ska man isolera mellanbjälklaget?

vi håller på att bygga ovanvåning och vill gärna att den varma luften från kaminen kommer upp men vill helst inte att det låter så mycket från golvet däruppe när man går på det.

finns det någon bra lösning på detta?
Golvreglarna är 220x45 och ligger bara på hammarbandet och på den bärande väggen i "mitten" och har ingen kontakt med innertaket på våningen under. Vi ska lägga ett trägolv uppe på ovanvåningen .
kommer det dåna mycket om man väljer att inte isolera alls?
 
Det där låter som en fråga om kompromisser. Såvitt jag har förstått så kan hög densitet i golvet isolera väl mot låga frekvenser, men sämre mot höga; m.a.o. ett tjockt trägolv eller ännu hellre några lager gips/spånskiva isolerar mot basljud (t.ex. tramp, stereodunk m.m.) - samtidigt som ett sådant material har bättre värmegenomledningsförmåga än ett ett tunt trägolv+isolering.
Jag skulle alltså prövat med att ha enbart golvgips+tunt laminatgolv, strunta i glasull etc., för att få värmeläckage och stegljudsisolering.
 
golvgips har jag inte ens tänkt på.. jag funderade på nån slags tunn matta under trägolvet sån man kan lägga under klickgolv om det kan hjälpa,
nån som vet?
vad har ni gjort?
 
Man löser det inte genom att göra en halv lösning i bjälklaget. Värme är en sak ljud en annan. Du kan ventilera upp den varma luften. Samtidigt så i ett 220 bjälklag så behöver du inte knöla fullt med isoleringen. Ta 120 mm så e du rätt safe vad gäller inre resonanser.
Du skall på ovansidan ha minst 22 mm spån...Utgå från detta och inget annat. Sedan kan man ta golvgips, flytande spångolv, och ett ytskiktsgolv på detta.
Aerolen under parketten hjälper marginellt mot stegljud det gör att du får en svikt i golvet inte mycket mer. Ungefär som en linoleummatta. Stegljudsproblemet ligger i att träbjälklaget sviktar och inget annat.
 
vad menar du med halv lösning i bjälklaget?

och är inte ett brädgolv på 28 mm tillräckligt måste man ha spånskiva under ?
bjälkarna ligger på cc 600 som maxavstånd och mellan bärpunkterna är det 3900 så bjälklaget sviktar inte så mycket

såg nu att 1/3 av bjälklaget med isolering skulle räcka för att ta bort lådjudet i bjälklaget
 
Redigerat:
Kan bara inflika att jag är rätt nöjd med ljudkomforten i vårt hus där vi isolerade mellanbjälklaget och lade golvgips ovan spånskivan vilket jag förstått är ett "standardmässigt förfarande" för att få bort oljudet. På detta har vi golvfoam och 14 mm parkett. Det handlar ju om att få bort olika typer av ljud där isolering och golvgips kompletterar varandra. Eftersom mycket av ljudet fortplantas av vibrationerna som går genom/via bjälkarna skulle jag definitivt rekommendera golvgips. Ibland hör man ju dock ändå dova dunsar, men undrar hur det skulle låta utan dessa åtgärder. Nä, om man tycker att hög ljudkomfort är viktigt bör man lägga de extra pegarna på detta så att man inte behöver ångra sig efteråt när det är för sent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.