detta ser man också genom att kolla tempen i tanken (två sensorer finns). Den är inte lika varm vid de två sensorerna. Min slutsats är att det stämmer nog rätt så bra.

Skier12345: Kan din pump värma varmvattnet i 60 minuter! ?

PS. Nu är vi lite väl off-topic. Jag skall försöka starta en ny tråd och klistra in denna diskution i den, men hinner inte just nu.
 
Har en 500 l acktank som sjunker till 47 C, mätpunkten på 2/3 av tankens höjd. Då är det ca 25 C nära botten (har en annan mätpunkt där).
Tankens snitttemp är då kanske 43 C. Kör en kompressor som ger ung 7,5 kW.
Värms till 57 C.
t=14*1,16*500/7 500=1 h
Stor volym ger längre drifttid.
 
C
Man kan inte gärna säga "man ska inte ha termostat om man har värmepump", för det är inte riktigt sant i alla situationer. Titta på mitt rum tillexempel, har jag datorn igång på en normal skånsk vinterdag och sitter i mitt rum med den behövs ingen värme från radiatorn alls, men är den avstängd och jag spenderar största delen av dagen någon annanstans, så får det spetta på rätt bra för att hålla värmen. Dessutom kanske man vill variera temperaturen över dygnet i vissa rum, men kanske inte i andra... Väldigt svårt att åstadkomma det bara med en reglering på shuntautomatiken och en fast instrypning.
 
med dubbelmantlad beredare & högt flöde som man får med inbyggd beredare, så är det ju bara halva beredaren som når den tempratur du ställt in, själva varmvattnet i innerberedaren når ju inte den tempen, specielt inte i botten.

så för att få mer varmvatten att andvända, så kan man köra upp max temp på vattnet

min värmepump klarar bara 55 grader enligt spec, men med lite modifiering så värmer jag beredaren till 59 grader
 
cheetah1 skrev:
Man kan inte gärna säga "man ska inte ha termostat om man har värmepump", för det är inte riktigt sant i alla situationer. Titta på mitt rum tillexempel, har jag datorn igång på en normal skånsk vinterdag och sitter i mitt rum med den behövs ingen värme från radiatorn alls, men är den avstängd och jag spenderar största delen av dagen någon annanstans, så får det spetta på rätt bra för att hålla värmen. Dessutom kanske man vill variera temperaturen över dygnet i vissa rum, men kanske inte i andra... Väldigt svårt att åstadkomma det bara med en reglering på shuntautomatiken och en fast instrypning.

vist men det är väll bara 0,5 % av sveriges befolkning som går om kring o ändrar tepreturen i olika rum flera gånger om dan.

sen kan man ha termostat i nått enstaka rum, men det stör styrningen & sänker cop, samt ökar antal startar.
har man golv värme har man ännu mer att vinna på att inte ha termostater!

Dock bör man instalera en innegivare till värmepumpen, så den kan känna av tempraturökningar från sol & baknng eller sånt.

man blir förvånad över hur bra allt funkar helt utan termostater!!!
 
Det är klart att det går att använda termostater i ett VP-system. Vill man att rum ska vara kallare än de andra är det enda sättet. Dock får inte volymen i värmesystemet bli för liten, det leder till korta drifttider för kompressorn. Det är först när många rum styrs av termostat som det försämrar på allvar.
 
C
Nu har vi en F2020, så den har väl inte direkt nån egen varmvattenstyrning, men vi har en shuntstyrning. Säg att man sätter en innegivare i vardagsrummet då (som ligger rätt öppet), och stryper in sovrummet, köket och hallen och badrummet på nedervåningen, och hallen på övervåningen, och har termostat i mitt rum som ligger rätt i söderläge med datorer och grejer, och en i gästrummet där vi drar ner tempen när ingen är där, samt termostat på dom tre elementen i källaren som bara ska ha "underhållsvärme"?

(Ursäkta att jag spårar ur tråden, jag kanske skulle starta en egen..)
 
Skier12345 skrev:
Det är klart att det går att använda termostater i ett VP-system. Vill man att rum ska vara kallare än de andra är det enda sättet. Dock får inte volymen i värmesystemet bli för liten, det leder till korta drifttider för kompressorn. Det är först när många rum styrs av termostat som det försämrar på allvar.


NEJ det är helt fel.
du kan ha helt olika tempraturer utan termostater, man stryper in dert fasta flödet, inte als kompliserat.

den enormt stora nackdelen med termostater är at värmepumpen inte ger värme hela tiden, den ger bara värme när kompressorn arbetar. omm kompressorn då får värma allt vatten i värmesystemet så går den länge & sen står dnstill länge.

om en eler flera termostater stryper eller stänger flödet helt, så värms inte vattnet i de delarna av värme systmet.
då det är mindre vatten att värma so stannat pumpen fortare, sen så komer ju termostaten at öppna & då har vi helt kalt vatten så detta stått still, deta kyler då ned det andra vattnet fortare & på kallar kompressos start tidigare.

nästa nackdel är att man i ett system med termostater inte kommer att lägga energi på att trimma in värmepupens värmekurva & kommer att ligga o tilverka för varmt vatten, vilket är ogynsamt för COP & plånboken (du skaffa vär värmepump för att spara pengar?)
 
cheetah1 skrev:
Nu har vi en F2020, så den har väl inte direkt nån egen varmvattenstyrning, men vi har en shuntstyrning. Säg att man sätter en innegivare i vardagsrummet då (som ligger rätt öppet), och stryper in sovrummet, köket och hallen och badrummet på nedervåningen, och hallen på övervåningen, och har termostat i mitt rum som ligger rätt i söderläge med datorer och grejer, och en i gästrummet där vi drar ner tempen när ingen är där, samt termostat på dom tre elementen i källaren som bara ska ha "underhållsvärme"?

(Ursäkta att jag spårar ur tråden, jag kanske skulle starta en egen..)
Om du har schunt styrning så har du nog en värmepump som jobbar mot fastkondensering, detta är gammal teknik & har inte lika bra cop, et sånt system kan man köra termostater på, det påverkar inte värmepumpens drift eller cop.


när det gäller inne givare, så är det klart att det funkar dåligt om man plaserar den på fel ställer, eller stäler in känsligheten fel.

min inne givare ger information till värmepumpen, den styr inte värmepumpen efter tempraturen vid givaren! Utan den styr som vanligt efter utomhus temp.
 
Carman det är ingen större skillnad om du använder strypning mdelst trmostater eller fast injustering. Det viktiga för en värmepump är att den har en stor volym vatten att arbeta med för att inte få onödigt korta arbestcykler. Om du låter en radiator styras av en termostat i ett tillräckligt stort system påverkar detta VP arbete marginellt. Nackdelaen med fast strypning är att du inte kan reglera temp i ett enskilt rum med varierande verksamhet. Om jag däremot vet att jag i sovrummet allid vill ha 2 grader kallare än övriga rum kan detta justeras med en ventil
 
F
Skier12345 skrev:
Carman det är ingen större skillnad om du använder strypning mdelst trmostater eller fast injustering. Det viktiga för en värmepump är att den har en stor volym vatten att arbeta med för att inte få onödigt korta arbestcykler. Om du låter en radiator styras av en termostat i ett tillräckligt stort system påverkar detta VP arbete marginellt. Nackdelaen med fast strypning är att du inte kan reglera temp i ett enskilt rum med varierande verksamhet. Om jag däremot vet att jag i sovrummet allid vill ha 2 grader kallare än övriga rum kan detta justeras med en ventil
Kan det mycket väl göra om man inte har en aning om vad man håller på med. Termostatstyr man får man antagligen ett trevligt inneklimat men VP kan mycket väl gå med tokkorta cykler och flera grader för hög framledningstemp. Vad är det för skillnad mellan strypning och fast injustering? Känns som samma sak.

Under senvintern så trimmade jag in flödet på varje golvvärme slinga samtidigt som jag trixade fram lämpliga framledningstemperaturer vid olika utetemperaturer (styr endast med utegivare). Rumstermostaterna hade jag vid intrimmningen alltid öppna. Efter intrimmning så ställde jag termostaterna på en eller ett par grader över önskat intrimmat värde (tror att det var en rek. från bla. CarMan) för att ändå få en reglering om det tex är mycket folk i ett rum eller sol genom stora fönster. Efter intrimmningen så fick jag längre cykeltider.

Nu på sommarn så har jag samma problem med många starter och korta gångtider. Antar att det inte är mycket att göra åt det. Jag har starttemp 37grader och stopp på 50grader på varmvattnet på sommarn. I vintras har jag för mig att jag körde 37-47. Är det helt åt skogen???
En Nibe 1225-6
 
Till fsn Klart att det blir problem med termostater om du inte vet vad du håller på med, så är det med det mesta. Det var inte det som var poängen. Du skriver själv att du använder termostater som påverkar ditt flöde, slutdiskuterat alltså. :)
 
F
Skier12345 skrev:
Till fsn Klart att det blir problem med termostater om du inte vet vad du håller på med, så är det med det mesta. Det var inte det som var poängen. Du skriver själv att du använder termostater som påverkar ditt flöde, slutdiskuterat alltså. :)

Och hur många av alla VP-ägare vet det tror du? En försvinnande liten del gissar jag på.Fördelningen på öppna termostater:

36,4% öppna 100%
36,4% öppna 98%
27,2% öppna 93%

Jag skulle med lätthet kunna höja framledningstemperaturen 5 eller 10 grader, få betydligt sämre ekonomi med exakt samma inneklimat. Så tror jag att dom flesta kör.
 
Jag hoppas att de flesta som har VP inte använder termostater alls, det gör inte jag. Dvs mina vred står på max. Men om jag vill ha lägre temperatur i ett rum så påverkar den termostaten inte VP mer än marginellt. Följaktligen 100% av vreden är öppna 100%. Hur kan du veta att en termostat är öppen 93%? Öppningsgraden styrs av rummets temperatur annars är det ingen termostatstyrd ventil utan enbart en ventil.
 
F
Det är golvvärme, rumstermostater och ställdon med on/off (vilket är det vanligaste). Loggade signalerna ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.