Hej!
Köpte en adapter nyligen men har en fundering ang varför dom har gjort så att man inte kan sätta i runda kontakter.
Är det meningen att man bara ska kunna använda "platta" kontakter till dessa adaptrar eller går det bra att knipsa bort de vita "plastpinnarna" som sticker in för långt för att kunna ansluta vanliga runda kontakter?

adapter.jpg

Vad är egentligen skillnaden mellan platta och runda kontakter förutom formen?

Mvh Thomas
 
Det för att man INTE ska kunna sätta i en jordadstickpropp, då adaptren är ojordad. Nästan alla mordena apparater som man har med sig på resor har "platt" stickpropp.
Vad är det du har som har en rund stickpropp som inte är jordad?
 
MB77 skrev:
Vad är det du har som har en rund stickpropp som inte är jordad?
Om man gör egna sladdar, eller byter ut en på en sladd så finns det ju bara de rundade o köpa i princip. Helt väredelöst tycker jag.
 
Det finns sladdställ med Europakontakterer (platta) att köpa.
 
Har en modell större golvfläkt sen ett tag tillbaka som går på en och samma hastighet. När jag var inne på clasohlson så tipsade en anställd mig om att man kunde sänka hastigheten genom att köpa en transformator.
Men när jag kom hem så visade det sig att transformatorn var anpassad till USA standard.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=64616380

Och självklart hade de slutat att sälja USA propparna man behövde så jag köpte mig en reseadapter istället.

Någon som kanske vet ifall det finns adaptrar anpassade efter jordade proppar?

Mvh Thomas
 
Är det inte enklare att bara montera en dimmer på sladden till fläkten?
 
it-snubben skrev:
Är det inte enklare att bara montera en dimmer på sladden till fläkten?
det var vad jag förslog men det skulle tydligen komma upp missljud av olika slag..=/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.