Syrran bor i ett hus sedan några år med krypgrund. Vid ett tillfälle de var nere och kollade så var det vatten droppar på vissa ställen. Tidigt i våras när jag var nere och kollade såg det torrt ut, men där uteluft röret kommer ner genom golvet så var masonit skivan dyblöt vid röret, inte bra.

Sedan början på maj har hon haft en trådlös hygrometer och kollat relativa fuktigheten. Den har sedan dess legat över 80% (ibland över 90%), temp 11 - 17 grader. Det finns inga konstiga lukter i krypgrunden. Den verkar har klarat sig bra i 25 år, så den borde ju klara sig länge till... Men, nej. Jag hävdar att de måste göra något. Blir det lite mögel så exploderar det nog väldigt snabbt, i och med att det är så fuktigt.

Det som borde göras är:
- Plast (eller någon special produkt) på marken. För att stoppa mark fukt.
- Sätta igen luft ventilerna.
- Installera avfuktare för krypgrund.

men... en 'riktig' avfuktare kostar en hel del i inköp och även i drift (t.ex. PD-250).

Nu är det så att de även har källare (under garage och mellanbyggnad). Så jag funderar på ett förslag att slå två flugor i ett. Att använda en 'vanlig' avfuktare till både krypgrund och källare.

Kan tilläggas att källar utrymmet inte är så fräsht. Det luktar jordkällare/mögel/gammalt eller något liknande. Det finns lite mögel i ett hörn vid dörren, det måste bort. I källaren finns värmeradiatorer, så de har lite värme på på vintern.

Mitt förslag:
1) Plast/krypgrundsfoam på golvet i krypgrunden.
2) Plugga alla luftventiler i krypgrunden och vissa i källaren.
3) Placera en avfuktare i källaren.
4) Dra rör från avfuktaren in till krypgrunden, för den torkade luften.
5) En fläkt för luft från krypgrund till källare. Detta för att inte få övertryck i krypgrunden.

Som avfuktare funderar jag på en EchoDry 65 (65-75%). Denna skulle då placeras i en låda för att få till ett luftflöde via spiro rör. Sätter även en extra fläkt här, för att få ordentligt flöde (tryckfall i rören). Troligtvis även ett partikelfilter (G4) innan avfuktaren.

Vad tror ni om detta?
Något som är galet tänkt eller något som man inte får/skall göra?
 
  • Grund3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla även trygghetsvakten. Blir garanterat billigare, men passar kanske inte alla.
 
Tack för tipset, men 26 tusen spänn är mycket pengar (TrygghetsVakten Pro-X 25900kr). Jag ser det också som orimligt dyrt för två små värmeelement, en fläkt och styrning. En avfuktare tror jag är mycket bättre och för den pris skillnaden så räcker pengarna till många års elförbrukning.
 
När det är varmare i källaren än i krypgrunden så skickar du ut varm, avfuktad luft till krypgrunden som då kallnar och får högre relativ luftfuktiget. Är du säker på att den avfuktade varma luften är såpass torr så att den även är tillräckligt torr vid den lägre temperaturen?
 
Frågar du mig?

Jag har vanliga Trygghetsvakten Extra. 11 995:- betalade jag. Två datorer och två värmekablar. Jag kollade på Munters och Anticimex varianter, men ansåg att det fanns fler fördelar men TH.
 
Nej, frågan är ställd till Mich. :)

Kan tillägga att vinsten med att slå två flugor i samma smäll är försumbar eftersom en avfuktare för källaren kostar obetydliga pengar i sammanhanget (en Woods på blocket för 2000:). Risken för att det inte skulle fungera exakt som det är tänkt är också stor tror jag.
 
injonil skrev:
När det är varmare i källaren än i krypgrunden så skickar du ut varm, avfuktad luft till krypgrunden som då kallnar och får högre relativ luftfuktiget. Är du säker på att den avfuktade varma luften är såpass torr så att den även är tillräckligt torr vid den lägre temperaturen?
Min tanke är att det skall vara ungefär samma temperatur i krypgrunden som i källaren. Nu (sommar tid) så är det ungefär samma temperatur, men jag vet inte hur det är på vintern.

Värmen som avfuktaren ger kommer att gå via rören till krypgrunden. Plus att lite övrig värme borde snurra runt med luftflödet.

Men visst finns det en risk att krypgrunden kommer att vara fuktigare än källaren och då kanske inte avfuktaren hoppar igång. ...avfuktaren borde igentligen styras av fuktigheten i krypgrunden och källaren (den som har högst).

Vad gäller ekonomin så är främst den framtida löpande kostnaden viktig. Skillnaden på att ha en eller två avfuktare kanske inte blir så stor. Alltså ha en i källaren och en i krypgrunden (och stängt emellan). ...men bara fläkten som snurrar i den drar endel ström på ett år.

Om krypgrunden blir kallare än källaren så skulle dom kunna montera ett värmeelement i krypgrunden (i övrigt som mitt förslag i första inlägget), eventuellt ett vattenbatteri på luftröret så värmen sprids i grunden. Då skulle det inte bli högre fuktighet i krypgrunden än i källaren. De har vedpanna, så den extra värmen blir inte dyr.
 
Efter lite tänk & diskution så kommer krypgrund och källare att behandlas var för sig. Alltså inte ha något luft flöde mellan de. Vi startar med krypgrunden. Nu är tanken att göra följande:

- Plast på marken
- Dra ut FTX avluft och dammsugarluften med spiro rör ut ur grunden
- Plugga igen alla ventiler
- Avfuktare, Woods DS15, placeras i mitten så den tar luft från ena delen och blåser ut i andra delen.
- Ta upp två nya hål i mitt inner väggen, så luften kan cirkulera när avfuktaren går. Eventuellt sätta spiro rör, för att luften skall cirkulera bättre (större område).

Tips och synpunkter mottages tacksamt.
 
  • Grund4.jpg
Woods DS15 är absolut rätt tänk jämfört med ECHoDry som är obeprövad och nog mest är ett värmeelement. Kolla Energimyndighetens test av luftavfuktare så kan du själv skaffa dig en uppfattning om de olika avfuktarnas kapacitet. Om det är två fack i krypgrunden så fixa ngn sorts fläkt som ser till att luften byts mellan facken. Sen måste du tänka ut en lösning för hur vattnet skall transporteras bort.

Sen förstår jag inte vad FTX o dammsugarluft har med det hela att göra. Blåser de ner bostadsluft i krypgrunden? Isåfall skall man absolut hindra det/göra ändringar så att det inte sker. Det är att be om problem.
 
Jo, idag är ftx-aggregatet i krypgrunden och avluften blåses ut där. Likaså med centraldammsugaren. FTX-aggregatet ett gammalt Bacho Minimaster (ingen dräneringsslang ansluten), skitigt och flera år gamla filter. Detta bör dom byta ut och eventuellt placera uppe i huset. Tyvärr kostar det lite pengar, som inte finns just nu men kanske snart (hoppas jag).

Jag har kollar energimyndighetenstest och datablad. Tyvärr är det ibland svårt att få tag på data som kan jämföras med varandra (samma temp och fuktighet). I testet har de provat vid 90% fuktighet, jaha tackar... inte många som har det så fuktigt. DS15 verkar ge bra med vatten per kWh.

Detta med fläkt eller...
DS15 har inte fläkten igång hela tiden. Tänker köra utan extra fläkt. Det kommer att sitta två temp&fukt-mätare som läses av uppe i huset. Så de får hålla koll på de.

Vi tror inte att det kommer in så mycket fukt genom väggarna, de har alltid sett torra ut. Annars så skulle det vara en anledning till extra fläkt (att 'torka' väggarna, så den fukten kommer i luften).

Funderar på att koppla kondensslangen till avloppet via ett vattenlås avsett för ventilation (med boll). Om nu något av avloppsrören är lägre än avfuktaren. Annars blir det ett långt rör till källaren (där det finns avloppsbrun).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.