Hej,
jag kommer att bygga en altan som är 7m bred, och som går runt hörnet på mitt hus.

hur skulle ni föredra att lägga skarvarna på trallen?
A) Något så när slumpvisa skarvar (dock ingen på första regeln) för att undvika att man upplever sig se en rät linje av skarvar.

B) Köpa 3,6m trall och dela av med en tvärgående trallbräda mitt på.

C) Samma som B, men avdelning i linje efter husväggen.

Se bild. Jag har inte försökt få det skalenligt. Det är principen som är det viktiga. Jag har heller inte brytt mig om att rita "sargen" runt om, utan bara på 2 av sidorna.

Fördelar, nackdelar med de olika alternativen. Vilket skulle ni själva välja, och varför? Några andra bra/bättre alternativ?

 
Själv skulle jag, och kommer snart att göra, lägga skarva helt oregelbundet. Finns inget fulare en rak rad med skarvar...
 
oregelbundet.....

mvh
snicksr estwing
 
skulle nog säga oregelbundet jag med
 
Skulle göra 3 st fyrkanter med ram runt varje fyrkant.
 
Alternativ B, tveklöst. Byggde så och ångrar mig inte en sekun.
 
är däcket mer än 8 m så brukar detbli bra med en eller hellre 2 tvärgående trall.
Bygger man för långsmalt blir man sjösjuk av att titta på trallen.

Spontant skulle jag satsa på C alt B, A funkar på 7meters men skarvarna ska vara slumpmässiga.
 
B
jag skulle säga a eller c.
men a är snyggast. men kanske dyrast(vet inte)
 
Mikael_L
Jag var med och byggde ett däck i somras, där vi valde alternativ C.
Men längden på varje sida om den avdelande trallen var ungefär lika lång (ca 310-320), samt att vi satt två plankor som avdelare, en kort och en lång.
Jag tyckte det blev rätt OK.

Bifogar en dålig snabbskiss, fyll det tomma utrymmet med vågrät trall, så blir det som vi gjorde.
 
  • trall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A alla gånger....
blir en starkare konstruktion desutom (Y)
 
Jag har precis skruvat klart trallen till en liten altan på framsidan. Lägg enligt alternativ A. Klart snyggast.
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Man generalskarvar inte, alternativ A skall det byggas efter.
 
Humlan65
A.
Bygger just nu 45 kvadrat, och gör just så. Kan bara ta lite mer tid att planera för minimalt spill. Om man inte har obegränsat med trall...
Tänk på att en trall måste ligga på minst 3 golvreglar, och helst inte skarv precis utanför dörr/ingång/utgång.
Lycka till!
 
Om man bortser från det rent estetiska, finns det något praktiskt fel med en sk generalskarv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.