Hej
Vi har ett 50 tals hus som vi håller på att renovera. Vi har en balkong på mellanplanet som är 8 x 2 meter. När den byggdes så låg det klinker ovanpå den, men dem föregående ägarna har gjutit en betongkaka över detta (troligen för att klinker låg och vickade)
Den pågjutna skiktet har spruckit i olika omgångar så nu var det dags att ta tag i detta. Vi tog bort allt löst i helgen och så här var det uppbyggt.
Betong platta 15 cm, Avjämningsskikt ca 2cm, Papp, Sand, ytterligare ett cementskikt på 3-4cm, klinker och sedan ytterligare 3 cm pågjutet längst upp efteråt. Detta har resulterat i ett perfekt ställe för vatten att ta sig in men inte ut då dem gjutit tätt runt alla kanter. Det var alltså milt sagt fuktigt när vi rev bort allt detta.
Nu till min fråga.
Kvar har jag en betongplatta. Vi har disskuterat om vi ska lägga ny klinker eller om det rent av ska bli trall. Det lutar åt det sistnämda. Om man då tätar ordentligt mot husets tegelvägg så lämnar det frågan. Ska plattan vara öppen eller ska man lägga dit något typ av lager med tätskikt (Papp, fuktspärr mm) jag har fått flera olika svar när jag frågat runt så nu ställar jag frågan till er.

Tacksam för hjälp

//Hemmasnidarn.
 
Antar att balkongen ligger helt utanför huset. Om du inte lägger tärskikt på balkongen kommer du troligtvis få fukt in i fasaden. Lutar betongplattan utåt, annars samlas vatten på den och det kan ta sig in i väggen.
Mitt förslag är att du lägger avjämningsskikt som lutar mot spygatt/golvbrunn och tätskikt ovanpå. Personligen hade jag lagt klinker överst eftersom det är mer underhållsfritt än trall. Under trallen får du lägga slitskikt liknande det som läggs på papptak.
 
Hej
Tack för ditt svar. Nu har jag bilat upp allt och kommit mer till bra betong dvs själva plattan. Den bra delen är att det är ordenligt fall från huset men däremot är den väldigt ojämn.
Har ni några bra rekomendationer på vilket flytspackel som passar bäst till detta jobb?
 
Nej, har inga att rekommendera. Anlitade en firma att göra arbetet.
 
Vet faktiskt inte om/hur flytspackel fungerar alls utomhus på det sättet. Dock har jag tämligen dålig koll på dessa produkter. Hur mycket har ni att spela med på höjden? Det går inte att gjuta på en bit, säg 10 cm eller så med korrekt fall etc? Där ni sen kan lägga trall eller klinker om så önskas.
 
Finns avjämningsmassa för utomhusbruk.
Titta på t ex finja.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.