T
Jag behöver tre nya enfasgrupper till köket. Det är matning till kyl/frys, belysning i tak och över bänkar, uttag över bänkar.

I ena hörnet sitter idag en utanpåliggande dosa som matar en strömbrytare, takbelysningen och ett vägguttag. Dock är det ingen matning till dosan.

Centralen ligger en bit bort, det finns ett ledigt 20-rör i taket som mynnar ut ungefär 1,5 meter från centralen i ena änden och ungefär en halv meter från väggen i rummet under köket. Röret har minst tre 90-gradersböjar (två i ena änden, en i andra och ca 8 meter långt).


En idé är att dra en 5G1,5 från centralen till en dosa (den befintliga?) i köket och dela upp den där. En annan är att istället dra den till en undercentral i köket, fast det finns inte riktigt plats för en sådan. Vad är lämpligt?

Och går det öht att få igenom en oskalad femledare genom röret ovan?
 
En 5G1,5 EKK borde funka, en EKLK kan bli svårt.
Är det skarpa eller mjuka böjar ? Enklast borde bli att dra till dosa o dela upp, men då är det dock så att det måste vara allpolig brytning och allt måste märkas upp ordentligt! Inget bra hemmapul med andra ord, om man inte är 100% på vad man gör.
 
T
Böjarna är 90-graders fabriksböjar. Allpolig brytning går att ordna, och det är inget hemmapul :)

Det finns ju minst sagt olika åsikter om vad som är ok och inte när det gäller uppdelning av faser på det där sättet, så jag vet inte vad som är lämpligt. Jag har dessutom personlig erfarenhet av liknande (omärkta) kopplingar, det var inte roligt alls...

Det går att sätta en dosa över röret i central-änden, dvs man skulle kunna skala kabeln för att få den genom röret, men jag har hört att uppdelningen till enfas skall göras i första dosan.
 
Om du drar en kabel från centralen till en dosa över röret, sen FK i röret, och till dosa i köket över röret. Sen dela upp i den dosan till utanpåliggande om det behövs, lr i rör om det finns. En 5G1,5 EKK borde gå att få igenom 90-graders frabriksböj. Det är väl bara att testa egentligen, annars dosa i centralände. Jag skulle personligen inte ha nått emot att göra så, om jag märkte upp allt ordenligt, för det är som du säger, upppdelad trefas grupp omärkt är inte kul.
Men kör på med trefasgrupp i röret o dela upp i köket, men som sagt Märk upp!
 
jag är nämligen inne på samma problem, men jag ska lägga rören sj och jag hade tänkt mig 3 grupper till köket och är det helt okej med att dra dit en 5Gx1.5 och sedan dela upp en fas som går till L1 kyl/frys L2 Micro, något vu och L3 bänkbelysning, lampor och vu.. detta ska inte vara några konstigheter bara man märker det noga, istället för att dra 3 st nya kablar genom vinden och krångla med rör m.m..???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.