T
Vad tycker ni hantverkare om kunderna inom "badrum"?

Jag ser att ni får mycket skit och nästan ingen cred alls för det ni utför.

Min uppfattning efter en del undersökning är att i den här "bubblan" så samlas kunder som ej är nöjda.

På "stan" är kunderna mycket mer nöjda än på detta forum.


Det är lite för mycket darttavla och bullseye borde nog ligga lite mer mittemellan kund VS hanteverkare än vad det gör i detta forum.

För det stället är väl inte bara en "klagomur"?
 
Thomas59
De hantverkare som kunderna är nöjda med har nog en rätt ok uppfattning om kunderna.

Om man inte tycker att kunderna bara är okunniga, jobbiga och allmänt irriterande tror jag att man som hantverkare har en bra förutsättning att göra ett bara jobb.

Jag förstår inte riktigt varför hantverkare ska få CRED om dom gör ett dåligt jobb. Man kan ju gissa att du med "ni" syftar på de hantverkare som även om dom inte gör ett dåligt jobb (om detta vet vi inget) snabbt tar andra hantverkare som misslyckats i försvar. Lika illa det iofs. Finns det ingen självkritik i branschen?

Dom duktiga hantverkarna får all den cred dom behöver och förresten tror jag inte riktigt att det är CRED som är drivkraften för dem.

Den här "bubblan" är ett forum "PÅ KONSUMENTENS SIDA" om du läser i sidhuvudet på forumet så man behöver väöl inte vara Einstein för att gissa varför missnöjda kunder utgjuter sitt missnöje här.

På vilket sätt har din "undersökning" bedrivits? Skulle vara intressant att ta del av det underlag du har för dina slutsatser. Att missnöja kunder har större benägenhet att skriva av sig på ett forum är dock ingen hemlighet och knappast något att anföra till försvar för de utpekade hantverkarna och dessas försvarare.

Jag vet inte om din slutsats, att kunderna "på stan" är mera nöja än de som skriver på detta forum, är baserat på din "undersökning" eller om det bara är en allmän gissning. Kunderna på "stan" är gissningsvis inte lika intressserade och inte lika kunniga som forumpopulationen så visst, det är inte osannorlikt att dom är relatvit sett mer nöjda än forummedlemmarna boroende på ointresse/okunskap.

Varför BORDE det ligga mer i mitten? Att det finns ett utbrett missnöje med hantverkare kan väl inte komma som en nyhet för dig?

Borde inte din fråga istället fokusera på varför hantverkare har så svårt att ta till sig av kritiken att dom in absurdum måste försvara även den klantigaste hantverkare, gärna med tillägget att det är kundens eget fel.
 
Jag tror om man är en Svensson som har hyrt in en hantverkare och är nöjd så hamnar man inte på detta forum, är man missnöjd och söker information så kan man hamna här. Alltså så bubblar mer klagomål upp här än beröm. Just my 2....
 
T
Bezt skrev:
Jag tror om man är en Svensson som har hyrt in en hantverkare och är nöjd så hamnar man inte på detta forum, är man missnöjd och söker information så kan man hamna här. Alltså så bubblar mer klagomål upp här än beröm. Just my 2....
Tack jag tror som du.

Och så vann ARSENAL med 1-6 borta mot everton som lite grann är viktigast.:rolleyes:
 
T
Thomas59 skrev:
De hantverkare som kunderna är nöjda med har nog en rätt ok uppfattning om kunderna.

???? Som vanligt!!

Om man inte tycker att kunderna bara är okunniga, jobbiga och allmänt irriterande tror jag att man som hantverkare har en bra förutsättning att göra ett bara jobb.

???? Gör man inte "ett bra jobb" så åker man ut per automatik.

Jag förstår inte riktigt varför hantverkare ska få CRED om dom gör ett dåligt jobb. Man kan ju gissa att du med "ni" syftar på de hantverkare som även om dom inte gör ett dåligt jobb (om detta vet vi inget) snabbt tar andra hantverkare som misslyckats i försvar. Lika illa det iofs. Finns det ingen självkritik i branschen?

Cred för det kvalitetsjobb dom utfört,

Dom duktiga hantverkarna får all den cred dom behöver och förresten tror jag inte riktigt att det är CRED som är drivkraften för dem.

Den här "bubblan" är ett forum "PÅ KONSUMENTENS SIDA" om du läser i sidhuvudet på forumet så man behöver väöl inte vara Einstein för att gissa varför missnöjda kunder utgjuter sitt missnöje här.

På vilket sätt har din "undersökning" bedrivits? Skulle vara intressant att ta del av det underlag du har för dina slutsatser. Att missnöja kunder har större benägenhet att skriva av sig på ett forum är dock ingen hemlighet och knappast något att anföra till försvar för de utpekade hantverkarna och dessas försvarare.

Jag vet inte om din slutsats, att kunderna "på stan" är mera nöja än de som skriver på detta forum, är baserat på din "undersökning" eller om det bara är en allmän gissning. Kunderna på "stan" är gissningsvis inte lika intressserade och inte lika kunniga som forumpopulationen så visst, det är inte osannorlikt att dom är relatvit sett mer nöjda än forummedlemmarna boroende på ointresse/okunskap.

Varför BORDE det ligga mer i mitten? Att det finns ett utbrett missnöje med hantverkare kan väl inte komma som en nyhet för dig?

Borde inte din fråga istället fokusera på varför hantverkare har så svårt att ta till sig av kritiken att dom in absurdum måste försvara även den klantigaste hantverkare, gärna med tillägget att det är kundens eget fel.
Utan att göra en jättegrej av det här, men visst fan har Bezt rätt?
 
T
Thomas59 skrev:
Varför BORDE det ligga mer i mitten? Att det finns ett utbrett missnöje med hantverkare kan väl inte komma som en nyhet för dig?

Borde inte din fråga istället fokusera på varför hantverkare har så svårt att ta till sig av kritiken att dom in absurdum måste försvara även den klantigaste hantverkare, gärna med tillägget att det är kundens eget fel.

Hantverkarna tar åt sig kritiken, men gör ni det som lutar er mot muren?
 
Visst har Bezt rätt.

En missnöjd kund är betydligt mer benägen att berätta om sina erfarenheter än en nöjd kund. Det är också en anledning varför många företag fokuserar på se till att kunderna blir nöjda i slutändan eftersom det inte krävs många missnöjda kunder för att få ett dåligt rykte.

Sen är väl det helt naturligt att det i ett sådant här forum för privatpersoner som diskuterar att bygga hus och renovera också berättar om sina dåliga erfarenheter av hantverkare. Sen kan man ju tycka att det är lika intressant att höra om lyckade projekt av hantverkare och därigenom få tag på bra referenser men som jag skrev tidigare, en missnöjd kund är betydligt mer benägen att berätta om sina negativa erfarenheter vilket faktiskt är just den information man som privatkund vill veta så man kan undvika problem när man ska anlita en hantverkare. Dessutom är ju forumet till stor del till för att vi konsumenter ska få hjälp och råd med våra problem så naturligtvis skriver man här som medlem om man behöver hjälp när man känner sig missnöjd.

telabtelab skrev:
Vad tycker ni hantverkare om kunderna inom "badrum"?

Jag ser att ni får mycket skit och nästan ingen cred alls för det ni utför.
Precis som jag skrev tidigare och som du också påpekat själv så är det ofta missnöjda kunder som skriver om sina problem med hantverkare. Av den anledningen så är det väl knappast konstigt att dessa hantverkare får "mycket skit" eftersom de många gånger lämnat efter sig ett dåligt jobb men det gäller just dessa och inte hantverkare i allmänhet. Naturligtvis är de flesta hantverkare både bra och seriösa men det skrivs inte lika mycket om lyckade projekt men de flesta kunder är naturligtvis ändå nöjda och glada med sina hantverkare.

Det som är lite tråkigt att det ständigt finns en och annan som alltid av någon anledning försöker försvara dåligt utförda jobb och bortförklara missnöjda kunder med att felet ligger hos kunden trots att det många gånger är rätt uppenbart att hantverkaren inte gjort ett bra jobb. Det visas inte minst av kommentarer från andra hantverkare här på forumet som ofta håller med om att arbetena inte är acceptabla så i de flesta fallen som en kund är missnöjd och skriver om det så finns det substans i klagomålen.
 
Som hantverkare själv har jag märkt att det mer och mer blir så att om en kund inte är nöjd, då får man höra det. Om kunderna är nöjda hör man inget, antar att det är vår förbannade skyldighet att göra ett bra jobb eftersom att vi är proffs. Frågar ibland min chef om Tex. han hört nått från "Svensson" som fått sitt badrum färdigställt. Oftast blir då svaret: Näää, inget har vi hört, så då har vi antagligen ännu en nöjd kund... Det är ju inte att man är som en hund och ska ideligen få beröm och godis, men nåt positiv hade varit skoj emellanåt...
 
Redigerat:
Det som förhoppningsvis händer då hantverkare lämnar en nöjd kund efter sig är att den förr eller senare återkommer eller så hör någon annan av sig som fått en rekommendation från den nöjda kunden. Även om kunden inte direkt visat att han är nöjd med arbetet så kan man som hantverkare kanske se återkommande kunder och rekommendationer som ett tydligt bevis att man gör ett bra jobb.
 
Thomas59
Det finns många punkter där kunderna kan förbättra sig. Det borde ligga i kundernas eget intresse att agera på ett sådant sätt att hantverkaren har bästa möjliga förutsättningar att göra ett bra jobb.

Tyvärr har de flesta (eller i alla fall väldigt många av) kunderna för dålig kunskap för att bli riktigt bra kunder. Privatpersonen kanske har dålig koll på vad arbetet egentligen innebär, vilket resultat man kan förvänta sig (i relation till priset!), vad som är en rimlig kostnad, vad materialet kostar osv osv.

Personligen tycker jag nog att ett stort ansvar faller på yrkesmannen att "hjälpa" kunden att bli en bra kund i stället för att skyulla på kunden då något går snett.

Självklart är det så att missnöjda kunder har en större benägenhet att "skriva av sig" men det finns gissningsvis också ett stort mörkertal bestående av missnöjda kunder som biter ihop och stoppar händerna i fickan OCH också kunder som BORDE vara missnöjda men som kan så lite att dom inte inser att arbetet inte utförts på ett bra sätt eller till en alldeles för hög kostnad.

Jag har i någon tidigare tråd tagit upp frågan om hur man ska kunna "belöna" hantverkare som regelbundet lömnar nöjda kunder efter sig. Visst, kunderna sprider säkert referenser till andra men det är svårt att "söka" på dessa hantverkare.

Jag har ingen bra idé om hur detta skulle kunna genomförasmen någon form av betygssystem likanade TRADERA kanske skulle kunna vara en framkomlig väg.....
 
Thomas59
Telabtelab, du skriver "???? Gör man inte "ett bra jobb" så åker man ut per automatik" och det är väl där problemet ligger.

Sanningen är nog den rakt motsatta. Hantverkare som inte gör bra jobb kan obehindrat fortsätta att lämna missnöjda kunder efter sig och det finns definitivt ingen AUTOMATIK som sorterar ut dessa hantverkare.

Bara det faktum att denna diskussion kommer upp med jämna mellanrum visar att automatiken inte existerar.
 
Mikael_L
Thomas59 skrev:
Telabtelab, du skriver "???? Gör man inte "ett bra jobb" så åker man ut per automatik" och det är väl där problemet ligger.

Sanningen är nog den rakt motsatta. Hantverkare som inte gör bra jobb kan obehindrat fortsätta att lämna missnöjda kunder efter sig och det finns definitivt ingen AUTOMATIK som sorterar ut dessa hantverkare.

Bara det faktum att denna diskussion kommer upp med jämna mellanrum visar att automatiken inte existerar.
På små orter fungerar det nog delvis så. Ju mindre ort desto mer och snabbare blir den dålige hantverkaren "svartlistad".
Men i storstadsregionerna kan den sämste klåparen aldrig bli tillräckligt ökänd för att mista alla uppdrag.
 
Thomas59
Mikael_L skrev:
På små orter fungerar det nog delvis så. Ju mindre ort desto mer och snabbare blir den dålige hantverkaren "svartlistad".
Men i storstadsregionerna kan den sämste klåparen aldrig bli tillräckligt ökänd för att mista alla uppdrag.
Där har du nog alldeles rätt. På små orter går djungeltrumman så snabbt aatt hantverkare inte har råd att lämna mängder av missnöjda kunder efter sig. Det gäller nog alldeles oavsett om det är kundens eller hantverkarens fel att det gick snett. Där ha hantverkaren ett starkt incitament att hjälpa kunden att beställa ett jobb på ett bra sätt och med rätt förväntningar.

I en storstad är det bara att gå vidare till nästa kund. Risken att ryktet sprider sig är litet och potentiellla kunder är många.
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
I en storstad är det bara att gå vidare till nästa kund. Risken att ryktet sprider sig är litet och potentiellla kunder är många.
Det är inte fullt så enkelt.
Jag har haft eget företag i snart fem år och under den tiden har inte en enda kund letat upp mig via Eniro eller liknande. I princip så har samtliga jobb har kommit in via kontakter och rekommendationer, och samma sak gäller för mina kollegor som också är småföretagare.
Bara för att man verkar i en storstad så kan man ju inte bara gå vidare och knacka på nästa dörr om man har bränt sig hos en kund..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.