Hej,

är på gång och ska bygga ett Skidstahus strax utanför Södertälje. Är just för tillfället i bygglovssökarfasen och har insett att jag snart behöver ha tag i en kvalitetsansvarig, hur göra?

Jag har sökt lite på nätet på KARF, SBR och boverket. Finns det något bättre sida att hitta dom på?

Vad bör priset för denna tjänst liggga på? Det handlar om en 140 kvm stor enplansvilla.

Mvh / Enhörningen
 
Hej Enhörningen,

I Södertälje finns en äldre man som heter Per Knutsson, han har varit verksam länge, stötte på honom i ett projekt i Södertälje, du hittar hans kontaktuppgifter på KARF (vad jag förstår så är det dit kommunerna rekommonderar byggherrar att söka.

Lycka till

Pimme
 
Just det, kostnad borde ligga på 15-20 000
 
Tack för ett snabbt svar, då har jag en ände att börja nysta i.

Jag har läst om en del skräckexempel på forumet om oseriösa kvalitetsansvariga och det vill man ju helst slippa.

Enhörningen
 
Skulle även kunna höra av dig till SWECO, om jag förstår det rätt har dom mycket omfattande bygghjälp.
 
Vi anlitade Lars G Ablinder som besiktningsman ifrån byggkonsulten i Vendelsö och han är en mkt noggrann och korrekt person.

Han är ansluten i SBR,Stockholms handelskammare och Karf.
 
Jag kan rekommendera Per Knutsson som jag hade som KA vid vårt bygge under 2008. Dock har jag för mig att han skulle trappa ner (han är pensionär sedan några år) och istället skola in sitt barnbarn.

Viktigt när man väljer och kontrakterar KA är att man vet vad man kontrakterar denne för. PBL kräver inte mycket men som byggherre vill man oftast ha något mer än en pappersvändare. Någon att luta sig mot som har erfarenhet att hantera kommun och entreprenörer inom småhusbyggarsvängen.

Jag betalade 12500SEK för KAn som fungerade som mitt bollplank. Väl investerade pengar!

Och som vanligt ska betalning (iaf slutbetalning) ske när tjänsten eller uppdraget är utfört. Tänk på att KAn uppdrag även innefattar att skicka in allt till kommunen för att få ut slutbeviset.

Lycka till / Jocke
 
ingår det inte i skidstaofferten?
 
Nej, kostnaden för KA ingår ej i offerten från Skidstahus. Är det vanligt att det gör det?

Har fått kontakt med Per K som rekommenderats ovan. Har tänkt anlita honom som KA och Kontrollant. Rollen som KA är ju uppstyrd av PBL men vad bör stå med i avtalet angående rollen som kontrollant? I det förslag på avtal jag har fått står det bara "Kontrollant för VVS och byggarbeten (utöver PBL)". Bör det inte framgå bättre vad rollen som kontrollant innebär?

Enhörningen
 
Köpte ett stomrest skidsta o då ingick ka. F.ö. samma snubbe som basade för bygglaget. Inte helt optimalt kanske, men funkade bra.
 
KA ska vara en person fristâende frân de andra i byggprocessen och alltsâ neutral sâ en person som ansvarar för bygglaget lâter minst sagt suspekt.
 
Tryckprovningar med Blower-Door verkar inte vara populära respektive vanliga i Sverige, eller ? ... bara en allmän fråga. Har skrivit ett inlägg föut men fick inga svar ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.