Jag ska bygga ett garage, ska gipsa innertaket med två lager. Sen ska lysrörsarmaturer skruvas upp. Min fråga: påverkas "brandklassen" i taket om jag går igenom det med elen för att dra kablarna på vinden? (Vill till varje pris undvika utanpåliggande kabel, men vill heller inte äventyra brandskyddet. Till saken hör att det i framtiden kommer, om allt går som jag hoppas, bli en näringsverksamhet i mitt garage, så då gäller det att bygget håller måttet vid en eventuell inspektion. Jag ska ha en massa snickerimaskiner här, det blir således ett snickeri. Och då är det så klart en massa brandfarligt material både här och där. Dammpartiklar som flyger omkring i luften bl.a. Har inte rådgjort med min elektriker än, så jag tänkte slänga ut frågan här först. Finns ju så mkt kunnigt folk här :)

Mvh
 
För snickeri krävs väl minst IP 54 och det är ganska svårt att ordna med en infälld installation. Nu kan regler ha ändrats och det kan finnas ett undantag för ledningar avsäkrade max 10A.

Protte
 
Att bara gå igenom med kabeln är ju enkelt att täta, till skillnad från om du fäller in dosor osv. Du kopplar allt på vinden och gör endast genomföringar direkt till armaturerna, att täta de små hålen blir inga större problem. Då slipper du utanpåliggande KABEL men får ju acceptera utanpåliggande uttag mm. Välj bara rätt klass på uttagen.
 
Hade precis samma frågeställning när jag byggde ut mitt garage. Det gällde då EI30 på taket (väggarna är av sten/betong och inga problem då de är utan eldragning inuti).

Enligt min KA var det ok att gå igenom med röret/kabeln till armaturer, särskilt om jag tätade runt dem. Någon enstaka dosa i taket var också ok. Dock inte ett flertal dosor. Min 24 mm total skivtjocklek med den mängd isolering jag hade ovanpå. Isoleringen fick inte heller vara lösull som kunde "drösa ut" genom små hål.
 
Tack för alla svar.

Jag har inte en susning om olika "klasser" vad gäller el, nåja, lite vet jag väl men bara lite. Men det borde ju ändå vara bättre ur brandsäkerhetssynpunkt, tycker jag, att dra kablarna på vinden. Det finns ju plast i kablarna och det borde ju avge en gaser vid en eventuell brand, (förutsätter att en branden startar i lokalen, inte på vinden) som sen borde kunna ge bränsle till elden ytterligare. Väggarna ska muras upp med 29 cm massiva lättklinkerblock och även här tänkte jag fräsa in flexrör och putsa över. Det ser ju SÅ mycket trevligare ut om det inte går kablar kors och tvärs längs väggarna. Kan väl ändå inte vara en dum idé att lägga in elen i Leca-väggarna?

Det blir till att täta och använda
 
Det är svårt att få rätt IP/Ex klass utan att använda kabel i ett snickeri, så nöj dig inte med dom svar du kan få här utan kolla med nån som verkligen vet och inte med dom som tror sig veta.
 
Ska du göra ett snickeri och det klassas som utrymme med förhöjd brandrisk ska du ha armaturer med begränsad yttertemperatur (D-märkning).
 
Jojo, det här med experter och experter vet jag vad det innebär. Var inte orolig för att jag inte sållar bland er :) För det gör jag. Men sen finns det nåt som heter sunt förnuft och det kommer man rätt långt med. Får naturligtivs rådgöra med nån som verkligen kan det här, men det är rätt kul att höra vad folk tror och vad folk vet. Halva nöjet med att dra igång ett bygge är ju informationsökningen. Och vad är bättre att få ordentliga svar helt kostnadsfritt, då är det ju mkt lättare att föra en diskussion sen med en elektriker med rätt behörighet. Och jag är faktiskt tacksam för alla svar jag får, oavsett hur tokiga de är...

Svårt att få rätt IP/Ex klass utan att använda kabel? Jo, det blir ju absolut svårt att dra elen utan att använda en kabel. Eller det finns trådlös ström nuförtiden? Skämt åsido, exakt vad menade du när du skrev det här? För självklart ska jag använda kabel, ska dra kablar till blockerade 3-fasuttag 2,5 kvadrats som ska säkras 16A.
 
Mikael_L
Jonajona skrev:
Svårt att få rätt IP/Ex klass utan att använda kabel? Jo, det blir ju absolut svårt att dra elen utan att använda en kabel. Eller det finns trådlös ström nuförtiden? Skämt åsido, exakt vad menade du när du skrev det här? För självklart ska jag använda kabel, ska dra kablar till blockerade 3-fasuttag 2,5 kvadrats som ska säkras 16A.
Jag är nästan 100% säker att med kabel åsyftas just kabel (utanpåliggande) och inte enkelledare (FK) i rör. Dvs att du kanske inte kan ha infälld el i den miljön.

Och JA, jag håller med elmont. Dina frågor är faktiskt rätt delikata, både brandklassning och svår miljö (snickeri).
Jag avhåller mig definitivt från att svara ... :surprised:

Det finns några här, som kan väldigt mycket om det mesta inom el.
Men är dom osäkra på just din frågeställning håller dom troligen tyst.
Men risken finns ju alltid att någon som egentligen inte har tillräcklig pejl författar ett svar.
 
Redigerat:
För att få rätt kapslingsklass på anläggningen i ett snickeri måste man använda kabel (ej tråd), pga. brandrisk och explosionsfara i snickerier ställs höga krav på både matr. och utförande.
 
elmont skrev:
För att få rätt kapslingsklass på anläggningen i ett snickeri måste man använda kabel (ej tråd), pga. brandrisk och explosionsfara i snickerier ställs höga krav på både matr. och utförande.
Ta till dig av detta, en korrekt utanpåliggande installation är inte på något sätt oestetisk, och i ditt fall närmast enda fackmässiga lösningen.
Att försöka dra och dölja lite kabel infällt här och där ger en tydlig indikation för ett tränat öga.;)
 
Jag hatar kablar, de är fula och försvårar städning. Jag ska inte dölja lite kabel här och där, jag ska dölja alla kablar, det ska inte finnas en stump någonstans. Om jag så ska trolla bort dem så ska de väck

:)
 
nej, jag skojade bara, det är kanske som nån säger, att det är det enda riktiga. tackar ändå för alla svar...

ska kolla upp vad det finns för lämpliga armaturer att använda.... D-klass var det visst....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.