Hej,

Har läst flitigt på forumet nu i några dagar. Oj man blir ju sugen men helt villrådig.

  • Jag skall bygga för mig och 2 barn.
  • Har ingen tomt men det finns flera runt 500´
  • Tänker mig att 1½ plan med oinredd övervåning är smart men jag vill helst ha 1-plans hus. Sedan beror det ju på hur tomten ser ut.
  • Platta på mark känns som jag helst vill ha.
  • Jag kan absolut acceptera en lägre inre standard men jag vill ha en bra husleverantör med totalentreprenad och låg energiförbrukning.
  • Gillar modern stil på huset med öppen planlösning
Vilka husleverantörer skall jag kontakta?
Förslag på hus?
Klarar jag mig med 2,3 milj på totalentreprenad?

Snälla ge mig lite tips, jag lovar jag behöver dem:)
 
Hyfsat exakt samma upplägg som oss. Hade träff med Björklidenhus idag och blev väldigt positivt inställd till dem. Allt du efterfrågar ovan fixar dom.

Rekommenderas!
 
LB-hus classic-serie är väl också en tillverkare med platta och totalentrepenad. Fast det är tveksamt om det går att klara sig på 2.3 miljoner. Tror det blir svårt med Björklidenhus också utan det borde hamna på strax där över,
 
SFCH, vilken husmodell tittar ni på?
Tittade lite på Björkliden, gillar Villa Frisk. 1½ plan skilde inte mycket i pris så det känns kanske smartast eller?

Danne12345, LB hus har jag kikat mycket på och gillar, samt Eksjöhus. Även kikat på Fiskarheden men vet inte om de har totalentreprenad.

Pratade med en tomt säljare idag som sa att de hade bra kontakt med Bollebygdshus, får väl höra med dem också.

Hur resonerar ni när det finns en motorväg som hörs från en av tomterna? Jag ser det som en stor nackdel eller nästan som ett nej, leta vidare.
 
2,3 - 0,5 -0,2 (byggherrekostnader)-0,1 (markarbeten) gör att huset får kosta max 1,5 inklusive dina tillval. Det är en tajt budget! Vet inte vad de små LB-husen i Classicserien kostar men dessa hus tycker jag brukar ge mest hus/krona (kvalitet, standard, yta och entreprenadform inräknat i bedömningen). Även Björklidenhus verkar vara ett bra alternativ men jag har hört för lite om faktiska byggen från denna tillverkare för att kunna rekommendera dom. De är ganska nya i matchen jämförelsevis.
 
Vi gick igenom en kalkyl med säljaren igår på ett Listig. Med diverse tillval, bl.a. kamin ,förstukvist, rostfritt + diskmaskin och lite annat landade vi på 1650000:- ca.

Det tycker jag är sjukt prisvärt när man kollar vad som ingår hos Björklidenhus. Sen att våran tomt kostar en del är ju en helt annan sak, men jag tycker man får mycket för pengarna...
 
Några andra som kan vara värt att titta på är Fiskarheden (safiren) och Allmogehus (Helen), båda verkar vara prisvärda men främst öppen planlösning.

Z
 
Pratade med bekanta som byggt Älvsbyhus med takkupa som läckt. Nu har det fått hjälp(dock efter endel krångel) men de är nöjda med huset och tycker det varit värt att bygga detta hus.
Väljer jag Älvsbyhus bör jag klara mig med NF för ca 1.1. + 500tomt + 200 byggkost +100 markarb

Hur är energiförbrukning i förhållande till andra tillverkare?

- torpargrund
- lägre inre standard
- rykte i vissa fall

+ pris
+ totalentr.
+ de har visningshus nära där jag bor (pers. kontakt)

Jag har inte träffat dem ännu. Det mötet kanske avgör om jag vågar eller inte.
Vad säger ni om mitt resonemang?
 
Hur är energiförbrukning i förhållande till andra tillverkare?

- torpargrund
- lägre inre standard
- rykte i vissa fall

+ pris
+ totalentr.
+ de har visningshus nära där jag bor (pers. kontakt)

Jag har inte träffat dem ännu. Det mötet kanske avgör om jag vågar eller inte.
Vad säger ni om mitt resonemang?[/QUOTE]

[/I]

Jag tror nog dina insparade pengar kan bli VÄLDIGT dyra i längden om du bygger med Älsvbyhus. Du skriver att dom har totalentreprenad, det är direkt fel. Älvsbyhus tar inte ansvar för grunden och det är ju den som är en riskkonstruktion. Precis som t.ex Smålandsvillan gör.
Om ni ska sälja huset en gång kommer grunden klassas som en riskkonstruktion eftersom det är krypgrund, och det skrivs in i besiktningsprotokollet som brukar uppföras vid en försäljning.
 
Hej vet ej var i Halland du skall bygga men ta en tur upp till Husknuten i Göteborg. Där har du en massa hus du kan gå runt och kolla in husen från de olika leverantörerna. Sen finns det ju i Halland leverantörer så som Onsala villan, Västkuststugan, Borohus & Mjöbäcksvillan alla dessa har visnings hus på Husknuten. Sen har de också olika standard i sina hus men det som i slut ändan skall stämma är ju mellan dig och säljaren. Vi bygger med Mjöbäcksvillan och utan att lägga till en massa extra kommer vi att troligen att komma ner på 40kWh per kvm och år i kalkylen. Vi byter från en Nibe fighter 640 till en ComfortZone CE50
 
Man får inte så mycket hus för 1,5 millar bland de tillverkare som nyss nämndes. Västkuststugan, Boro och Mjöbäck ingår väl i samma koncern och byggs i samma fabrik om jag inte missminner mig. Konstruktionen är därmed likvärdig i dessa.
Kolla in A-Hus Basic så har du lite fler alternativ med totalentreprenad och platta på mark.
Basic 122 kan kanske passa er?
 
Västkuststugan och Borohus byggs i samma fabrik och delar kontor tror jag i Mjöbäck. Sen har Mjöbäcksvillan en egen fabrik och kontor i jämte Västkuststugan & Borohus
 
anette_jonas skrev:
Västkuststugan och Borohus byggs i samma fabrik och delar kontor tror jag i Mjöbäck. Sen har Mjöbäcksvillan en egen fabrik och kontor i jämte Västkuststugan & Borohus
Stämmer, enligt en bekant som jobbar där har de till och med råkat sätta fel skyltar på ett hus en gång :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.