Hej

Jag behöver hjälp. Bor i ett radhus och har en vit tegelvägg (huggen kalksandsten) på innegården. Den är skitig och ful och vi tänkte måla den. Men då började varningarna från vänner hagla. Det jag undrar är om någon kan redogöra för eventuella risker?
Har varit i mejlkontakt med en färgexpert hos en landets största färgtillverkare och han avråder. Han rekommenderar samtidigt silikatfärg om vi ändå väljer att måla om.
Vilka är riskerna om vi väljer att måla efter konstens alla regler eller är det riskfritt om man använder primer och rätt typ av färg? Tegelväggen är grannens, så vi vill inte orsaka några problem för honom - eller oss själva.

Med hopp om hjälp!

Stompe
 
Det är skitfult med målade tegelväggar. Gör det inte. Och om du nu måste så prata med grannen först om det nu är hans vägg.
 
Inga problem... Gör bara rätt, du måste först veta vad väggen är målad med sedan tidigare, Hoppas på Silikat och kör Silikat.
Borsta av väggen med piasavakvast.. Blanda silikaten och till hörande primer... 3 ggr, först en blandning med 60% primer 40% Silikat..
Sedan en blandning 30% primer 70% silikat.. Sedan 100 % silikat..
Blir delikat!!
Det är riskfritt om du vet att det är målat med Silikat sedan tidigare, Riskerna som finns är att det inte väggen "andas" och då kryper det in vatten på vintern som sedan fryser och expanderar.. då spricker det..
Men har gjort sådana jobb MASSOR med gånger... Bara man är noga med vad man gör, så ska det inte vara några problem.
//Målarn
 
Hm! Det låter som man kan få bra användning av dig Sellasie "byggarn"
 
Stompe skrev:
. Den är skitig och ful och vi tänkte måla den.
att måla över en skitig vägg är ingen bra lösning. Dessutom blir färgen också skitig med tiden ....
Tvätta den så kanske blir den mindre ful :)
gaia
 
Därfär man målar.. för att det är skitigt jue.. Därför skrev jag: rengör med piasavakvast först, är den inte skitig av oljebaserade ämnen.. eller några sorts svamp/sporer/mossa så "slår" det inte igenom... annars finns det lösningar på det också ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.