Kommer uppdatera tråden flitigt i veckan för att arbeta ifatt med hur långt jag faktiskt hunnit!

Bakgrund:
Min etta på 41 kvadrat med balkong kändes lite liten med säng i vardagsrummet, och samtidigt som jag bygger om i köket slår jag upp en ny innervägg och får på så sätt en 1,5:a :)!

Planritning lgh: Kommer

Hall: Kommer

Toalett:
Kommer

Vardagsrum:
Kommer;)

Kök:

Före:
8972009120516c9aa.jpg
0b720091206107d22.jpg


Som ni ser finns det massor av utrymme att bygga ett nytt rum på :p

I stort blir det ett 9 kvadrat stort ikeakök med kährs 3-stavigt ekgolv (nice tror jag), vita högglansluckor i köket från ikea med oljad ekbänkskiva. På väggen har vi valt att vara sparsamma med väggskåp för att få luft och rymd i rummet, istället för att ha sjuttioelva väggskåp som är 1/3 fulla!

Taket sänks med 16 cm för att få in spottar och högtalare och lite annat :D

Ritning på köket från ikeas planeringsverktyg (som är bra men har brister, bla innerväggar som inte går att sneställa)
7b72009121250c77b.jpg
Vitvarorna har jag "fyndat" från blocket:
Aeg häll 500 kr
Elektro helios inbyggnadsugn 500 kr
Kyl whirlpool 1900 kr
Väldigt nöjd med priserna då vitvarorna bara är något år gamla, men ändå är i nyskick!

Diskho och blandare är från ikea samt bauhaus, kostar ca 1000 (boholmen diskho) respektive 1400 (fmm)

Sovrumet ska få skjutdörrar istället för garderober då jag inte har plats för radien dörren tar! Men det kommer inte ske i denna renoveringen..

Så här ska det se ut sen: (Den sneställda innerväggen kommer bli lite annorlunda dock)
8e72009120814f6a3.jpg


Och här är elen för den intresserade: (alla runda prickar är spotlights)
9372009120911f019.jpg




Teasar med en bild iallafall, kommer nya inlägg imorgon när jag är lite piggare!
0d7200912202432cb.jpg
 
Snyggt..Har du tänkt att ha fönster eller glasblock i överkant kök/sovrum? mot taket alltså, det släpper in trevligt med ljus samt spottarnas sken:)....
"byggare"
 
Så, ska då börja lägga upp lite bilder med text från början av renoveringen av köket tänkte jag!

Börjat ta ner överskåpen
3e920091023031cec.jpg

Så blev det såhär fint

d59200910240118bd.jpg



Därefter Började jag att skruva upp vinkeljärn för att kunna sänka taket genom att hänga upp stålreglar i dessa. Även en 3x2 runtom rummet för att fästa det nya takgipset i.

3a920091024566d54.jpg







När detta var klart och man hade lagom med puts och annat skit i ögonen så började eldragningen med nya fina ledningar i rätt färger och fler matningar in i köket.
Inte så vackert kanske...
Använde borrhammare för att få ut spår i betongen så jag kunde lägga in vp-rör där till spottar vilket ska sitta i väggskåpen och under dem (vilket visade sig helt onödigt då vi till sist fäste stående reglar och gipsade....)

07920091030346998.jpg

Vp-rören mitt i taket är till spottarna

6d920091031094cb1.jpg


När elen var klar hängde jag upp stålreglarna och skruvade fast dem i ändarna i 3x2 reglen. Borrade även upp hålen för spottarna. Därefter på med gips! Äntligen kändes det vid det laget :)

ed92009103217fb0b.jpg


Här ser man funktionen på hänganordningen bättre, ska tydligen var ganska ovanlig. Köpte detta på bejers här i Kalmar. De står lite snett, jag vet, men det finns en förklaring till det :p
Man kan alltså välja hur mycket man vill sänka taket om det är ojämnt m.m. typ 12-20 cm nånting. Smidigt var det!!

6c920091034569777.jpg
 
(forts.) Snart klar...

e2920091037136086.jpg


Klar. Här är även vp-rören till spottarna ordentligt neddragna så de ej skulle försvinna upp :p

2992009103854349f.jpg

Här har jag även satt upp gipset på väggen där väggskåpen satt innan. La en vanligt läkt-regel stående där bakom med spikplugg så den sitter ordentligt.
Spacklat och målat , fått upp lite takdosor och dosor för el-uttag vid bänkskivan.

Hade inga bilder därimellan..

5092009104338460a.jpg


Här är ännu ett hopp när golvet helt plötsligt är inlagt :p:)
Även börjat på med sätta upp ikea-köket , ingen kärnfysik direkt;)

c892009104554294f.jpg

Bättre bild på golvet som kommer från kährs och tror det heter nice. 3-stavigt ekgolv iallafall, gillar det!

4d920091047430e23.jpg
 
(köket forts.)

Då jag i sista stund valde att sätta stående reglar bakom "väggskåps-väggen" istället för att limma som var tänkt från början blev inte marginalerna på min sida. Kallvattnet som har en t-korsning (till toaletten på andra sidan) längst nere i skåpet som ni ser på bilden hamnade i fel skåp :confused:

Talade med rörmokaren och det skulle väl inte var några konstigheter att flytta t-skarven, men det skulle bli bökigt med gipset och så, så jag valde denna lösningen istället då man ändå inte kommer att se detta när det är klart om man inte trycker in hela huvudet i hörnskåpet:) Dessutom är det ju det med läckage och sånt, nu slapp vi röra det hela..

2992009105004e664.jpg


När skåpen var på plats och ihoppasatta så var det dags för bänkskivan som kommer från bauhaus och är en vanlig ekskiva som var föroljad. 1900 nånting för 3.6 meter. Kapning ingick. Vi fick ta av en fasning som jag inte ville ha på ca 1 cm, men det fixade dem med utan extra kostnad. Djupet blev ändå bra tycker jag.

Här har jag oljat den 1 eller två gånger själv, på båda sidor. Blev totalt 3 gånger på undersidan innan montering.

5692009105409773d.jpg

Dålig bild, men här har jag skarvat och kexat ihop bänkskivorna. Diskhon och spisen är utsågade och provmonterat.
En lucka är även på plats, ikea abstakt vit högblank, men bilden är ju kass så..

Till höger ser ni två suddiga kakelplattor, valde den högra som är grå granit som ska få ljusa fogar i samma nyans!

32920091057420e0b.jpg



Just nu håller jag på klä innerväggen och lite sånt, mer om detta imorgon eller nån kväll till:)

Kommentera nu!!;):)
 
Tack tack!
Nej, den tanken har inte slagit mig, och det kommer nog inte bli så heller, väggreglarna är redan på plats t.o.m. Men det är alltid snyggt att leka med ljuset på olika sätt!

På tal om ljus, väggskåpen som ska ha frostat glas är 37 cm djupa. Jag stod och kliade mig lite i huvudet ang. placering av spottarna. De ska sitta ganska när luckan va, så de lyser igenom så många glashyllor som möjligt och inte blockeras av porslin m.m som oftast står i mitten eller längre in? Menar alltså att ljuset sprids längre ner och utåt om man sätter spotten kanske centrum 12-13 cm från framkant skåpet?

Pagno skrev:
Snyggt..Har du tänkt att ha fönster eller glasblock i överkant kök/sovrum? mot taket alltså, det släpper in trevligt med ljus samt spottarnas sken:)....
"byggare"
 
Är inte tillräckligt kunnig att svara på "spott"placeringen men det låter vettigt....snygg renovering iaf.;) lär sig alltid nytt(tänkte på elen i taket) det händer även den bäste att man gör lite onödiga arbeten men vad spelar det för roll när allt senare är klart...
"byggare"
 
Dags för en uppdatering nu, är verkligen på tiden!

Har haft mycket på jobbet så det har inte hänt så mycket, men nu så är det bara några få detaljer kvar, men det tar ju mycket tid!

Här kommer lite bilder iallafall.

Reglade upp väggen och slog dit några tvärstående reglar för stabilitet och för att kunna spika sponten som kommer att klä ena sidan. Vi står nu i det nya sovrummet och köket på andra sidan reglarna
0e112009102623d3fb.jpg

Fick upp lite överskåp, fläkt och kylen står temporärt på plats
03112009102834f54b.jpg

Här är det kaklat och fogat, återstår lite silikon runt om
e81120091030322bfe.jpg
Träspont..
d81120091029443640.jpg

Blev såhär sen
73112009103418ff04.jpg


Och här är sovrummet, målat, listat och nästan helt klart
b8112009103326bff7.jpg


Stökigt värre, men här är mer färdigt kakel. Ska upp en ekhyla som är 200m djup över kaklet med.
42112009103524c8b2.jpg


Imorgon kommer ekhyllan upp, ska stryka listerna en sista gång och sen ska vi tokstäda. Tapetsering i veckan!

Kommentera nu;);)
 
väldigt fint jobbat, ser kanon ut! ;)
ska snart börja inreda min friggebod och kikade igenom ikeas hemsida lite, kom fram till att sidan är helt värdelös, vissa länkar funkar inte och att vissa mått verkar vara felskrivna, eller så stämmer inte bilderna med produkten i verkligheten, så får väll bli ett besök för att fråga dom på plats, är kanske det dom vill??
har du köpt överskåp och underskåp under bänken på ikea?
mvh
 
Tackar! Skäms för det är så stökigt, men det kommer bli bättre om nån dag eller två

Alla skåp kommer från ikea, och jag kan hålla med om att deras hemsida är lite rörig, svårt att hitta. men det är ju samma sak i varuhuset:p!
Däremot är deras personal duktigt och planeringsverktyget tycker jag funkar tillräckligt bra!
Kollade in din tråd (såg ju att du var från kalmar med:)) och jag avundas att nån får bygga ett så stort och fint garage! Vilken dröm! Tråkigt att bo i lägenhet ibland...

mvh
 
Jag ska åka till IKEA o kika så fort jag får tid, jag har bott i Kalmar län hela mitt liv men på gränsen till Östergötland dit jag faktiskt tänkte flytta snart, o har velat länge, inte Smålänning längre snart alltså, men ganska snål ändå :)
Jag bodde ett halvår i Kalmar i Tegelviken och hade tjej där ganska länge i Stensö, så där har man ju vart en hel del!
Men var oftast i Norrliden o söp om helgerna..
Nu har jag inte varit där på flera år, men jag får ta hojen till slottet i vår, det lovar jag!
Har du lägenheten innåt stan någonstans?
Detta inlägg hade inte så mycket med bygge att göra men ser fram emot fler bilder framöver.
Jag är avis på dig som får inreda boende, jag längtar tills man får friggeboden boklar men ekonomin e trög nu minst sakt :p
 
Så, då är ekhyllan över diskhon klar (ska oljas) och sovrummet är klart :D!
Har även målat allt tror jag (lär hitta nåt litet skrymsle som man glömt...) så nu är det bara tappetsering kvar och spotlightsen över bänksskivan, men det är fördraget och klart!

Här har jag iallafall märkt upp hålen till beslagen som ska hålla upp hyllan, och när jag skulle borra märkte jag verkligen vilken skillnad det är på bra och dåliga borr!
651320091018514715.jpg

Beslagen på plats
4e132009102042e667.jpg

Sen borrade jag upp hål för att inte kablarna till spotlightsen skulle komma i kläm.
30132009102231d5f6.jpg

Och så här blev resultater, märk väl att det inte är oljat ännu!
Tog även av 45' på ändan för att harmonera med bänkskivan:
8b1320091023502e0b.jpg4c132009102434791b.jpg



Sen blev som sagt sovrummet klart, alla lister är på plats och allt är målat och klart!
Färgen på dörren är fortfarande oklart vad det ska bli, så den får vara orörd sålänge.

Ingången genom dörren
b4132009102600788b.jpg

...så ser det ut såhär :)
fb1320091027153b3e.jpg

och andra sidan såhär:
241320091028295f61.jpg


Väldigt nöjd med resultatet!
kommentera!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.