LUDDET skrev:
Det var inte min mening att frammana så upprörda känslor. Eftersom några inlägg riktar sig mot mig personligen och inte sakfrågan: Avundsjuk, sosseanti, psykoanalytiker, kräks över pooler, full så drar jag mig tillbaka från den här debatten.

Jag ber om ursäkt om jag har sårat någon.
Hej LUDDET!
Jag skulle verkligen upskatta din berättelse om hur det är att leva med en pool. Har ingen själv och bara sett några välskötta i privata hus som verkade inte vara använda så flittigt som varje sommardag. Oftast har barnen vuxit upp , flyttat eller tappat intressen och .... det finns bara underhåll kvar?

Det är alltid intressant att känna alla för- och nackdelar innan man bestämmer att bygga en. Dom trådskrivare som redan byggt har bara romantiskt /positivt att säga om men det finns säkert några som ångrar sej och då skulle det vara bra att höra om deras erfarenheter. Eftersom jag aldrig haft en så vet jag inte om det är något att sakna ?

Ni som är så nöjda - skulle ni göra något annorlunda om ni byggde en pool idag? Det skulle ju bidra till tråden mer en dammsugarsnacket ....
gaia
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Rallarros och 3 till
  • Laddar…
Milkshaken skrev:
Håller med Nima...
Jag har förvisso inte 30 grader var,t i min pool, utan det brukar ligga på behagliga 21-23,, och då har vi endast Pemslang typ, 80 meter på ett plåttak...

Vi har heller inga problem med förhöjda eller förlåga värden av diverse termer i vattnet... Utan jag lägger i mina kombipuckar inköpta på City Gross..... (5 Kg för ca, 350 spänn) Jag har även pumpen avstäng 12 tim på natten, och jag dammsugar ca, 1 ggn var 14.e dag... eller vid behov..... mycket skötsel???? Nej det är väl vad man gör det till tycker jag.... :)

Vi har en pooltak i kanalplast, som både håller skräp borta, håller vattentemperatur och värme under taket. Det räcker att rengöra vart 14.dag. Vi har en saltgenerator som ska sköta rätt värde av klor. men det är få i Sverige som vet hur det ska ställas in så vi har problem med det. Vart köper du dina kombipuckar?

(badanka)
 
gaia skrev:
Hej LUDDET!
Jag skulle verkligen upskatta din berättelse om hur det är att leva med en pool. Har ingen själv och bara sett några välskötta i privata hus som verkade inte vara använda så flittigt som varje sommardag. Oftast har barnen vuxit upp , flyttat eller tappat intressen och .... det finns bara underhåll kvar?

Det är alltid intressant att känna alla för- och nackdelar innan man bestämmer att bygga en. Dom trådskrivare som redan byggt har bara romantiskt /positivt att säga om men det finns säkert några som ångrar sej och då skulle det vara bra att höra om deras erfarenheter. Eftersom jag aldrig haft en så vet jag inte om det är något att sakna ?

Ni som är så nöjda - skulle ni göra något annorlunda om ni byggde en pool idag? Det skulle ju bidra till tråden mer en dammsugarsnacket ....
gaia
hej vill du veta viljka fel du ska undvika kontakta mig via den här sidan då får du min mailadress. Nybliven ägare av en pool som skulle vara en dröm men blev en mardröm. Man lär sig av sina egna fel och nu kan jag påstå att jag är expert på hur man får en perfekt pool.

badanka
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Milkshaken skrev:
Själv röker jag 20 cig om dagen... (50 Spänn) och dricker öl var o varannan dag,, men jag klagar inte på att kvaliteten kostar.... Ty, jag vet att jag får igen det i slutändan ändå ...
20 cigg och mycket öl får man i slutänden cancer och övervikt av.....det avstår jag gärna från att få igen i slutänden oavsett om det är högkvalitetscigg eller bärs av högsta klass.

Oavsett hur bra Kirbyn är så har den kvalitén kostat onödigt mycket om du inte köpt en begagnad på Blocket av någon utsatt stackare som blivit pålurad en maskin för 30 lök och nu säljer för 3...

Men åter till ämnet.....Pool skulle jag gärna ha. Men innan jag har råd att låta bygga en på minst 15 meters längd och 3 meters djup samt med tremeters svikt så avstår jag.

Dessutom SKA den isåfall vara helkaklad och vara minst 25 grader varm 24/7 365 dagar om året. Utomhus utan tak.

Förutom det vill jag ha en anställd som dels sköter poolen och servar mig vid poolkanten med vindruvor och annat när han inte putsar mina fönster.

Enda haken är väl det där med de där papperslapparna som det står siffror på och som man behöver mängder av jämnt.

Men det är enda haken som finns.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Milkshaken
Nej och det gör inte Kirbyn heller då skiten går jämte motorn upp i påsen... Och framförallt så gör den ordentligt rent även på djupet, vilket ingen vanlig dammsugare gör central eller plastdammsugare....

Ja det finns massor med olika byggsätt... Inomhus är nog det jag skulle undvika, då det är stora problem med att få bukt med fukten.... Men inglasat är kanon.... Som Luddet hade det i sin förra kåk... Den var verkligen fin...Kvalitet
 
håller med Luddet helt o hållet! Vi har en pool ute på vårt nyinköpta tomt/hus som är rätt rejäl...säkert 6x4x3m.....och det första jag skall göra så fort jag kan är att gräva igen skiten! Helt meningslös att ha i mina ögon, vi bor i mellersta norrland, vi har badsjö inte en km i från huset etc. Jobb + kostnad med poolen överväger absolut inte de dagar den kan utnyttjas så den försvinner fortare än kvickt!
 
torparnorpan skrev:
håller med Luddet helt o hållet! Vi har en pool ute på vårt nyinköpta tomt/hus som är rätt rejäl...säkert 6x4x3m.....och det första jag skall göra så fort jag kan är att gräva igen skiten! Helt meningslös att ha i mina ögon, vi bor i mellersta norrland, vi har badsjö inte en km i från huset etc. Jobb + kostnad med poolen överväger absolut inte de dagar den kan utnyttjas så den försvinner fortare än kvickt!
Eftersom du uppenbarligen inte har en susning vad det innebär (jämförelsen med en badsjö i norrland;)) så tycker jag du ska ge den en chans.
 
Jag kan bara hålla med Luddet. Jag har haft och skött en 30kbm pool i ganska många år. Samt att mina päron oxo har haft pool i säkert 20år. Så jag vet vad jag pratar om.
Lite Fakta:
Det är inte billigt att hålla igång en pool. Kemikalierna kostar!
Det går åt minst 2h i veckan att sköta den. Rengöring etc.
Slarvar man så blir det dubbelt så mycket jobb.
Ju mindre pool desto bättre (Min åsikt)

Jag har bekanta som bor i frankrike 15 mil från havet. Där kan man säga att poolen är värd varenda krona! Men själv bor jag 50m från havet och då känns det meningslöst. Så idag så nöjer jag mig med en vedeldad badtunna.
Men för folk som bor en bit från havet kan det ju va värt en del att inte behöva packa hela familjen för att kunna bada….
 
Redigerat:
Hobbe1979 skrev:
Jag kan bara hålla med Luddet. Jag har haft och skött en 30kbm pool i ganska många år. Samt att mina päron oxo har haft pool i säkert 20år. Så jag vet vad jag pratar om.
Lite Fakta:
Det är inte billigt att hålla igång en pool. Kemikalierna kostar!
Det går åt minst 2h i veckan att sköta den. Rengöring etc.
Slarvar man så blir det dubbelt så mycket jobb.
Ju mindre pool desto bättre (Min åsikt)
Veckoklor 600-700kr/år
Chock klor 100-250kr/år
PH justering 100-250kr/år
mao 800-1200kr/år i kemikalier

Ung en 1/10 av vad uppvärmningan kostar så jag tycker inte det är någon big deal.

Små pooler med små filter o små pumpar utan riktigt poolöverdrag kräver minst 2h/vecka i skötsel. Större pooler >40m3 med riktiga filter etc kräver kanske 15-30min per vecka under säsong. Sedan krävs det kanske en halvdag för att öppna upp och stänga ner för säsongen.

Men helt rätt, slarvar man med skötseln så blir det mycket jobb.

Men man bör sätta det i relation till hela fastigheten och här kanske man lägger 15-20 timmar i veckan varav polen är en kvart så per m2 så är det ganska ok:)
 
Nimajneb skrev:
Veckoklor 600-700kr/år
Chock klor 100-250kr/år
PH justering 100-250kr/år
mao 800-1200kr/år i kemikalier

Ung en 1/10 av vad uppvärmningan kostar så jag tycker inte det är någon big deal.

Små pooler med små filter o små pumpar utan riktigt poolöverdrag kräver minst 2h/vecka i skötsel. Större pooler >40m3 med riktiga filter etc kräver kanske 15-30min per vecka under säsong. Sedan krävs det kanske en halvdag för att öppna upp och stänga ner för säsongen.

Men helt rätt, slarvar man med skötseln så blir det mycket jobb.

Men man bör sätta det i relation till hela fastigheten och här kanske man lägger 15-20 timmar i veckan varav polen är en kvart så per m2 så är det ganska ok:)
min pool var inte uppvärmd...
Om priserna på klor är så billigt så måste de gått ner rejält de senaste åren. jag har för mig att vanligt veckoklor kostade närmre 350kr/ 5tabletter
PH justering 100 - 250kr. det får man väl inte en förpackning för ens eller?.
Jag tror jag räknade att det kostade i genomsnitt 4-500 kr/månad. sedan om det är dyrt eller inte beror på vilken ekonomi man har......

Som sagt så har jag min erfarenhet från utomhus pool utan tak och reningsaggregat med pappfilter. Man var tvungen att damsuga typ varannan dag. speciellt om man använder den! samt rengöra filterna varje dag.
jag vet att det är mycket lättare med sandfilter, saltgenerator samt med ett tak över polen. men de vart väl lite dyrare för 8 år sedan än vad det är nu.
 
Milkshaken
Men hallå Hobbe.... Ursäkta uttrycket men när hade du pool senast?
Köper du kemikalierna på folkpool så får du mycket bra produkter till ett skapligt pris, dock har dom höjt lite iår... Jag gav 410 kr för 3 kg,,,, en jäkla massa puckar,,, det räcker hela sommaren...
PH höj kostade med 130 spänn för 3 kg.... räcker denna och nästa sommar...

Men det verkliga kapet gjorde jag på City Gross... 5kg kombipuckar för 350 spänn.... Dom har funkat helt perfekt oxå ....

vad gäller Kirbyn , så visst jag har köpt den beg.... Men Jag har även sålt kirby.... Jag vet vad maskinen klarar och går för, och jag måste tillägga det att vi är 6 st kirbyägare i familjen,,, och faktiskt alla nöjda,,, jag har gjort så att jag har köpt in några bättre beg på blocket, för att ha som reservdelsmaskin.... Men ingen av av våra maskiner är yngre än 10 år, och det enda vi har bytt på en maskin hittils är kolen till motorn.... Annars bara tuffar dom och går, med ett svindlande bra resultat.... "Ok det är vi karlar som dammsuger hemma" Men vi är nöjda med det och vet att vi får det ordentligt rent... Bilen, huset, husvagnen, sängarna, gardinerna och ja det finns hur mycket som helst.... + en mycket god inomhusmiljö, eftersom vi får bort allt damm ....
 
Hobbe1979 skrev:
min pool var inte uppvärmd...
Om priserna på klor är så billigt så måste de gått ner rejält de senaste åren. jag har för mig att vanligt veckoklor kostade närmre 350kr/ 5tabletter
PH justering 100 - 250kr. det får man väl inte en förpackning för ens eller?.
Jag tror jag räknade att det kostade i genomsnitt 4-500 kr/månad. sedan om det är dyrt eller inte beror på vilken ekonomi man har......

Som sagt så har jag min erfarenhet från utomhus pool utan tak och reningsaggregat med pappfilter. Man var tvungen att damsuga typ varannan dag. speciellt om man använder den! samt rengöra filterna varje dag.
jag vet att det är mycket lättare med sandfilter, saltgenerator samt med ett tak över polen. men de vart väl lite dyrare för 8 år sedan än vad det är nu.
Klor 10kg hink (50 vecko puckar) kostar 800-1000kr
PH- en 5kg hink 100kr

Har man inget överdrag som man täcker poolen med när den inte används och dessutom inte har en sandfilteranläggning så förstår jag din frustration. Då kan nog dina 2h/v och höga kemikaliekostnader/förbrukning uppstå.
Därför skrev jag att enkla små pooler kräver mycket mer jobb än en riktigt markpool. Ett sandfilter rengörs kanske 3-4ggr per säsong och det tar 3 minuter genom att vrida på en spak och spola vattnet baklänges genom filtret.

Själv skulle jag kunna starta en liknande tråd baserat på egen erfarenhet.
Aldrig mera en ovanmarkspool utan värme och sandfilter. (Det har vi testat en sommar men den gick till tippen efter 2a året, för mycket bök)
 
Lite off-topic men Kirby vet inget om ergonomi! Det bjöd in sig en Kirbyförsäljare till oss under täckmanteln att vi fått en gratis mattvätt av några bekanta. Dammsugaren var säkert effektiv på mattor, soffor och sängar men dammsugare var ett åbäke utan tillstymmelse till ergonomi.
enligt Råd och Rön: Testet visar att Kirby G6 suger obetydligt effektivare än Electroluxmaskinen. Däremot är den betydligt mer opraktisk."

Vad hjälper det att en Kirby håller i 30 år när den är antik vid inköpsögonblicket! Jag får ju en ny dammsugare var tredje år för samma peng!
 
  • Gilla
Bure och 5 till
  • Laddar…
Pool är ofta ganska tacky om ni frågar mig, det ska vara riktigt välbyggt för att se bra ut, då kan det iofs absolut vara värdehöjande.

Men problemet är ju som sagts tidigare, i vårt land kanske vi har 10, max 20 ok pooldagar per år, och då räknar jag bort 15-grader-o-regn-dagar i juli som man bittert tvingar sig ner i vattnet för att rättfärdiga investeringen. Skulle jag ha pool så vore det inomhus typ i suterrängplan med öppningsbara panoramafönster mot trädgården, då pratar vi!

/A
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
sommarstuga och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.