Hej.

Jag går i djupa funderinger kring hur jag skall göra med källaren i vårt hus från -58. Eftersom det finns ett stort antal erfarna hemmafixare här på forumet som genomfört omfattande källarprojekt undrar jag om några av er kunde komma med lite exempel på hur mycket era projekt kostat? Ni som bilat upp golv, isolerat och lagt golvvärme samt lagt isodrän på utsidan källarväggar för att kunna inreda källaren som bostadsyta, hur mycket kostade det på ett ungefär och hur mycket jobb är det egentligen?

Tacksam för tips!
 
Jag grävde upp grunden me hjälp av en grävskopa å maskinist på den (helger å kvällar lite kompispris) spikade platonmatta (har inte isolerat anser det onödigt) la ny dränering och dagvatten plus böt inkommande vatten å avlopp. Kostnad runt 65 000 år 2003. Har nog lagt närmare 30 000 på golvvärme inkl rörmokarkostnaden, EPS bruket göt en hantverkare, kostade runt 5000 men det ska jag göra själv nästa gång, bilade ur golvet själv kostade hyran för bilmaskin men den är försumbar. Badrummet kosta som badrum kostar allt mellan 10 å 100 tusen beroende på vad man väljer för grejor. I 2 bostadsrum la vi frigolitskivor med värmeslangen i och laminatgolv uppepå det funkar men det är bättre värme i badrummet med EPS-bruk. Exakt kostnad har vi inte räknat ut, vi gör så mycket det bara går själva så arbetskostnaden är rörmokare och några el-kopplingar i princip förutom grävskopan. Sen 2002 har vi lagt merparten av vår lediga tid på husrenoveringen. Det kostar så mycket som man har råd med och tar så mycket tid som man har skulle jag säga :) Jag har sett motsvarande renoveringar som kostat hälften av våran och såna som kostat det dubbla, beror på vad man väljer för material, maskiner etc och om han tar sej tid att vänta på rätt tillfälle när man köper eller inte.
Det är värt slitet alla fall, vi har nu bara ett badrum kvar att åtgärda sen har vi rustat hela huset från källargolv till skorsten å tak :)
 
Själv tycker jag inte man ska använda källaren som bostadsyta. Finns så många som fått problem och kommer att få pga alldeles för många förståsigpåare som tror de vet bäst.
 
gör tvättstuga med klinkers
 
raveper skrev:
Själv tycker jag inte man ska använda källaren som bostadsyta. Finns så många som fått problem och kommer att få pga alldeles för många förståsigpåare som tror de vet bäst.
Verkar lite konstigt att låta halva huset stå oanvänt bara för att det finns folk som INTE vet hur man gör?

Dessutom är det bara några få enkla sanningar man behöver lära sig för att det ska bli bra - vad man ska göra och inte göra beror ju dock väldigt mycket på hur just ditt hus ser ut.

Konstigt motiv till att överlåta källaren till spindlarna.....:rolleyes:
 
Tack för svaren.

Jag håller med dig MathiasS, om man som jag har lite för trång tomt för att bygga ut och för klent byggd kåk för att kunna bygga på en våning så känns det som om att inreda källaren är ett bra alternativ. Vårt hus är byggt -58 på 64 kvadrat med källare och sen tillbyggt åt två håll i vinkel -89 på torpargrund så det är inte källare under hela huset. Källaren är gjuten i betong, även ytterväggar och bjälklaget och alla innerväggar är också i betong.

Funderingen som jag har är att gräva upp runt hela huset, isolera källarväggar på utsidan, bila upp golv i 2/3 av källaren (resterande del är pannrum så det tänkte jag låta vara) och sen inreda ett bostadsrum/gästrum och en badrumsdel med tvättstuga och bastu. Men ont om pengar är det gott om som vanligt så min huvudsakliga fråga är om det är vart att försöka sig på ett sånt projekt på en budget runt 200.000:- eller om det är för snålt.
 
Om du ska göra jobbet själv så kostar det nog inte ens hälften av vad du budgeterat ex inredning. Ska du dricka kaffe medan andra jobbar räcker antagligen inte 200k till underarbetet. Badrum etc kan ju kosta allt från 15k till 200k så det är ju ditt val som styr.
 
Det låter ju hoppfullt. Jag läste igenom tråden om ditt källarprojekt, mycket informativt och välskrivet. Hur vet man om plattan är bärande eller inte? Hos dig stod väl väggarna på sula men kan man veta det innan man börjar hacka i golvet eller är det till att börja och se vad som finns under som gäller?
 
Precis som MathiasS tror jag 200 000 räcker väldigt långt om Du gör jobbet själv. Det är inget svårt egentligen men en hel del tungt slit, är Du gift med en arbetsledare som jag :p gäller att Du låter det ta den tid det tar och inte stressar. Det är lätt att tröttna när jobbet ofta handlar om att gräv lera, grus och betong eller bila upp golv och blanda flytspackel, putsbruk, kakel/klinkerfix, fogmassa osv :)
Allt jag har gjort har det funnits bra beskrivningar på hos tillverkarna ofta på hemsidan och lätt att skriva ut, jag har köpt kakel/klinkers/platon/virke på "riktiga butiker" där dom som säljer också lägger/bygger själva, då får man bra råd och tips gratis. Sen är det bara att våga prova.
Vi har fixat grunden, gjort ett badrum/toa helkaklat me golvväme, 2 bostadsrum med golvvärme samt målat kaklat tvättstuga förutom det jag beskrev i första inlägget och det har sammanlagt kostat under 200 000 :cool:
Så kör igång, låt spindlarna bo nån annanstans:D
 
Jaarmanen skrev:
Det låter ju hoppfullt. Jag läste igenom tråden om ditt källarprojekt, mycket informativt och välskrivet. Hur vet man om plattan är bärande eller inte? Hos dig stod väl väggarna på sula men kan man veta det innan man börjar hacka i golvet eller är det till att börja och se vad som finns under som gäller?

Det vet man nog inte innan man ser efter antar jag.....;)
 
Det börjar kännas som om det kan tänkas bli ett projekt så småningom i alla fall. Tack för alla uppmuntrande inlägg! Jag tror att nästa steg får bli att kontakta en byggkonsult för jag har ingen som helst koll på vilka av innerväggarna i källaren som är bärande och vilka man skulle kunna slå hål i. Jag får väl återkomma med en projekttråd så småningom om det blir av.
 
MathiasS skrev:
Verkar lite konstigt att låta halva huset stå oanvänt bara för att det finns folk som INTE vet hur man gör?

Dessutom är det bara några få enkla sanningar man behöver lära sig för att det ska bli bra - vad man ska göra och inte göra beror ju dock väldigt mycket på hur just ditt hus ser ut.

Konstigt motiv till att överlåta källaren till spindlarna.....:rolleyes:

Notera: Bostadsyta. Källaren kan förbli biyta.
Vad man ska göra och inte göra är olika från fall till fall. Ont om riktiga experter finns det med.
 
Redigerat:
Jag har ju betongbjälklag över källaren med en hel del väggar i källaren där jag inte vet om väggarna är bärande eller inte. Är det någon av er som gjort om källare med betongbjälklag? Om det blir som jag har tänkt kommer jag att få ta bort en vägg eller två för att få plats och jag undrar om betongbjälklag normalt håller sin egen vikt eller om det oftast vilar på innerväggarna i källaren?
 
Generellt borde det vara så att betongbjälklaget vilar på yttermuren på den ledd som ger kortast bjälklag, alltså på tvären i ett långsmalt hus så att säga. Det brukar då gå en sk hjärtvägg mitt i husets källare parallellt med yttermurarna, den väggen är bärande. Det väggar som går åt samma håll som bjälklaget däremot borde gå att ta bort. Men ta dit en riktig byggare som får kolla på plats, det är det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.