Hej

Jag skulle vilja ha lite kommentarer på den kalendertid som min byggare har lämnat för att bygga mitt hus. De säger att de behöver 40 veckor från att bygglovet är godkänt. 18 veckor för något de kallar förberedelse och ytterliggare 22 veckor från att de sätter spaden i marken. Semestar, julfirande och andra helger tillkommer på dessa 40 veckor.

Är detta rimligt? Kan tillägga att vi bygger lösvirke (1.5 plans trähus) men utgår från ett av leverantörens typhus så det är inte direkt start från ett vitt papper för byggaren.
 
För oss har det sett ut så här:
April: 3v framtagning av konstruktionsritningar.
April-Maj: Förhandling med entreprenörer, materialleverantörer.
22/5: Bygglov
22/5-25/6: mark+grunder.
26/6: Gjuta grunder.
29/6-28/8: Stomresning,fasadtäckning,tät+läktat tak, isolerade väggar(195+45), läktade innerväggar/tak, reglade innerväggar, fönster+dörrar, etc.
Under denna tid har snickarna(2st) haft semester i 3v.

Vi bygger 1-plan 200m2 +garage 50m2, helt i lösvirke.

Det finns andra entreprenörer som vill ha jobbet, fråga annan entreprenör.
 
Redigerat:
F
henros skrev:
Hej

Jag skulle vilja ha lite kommentarer på den kalendertid som min byggare har lämnat för att bygga mitt hus. De säger att de behöver 40 veckor från att bygglovet är godkänt. 18 veckor för något de kallar förberedelse och ytterliggare 22 veckor från att de sätter spaden i marken. Semestar, julfirande och andra helger tillkommer på dessa 40 veckor.

Är detta rimligt? Kan tillägga att vi bygger lösvirke (1.5 plans trähus) men utgår från ett av leverantörens typhus så det är inte direkt start från ett vitt papper för byggaren.
Är det en lokal byggare som bygger mycket hus?

Det tar naturligtvis inte sån tid men dom säkrar upp för förseningar, vill kunna planera för synergier med andra hus i närheten, garanterat inte ha hantverkare som står och väntar på varandra för att kunna fortsätta. Bättre att skicka dom till ett annat hus och så kan dom komma tillbaka om ett par veckor istället....
 
Nej det är inte en lokal byggare men en byggare som köpt upp ett antal tomter av kommunen och som kommer bygga ca 6. Vi ligger lite olika i tid eftersom samtliga är lösvirke men flera hus kommer troligtvis byggas ungefär samtidigt.
 
40veckor för ett hus? hur många man? En nä det funkar inte det är ingen rimlighet i det!
ska det vara helt färdigt efter 40 veckor med inredning allt klart?
"byggare"
 
Det kan ta lång tid om det är svåra markförhållanden men då ska det inte byggas bostäder,vilket det uppenbarligen göres ändå! Hoppas det löser sig men det måste föreligga några/någon problematik i bygget när det ska ta såpass med tid.
"byggare"
 
henros skrev:
De säger att de behöver 40 veckor från att bygglovet är godkänt. 18 veckor för något de kallar förberedelse och ytterliggare 22 veckor från att de sätter spaden i marken. Semestar, julfirande och andra helger tillkommer på dessa 40 veckor.

Är detta rimligt? .
Nu är det ju så att ni förmodligen inte är den enda kunden de har och därför måste de ta med i beräkningen att kunna planera för alla de byggen som de har på gång.
Oftast brukar de byggare som har lång byggtid pga övriga order vara bättre än de som inget har för händerna. De duktiga har fullt upp medan de som inte är så bra har tid över.......

Vad som brukar styra byggtiden mest är betongens uttorkningstid.
Det tar ca 3 månader att torka ut betong så att man kan börja göra tätskikt och lägga golv. Det är altså 3 månader under tak och igensatta öppningar.

Det lönar sig aldrig att stressa på ett bygge. Vad gör en månad längre byggtid mot ett friskt hus i en livstid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.