I hallen har jag en gammal grov vävtapet från slutet av sjuttiotalet som verkar sitta ganska hårt. Det är några lösa "trådar" som går att dra bort men annars så sitter den hårt.
Vi har funderat på att putsa väggen med betongputs för att få en lite råare karaktär på väggarna, jag såg en bild från badrum där man gjort det och det vart verkligen skitsnyggt.
Så frågan är nu:
Måste vävtapeten ner eller räcker det med att prima på väven och sedan bara "köra" på? En kompis avrådde mig och menade att tapeten måste ner, prima på gispen och sedan köra på puts. Jag hade nog bara tänkt lägga på ett 4-5 mm puts om möjligt så det inte bygger för mycket..

Vad tror ni?

Lägger med en bild på badrummet som hade putsade väggar som lite inspiration
 
  • Betongputs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska gjöra det rätt så måste vävtapeten ned. Putsen är ju rätt blöt och jag tror inte primern stoppar allt från att blöta upp tapeten. Jag har själv putsat några väggar hemma men då har jag satt ny gips, primat den och sedan putsat.

MVH
Hans
 
Skit i allt det där.... Oljegrunda väven med (alkyd) Sedan rollar du på spackel, spacklet heter "kombispackel" från Alcro..
(lägg på MYCKET spackel)
Sedan tar du en hink vatten, våt rotborste eller piasavakvast, svamp eller vad du nu vill ha för struktur på väggen... Trådarna som är redan... klip/skär bara av dom!! Om det är våtrum, komihåg att då måla med våtrumsfärg sedan..
//Målarn
 
Lägg annars 6mm gips skruva o gör som föregående skrivare
"byggare"
 
OBS!! Pagno menar 6 mm (reparations gips skivor) inte gipsputs!!
Tycker det verkar onödig bara men ok ;)
O du Pagno.. köp min maskin du indendiferade igår till stålbanden ;) hehe
//Petri
 
Kaffet väntar...:p
 
hahaha ok.. Får ta det nästa gång jag åker o fiskar där i krokarna då :p
 
Sellasie I skrev:
Skit i allt det där.... Oljegrunda väven med (alkyd) Sedan rollar du på spackel, spacklet heter "kombispackel" från Alcro..
(lägg på MYCKET spackel)
Sedan tar du en hink vatten, våt rotborste eller piasavakvast, svamp eller vad du nu vill ha för struktur på väggen... Trådarna som är redan... klip/skär bara av dom!! Om det är våtrum, komihåg att då måla med våtrumsfärg sedan..
//Målarn
spacklet tror jag inte man bör använda i våtrum
 
vissa lägger sand i färgen
 
Det fungerar hur bra som helst.. för våtrumsfärgen blir fuktspärren, men det går o rulla upp våtrumsspacklet oxå.. om man verkligen måste göra efter regelboken, annars har STO otroliga produkter www.sto.se
//Målarn
 
ok så för att sammanfatta.. det finns uppenbarligen några alternativ.

Det är inget våtrum, det är en hall men bilden jag hittade var från ett badrum..

1. 6mm renoveringsgips + primer + puts
2. oljegrund (alkyd) + rolla spackel + "putsa" spacklet

Jag funderar bara på färgen på spacklet, blir det samma färg som betongputsen?? Jag har sett en vägg där man putsat med GYPSUM, men den väggen blev ganska ljus och inte alls samma färg som jag är ute efter
 
1. Oljegrunda med alkydbaserat
2. Rolla på spackel tjockt... skapa den struktur du vill ha med: rotborste, svamp, kvast, eller trasor... va kretativ.. bara att rulla på blir en ganska trevlig struktur..

3. Lasera med gråtoner.. då kan du även göra som diskreta "sprickor" eller
block eller liknande...
 
Det funkar utmärkt att använda vanligt Putsbruk-C. Det är givetvis mer jobb än att använda anpassade produkter. Men om man har lite tålamod så blir det riktigt snyggt. Man slår på putsen i vanlig ordning, jämnar till det med en långskånska. sedan väntar man en 30 till 60 min för att fixa till strukturen med en blöt kalkborste. Sedan får man hänga lite plast över och fukta den med en blomsterspruta eller liknande i något dygn efter så att det inte spricker. När man gör detta så får man givetvis skydda golv mm. för det blir ganska blött av bruket.

lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.