Till vårt numera nyinköpta hus (igår) finns en jordkällare. De förra ägarna har på sistone inte haft mycket tid att underhålla den, och den har därför rasat en del och börjat anta en mer förfallen karaktär. Det går inte ens att ta sig in, utan man måste gräva ur ingången.

Tänkte stenlägga ett par trappsteg från gräsmattan, någon som har en beskrivning på hur man bäst gör?

Huset är från sent 1700-tal, men jag vet inte om jordkällaren är lika gammal - går det att se på något sätt, och i så fall hur?

Som man förhoppningsvis ser på bilderna ser det ut som om det krävs en hel del renovering (den ena lite suddig, ska försöka dra nya bilder imorgon). Var börjar man med detta renoveringsprojekt? Ska man torva av alltihop för att se hur taket ser ut? Vad kan man mest frukta i samband med renoveringen?

Försöker ta mig in imorgon (Indiana Jones äventyret lockar ) och ta några bilder från insidan =)
 
  • jord_k1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jord_k2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jord_k3_lage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu har jag rensat upp, in har jag inte vågat mig - den ser "skitskum" ut tycker jag då som vanligen inte ser jordkällare på nära håll.
Bild 1: Halvrasat entre vänster sida
Bild 2: Ingågen
Bild 3: Taget rakt fram från ingången
Bild 4: Murad vägg och del av takvalvet

Ser ju fankenimig ut som om hälften av valvstenarna saknas* men det kanske ska vara sådär?
* I synnerhet om man jämför med den andra tråden om jordkällare.
 
  • jord_k4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jord_k5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jord_k6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jord_k7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Halloj
Mysig jordkällare du har :)
Den ser ju ut å va lite äldre än min. Och ingången ser ju ut å vara nyare än själv källaren. För den är väl gjuten eller??
Jag väntar med spänning vad tjejjen från Länsmuseet har att säga. Ang vad jag ska göra med min. Samt så va jag och köpte boken Bygga jordkällare i lördags men har inte hunnit bläddra i den ännu :) Hoppas man kan få några roliga tipps därifrån.
Är det torrt och fint i din källare?? Hur ser ventilationen ut??
Mvh Calle
 
Tack :)
Pratade med Länsmuseet (efter ditt "tips") härstädes (eller därstädes då eftersom det är vårt sommarhus) och det ska tydligen vara sådär. Lerbruk och kilformade stenar trodde han jag pratade med. Tycker fortfarande att det ser skumt ut. Ingången är från sent 1800-tal, själva valvet "kan vara mycket äldre" vad det nu betyder. Fattar inte vad det är för sten i valvet, ser ut som kalksten eller nått - tegel är det ju inte i alla fall :)

Det ser hyfsat torrt ut faktiskt, har inte hunnit lokalisera ventilationen ännu, så det blir nästa grej - vi är ute igen i helgen så ska jag se vad jag hittar.
 
Det är inte vanlig sten som det har runnit ner kalk, salt och annat från bruket och marken omkring bara?
 
Mjae, ser mer ut som slagg av det som jag hittat löst på golvet. Har rensat upp i källaren nu. Hittade dessvärre ventilationen som är helt igensatt :(. Det som länsmuseet trodde var bruk är (har blivit?) ren sand nu. Golvet är något bruk av något slag.



Plågar er med några fler bilder

Bild 1: Ingången innifrån
Bild 2: Titta det fanns en trappa i djungeln! (Dags att skaffa en grästrimmer :) )
Bild 3: "Ventilationen" helt igentäppt.... (hög med sotig jord under)

När vi rensade upp ingången, hittade vi dessutom en stenpackning utanför källaren. Kan vara rester från den förmodade medeltida bytomten, så de täckte vi över igen....
 
  • jord_k9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jord_k10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jord_k11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tänkte uppdatera den gamla tråd en smula. Har fixat det stora hålet i jordkällaren - som blev större efter vintern.

Bild 1: Hålet efter upprensning av allt löst.

fore_2.png

Efter en amatör session med kallmurning i några timmar såg den i vart fall någorlunda presentabel ut. Sten är tungt kan man också konstatera =)

Bild 2: Efter amatörsessionen.

efter.png

Dessvärre verkar det ha försvunnit sten under tiden, eller så är det en effekt av amatörismen =)
Får väl försöka hitta lite mer i trakten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.