Hejsan!

Jag har ett bekymmer. Jag vill sätta in en kamin i mitt hus, huset är 1 ,5 plan och väldigt smalt. Eftersom murstocken finns i andra änden av huset kommer jag att sätta in en modulskorsten. Kaminen som jag tänkt sätta in heter contura 660T. Mitt egentliga bekymmer är hur jag ska fixa skorstenen. Eftersom mitt tak har 45 gr. lutning är det ganska brant. Det finns bara ett ställe där kaminen kan stå och det är mot yttervägg på långsidan. Detta skapar en skorsten som för att uppfylla kraven på höjd över nock blir väldigt hög (har inte mätt men det landar mellan 2,5 till 3 meter). Det blir inte så snyggt och kräver sotningsplattform. Jag har funderat på om man kan sätta en utanpåliggande skorsten som man vinklar först 45 gr. för att följa taket och sedan vinkla den igen för att sticka över nock. se bifogade bilder.

Vad tror ni om detta?

Tacksam för åsikter eller idéer.

Mvh. Niclas

bild1.jpg.w560h420.jpg

bild2.jpg.w560h420.jpg
 
Mina länkar fungerar visst dåligt.
Här kommer ett nytt försök.

456195

456196

/ Niclas
 
wTuiHwPoh.jpg

gdRJOSUjd.jpg
 
Jag har min kamin på samma ställe i ett 1½ plans hus och 34 gr taklutning, den sticker 3,3 m ovan takpannorna... Tycker inte att det stör på nåt sätt, plattformen är ju väldigt nätt så den syns knappt...
 
Skorstenen kommer säkert upp i husets "kattvind" och har du tur så har du en garderob innanför denna där den vinklade skorstenen skulle kunna förskjutas och göra att den synliga delen ovan tak skulle kunna minskas till 1,5-2m. En utvändig förskjutning kommer att få skönhetsrådet att storkna.
 
A
Gammal tråd men är det här jag undrar över: om skorssten är 2,3m från nock så behöver den bara vara 1m ovanför taket väl? Så tolkar jag det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.