Jag ska köpa hyllplan i melamin - har för mig att jag har hört att de kan vara svåra att såga i om man vill ha snygga kanter. Jag ska såga upp dem i mindre bitar

behöver man speciellt sågblad eller teknik för att få snygga sågsnitt?

eller duger kapen på byggvaruhuset utan att det blir flisiga kanter?
 
JanneSjo skrev:
Jag ska köpa hyllplan i melamin - har för mig att jag har hört att de kan vara svåra att såga i om man vill ha snygga kanter. Jag ska såga upp dem i mindre bitar

behöver man speciellt sågblad eller teknik för att få snygga sågsnitt?

eller duger kapen på byggvaruhuset utan att det blir flisiga kanter?
Tejpa där du lägger snittet innan, så brukar det gå bra. Tryck ditt tejpen ordentligt.
 
ok målartejp då ?
 
Mikael_L
Jag tror att det är en god idé (förutom tejpen) att först såga en snitt där cirkelsågklingar bara går ner en mm ungefär i skivan, och nästa snitt genom hela skivan.

Detta förutsätter givetvis att man styr med skena eller längs en planka, rätskiva eller likn.

Har du möjlighet så tycker jag du ska provsåga i nån del som går att offra.
 
Tjena, ifall du inte redan köpt dem, så erbjuder många av bygghandlarna att kapa till dem för en rimlig peng.
 
Det är bara den sidan som är uppåt som blir lite skadad om man sågar själv med cirkelsåg. Brukar själv inte tejpa något.
 
nej jag har inte köpt dem

undrar om det går att kapa hos bygghandlarn - eller om det flisar och kräver finare verktyg

om jag kapar själv så blir det sticksåg
 
Om bygghandlaren har rätt grejor (justersåg med rits) och vet vad han pysslar med så kan du förvänta dig ett utmärkt resultat. Vet han inte vad han sysslar med så blir det förmodligen ganska ok ändå, men inte perfekt (i varje fall inte på ena sidan). Glöm sticksågen...

Det går bra att såga melamin på egen hand med utmärkt resultat. Som Mikael_L skriver så behövs det i vanlig ordning rätt utrustning. Vi pratade lite om det i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/100443-saga-i-hoegblank-spanskiva.html
 
Mikael_L
bygga_bo skrev:
Det går bra att såga melamin på egen hand med utmärkt resultat. Som Mikael_L skriver så behövs det i vanlig ordning rätt utrustning. Vi pratade lite om det i denna tråden: [länk]
Ja just det, när jag läser tråden ser jag att jag glömde att man ska dra sågen bakåt vid det mm-djupa snittet.

Mikael_L skrev:
Jag tror att det är en god idé (förutom tejpen) att först såga en snitt baklänges där cirkelsågklingar bara går ner en mm ungefär i skivan, och nästa snitt genom hela skivan.

Detta förutsätter givetvis att man styr med skena eller längs en planka, rätskiva eller likn.
Skulle det alltså ha stått.:surprised:

Jag har provat metoden vid 2 kap av smala, 30cm, hyllplan. Då styrde jag sågen mot en planka eller skiva av nåt slag som jag satt fast med tvingar.
 
Vad som helst förutom sticksåg. Hellre en bra fogsvans.
 
ok tack för varningen för sticksågen ( har en bra blå bosch så jag använder den till det som går)

har en dålig cirkelsåg men med ny klinga kanske den funkar.

om jag sågar själv ska jag prova ert råd - köper nog en kort skiva att testa på först
 
akhagen skrev:
Vad som helst förutom sticksåg. Hellre en bra fogsvans.
Går ju lika bra med sticksåg förutom att det är större risk att såga snett.
 
raveper skrev:
Går ju lika bra med sticksåg förutom att det är större risk att såga snett.
Jo, men vem vill ha sneda hyllplan? ;) Men visst, är det inte så höga krav så håller jag med dig...

Det går att få ett bra snitt på ena sidan med sticksåg (vilken sida beror på typen av blad). Vill man ha splitterfria snitt på båda sidorna får man börja klydda med "sacrifice boards" och då börjar det helt plötsligt bli jobbigt...
 
ok handlar det om att såga rakt så har jag tränat en del på frihand med längskap/klyv av 2,5m parkett bitar - så det går att såga ganska rakt med min sticksåg - kan ju också köra längs en bräda.

jag funderar på att använda väggskena för upphängning av hyllan - vänd åt fel håll och vågrät så att melaminskivan glideri "u-spåret" - då täcker väggskenan ev sneda kapning och även små skador vid sågsnittet
 
Mikael_L
JanneSjo skrev:
jag funderar på att använda väggskena för upphängning av hyllan - vänd åt fel håll och vågrät så att melaminskivan glideri "u-spåret" - då täcker väggskenan ev sneda kapning och även små skador vid sågsnittet
OK, då har du inte så superstora krav på utseendet, eller designen iaf.
Då går det nog bra att tejpa båda sidor och såga med sticksåg styrd av planka, försiktigt och utan pendling.

Annars skulle jag aldrig tänka tanken att såga melaminplan med sticksåg, kantlist t.ex. kan aldrig sitta bra sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.