Hallå.
Jag bor i ett tegelhus med källare.
Från början enligt originalritningarna så var det tänkt att det skulle vara ett garage i källaren.
Dock så ändrade sig byggherren, och byggde ett fristående litet garage.
Istället för en garageport så satte han in en dörr som i dagsläget är 900mm bred.
Men jag vill ha det ca 1500mm brett istället.

Nu är det så att jag vill få in åkgräsklippare, fyrhjulingar, enduromaskiner osv i källaren istället för garaget. För i garaget vill jag få in min bil istället.

Jag hade först planer på att bygga ett ca 60kvm garage, men då jag på senare tid har tänkt om och kommit på att den billigaste lösningen är att gräva en nedfart till källaren, samt bredda befintlig dörr/vägg. Samt att bygg ut en carport som jag kan ställa frugans bil i.

Jag har ca 25-30kvm stort rum i källaren som är outnyttjad (Nåja, ligger massa skrot där som väntar att få åka till tippen, se bilder).

Hur som helst!
Det jag vill ha svar på är...

Vad bör jag göra för att bredda dörren till 1500mm???
Behöver jag bygga någon balk/ram innan jag tar upp väggen?
Tänkte isåfall bygga i stål, med stålbalkar (brorsan har svetsfirma, så jag får i princip gratis material ifrån honom).

Tänkte även ha en 70/30 dörr (heter dom så på husbyggen?). Alltså två dörrar, varav den ena ser normal ut, och den andra är bara 30% av den andra dörren. Ja ni fattar nog :).

Inser även att jag får ta bort trappan ner till källaren om jag skall bygga något dyligt.

Måste man ha bygglov för detta? Eller är det bara att börja gräva samt ta upp väggen en liten bit?

Måste man ha tillåtelse ifrån grannen, då början utav nedfarten blir närmare än 4.5m ifrån tomtgränsen.


Bifogar även lite bilder på hur det ser ut i dagsläget.
Kan tilläggas att det även sitter en brunn utanför dörren, som gör sitt jobb utmärkt!
Har aldrig haft översvämmning eller något liknande.

Så ser det ut:
http://quadsweden.se/space/4800/galleries/10916/113701L.jpg

Så här mkt vill jag bredda ungefär:
http://quadsweden.se/space/4800/galleries/10916/113703L.jpg

Massa skrot i källaren som ni ser:
http://quadsweden.se/space/4800/galleries/10916/113702L.jpg

En till bild:
http://quadsweden.se/space/4800/galleries/10916/113704L.jpg


Hoppas på vettiga svar :).
 
Antagligen behöver du en balk över den nya öppningen när du tar bort pelaren brevid dörren.
Men det beror ju på hur långt han som byggde kom innan kom innan han skrotade planerna på garaget...

Är det samma källarvägg överallt? Platsgjuten betong?
Vad är det för kant man kan se ovanför dörr/fönster? Är det bjälklagsplattan, löst bruk eller någon förstärkning/balk?

Är det konstruktionsritningar du har så borde man kunna jämföra med verkligheten och se om finns någon avväxling för en port eller inte.


Varför sätter du förresten inte in en riktig port som det var tänkt från början istället när du ändå ändrar om? Dvs hela bredden dörr+fönster?
 
Hallå.
Inte en susning vad det är för något. Därför fotade jag i den vinkeln. Får ta och kolla upp detta.
Ang en "riktig" port så tycker jag att det känns lite onödigt att ha så stort, samt att jag får gräva ännu bredare än vad jag har tänkt.

Skall se om jag kan scanna in original ritningarna så kan ni kunniga få ta en titt på dom.
 
Har kollat lite på ritningarna här hemma, men ej hittat något specifikt.

Hittade dock en teknisk beskrivning där det står:

Yttre grundmurar: Vibro-Block med 7 hålrader. 20cm
Inre grundmurar: Bärande väggar av 20cm. betonghålsten, övriga av 10cm.

Något annat hittade jag tyvärr inte.
Skall dock gå ut och kolla vad det är för en kant ovanför fönstren.
Börjar själv fundera på om det kan vara en balk som Krawk skrev ovan.

Ser på ritningen till huset att det kommer från (ritningen i alla fall) Ljusne-Woxna A/B Trähusfabriken. Samt att huset är byggt 1957.


Edit:
Var ner och kollade lite snabbt.
Kan mkt väl vara en balk. Men är osäker. Den dagen jag tar upp hålet, så tänker jag även sätta in en ny balk. Lika bra så man är säker på att det håller.



Tillbaks till min ena fråga:
Behövs bygglov?
 
Redigerat:
Hmm! Tittade lite på dina bilder, arbetar som byggare och måste säga att det är svårt att öppna utan att riskera rejäla sättningar i fasaden ovan källaren.. Nu är det visserligen ingen husknut som avses att bli öppnad men... Kan vara säkrast att göra en riktig förankring om du nu kan "leja" bort balkjobbet.. Gör två identiska konstruktioner en inne o en utanför.. stående H balk med lika överliggare.. borra igenom betongen o förankra med rundjärn (genom balkkonstruktion,betong och igenom nästa balkkonstruktion... skär/såga befintlig balk/vägg innanför konstruktionerna lägg på "lock" mellan konstruktionerna ... sedan ser det bäst ut om man klär in balkarna i något annat matriel.. Se till att inte balkkonstruktionen utanför väggen inte kan "skjuta" mot någon platta utanför, kan bli tråkiga effekter! "byggare på heltid"
 
Okej.
Så det räcker alltså inte att bygga en ram med "u-balkar" så långt in som möjligt mot husväggen (inne i källaren). Och sedan öppna upp det jag skall öppna upp.
När öppningen är öppen så tar jag och bygger en ny balk över/runt den nya öppningen och tar sedan bort den gamla jag gjorde?

Eller kan det bli spännande då också?

Kanske är bäst att frugans "styvfar" får kolla hur det ser ut.
Han har byggfirma, dock nere i Skåne. Men dom kommer ju och hälsar på i bland.
 
Låter vettigt att någon kan se på plats vad som bör göras! Lycka till........
 
Ja, jag tror jag kör på det.
Men någon som vet om man behöver bygglov?
Om inte annat så kan jag ju i alla fall gräva ur lite, så man kan få in Endurohojen i källaren i alla fall.
 
Om det är en Enduro...... varför gräva o öppna överhuvudtaget!! Vill du ha körlektioner :) hehe! ooops sorry kanske lite oseriöst skrivet.....
 
Hehe, ja lite smalt att komma in nere i källaren. Då är det t.om lättare att få ner den via källartrappan innifrån.

Nää, men vill öppna upp så man får in frugans fyrhjuling, + Stiga parken osv. Har litet garage, men vill ej bygga ut just nu. Kostar lite för mkt. För vill jag bygga så vill jag bygga minst 60kvm. Då är det bättre att utnyttja rummet i källaren som det bara samlas massa skrot i. Samt att man kan meka utan att gå utanför huset. Samt att man får in ena bilen i garaget också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.